Boendeekonomi är jättekul!

Vilken uppvärmning hade den villan?
Inte ens min dragiga kåk från 1940 kostar så i drift nu 2024.
Hur lyckas man med det?

Det känns som att jag kanske borde omvärdera det huset.
Välskött är inte något som man kommer att tänka på där.

Pelletspanna. Men det är inräknat nödvändigt underhåll, du kan ju inte på allvar mena att dina hus rullar 20 år utan att någonsin måla, byta vitvaror, byta vindsskivor, dränera grund, tilläggsisolera och alla de där andra sakerna som krävs för att de driftskostnader du räknar på faktiskt ska vara så låga?
 
På ett ungefär räcker ju inte 😅
Ska det vara relevant för mig måste jag jämföra i samma samhälle, annars är det ju totalt skitsamma.
Men oftast så är ju människor mer flexibla än så.
Tillräckligt nära brukar duga.

Om vi skall ta med parametrar som centralt eller avsides så måste ju även sådant som utsikt räknas.
Villan i mitt exempel har sjöutsikt.

Jag vill göra jämförelsen boendekostnader.
Inte trivsel eller praktiskt.
För då så blir det besvärligt.
Hur skall tillgång till tomt och garage räknas t.ex.

Vid beräkning av bruksvärdeshyra så tas läge och tillgång till olika ytor och utrymmen med.
 
”köp ert boende, MYCKET billigare än hyra” sa ALLA till oss. Mm eller hur. Vårt hus kostar oss 30-35000/månaden. Hyresrätten (nyprod) 15000.

Utöver det har vi lagt typ en miljon av vårt sparande på renovering. Så ska man slå ut det på vad huset kostar så kostar det ännu mer i månaden.
Hur i hela världen lyckas man med det?
Och vad får ni för pengarna?
 
Exakt och det gör att dina beräkningar är totalt irrelevanta för större delen av befolkningen. Det är inte seriöst att räkna på Lesjöfors, en ort som någon annan nämde tidigare, och applicera det på hela landet.
Som vanligt ser du till din verklighet och anser att alla andra lever exakt som du och har exakt samma värderingar och intressen. Världen fungerar inte så.
Kan du visa något annat exempel som passar bättre på din verklighet?
Det vore ju intressant att jämföra.
 
Tack för att du klargjorde hur du menade. Jag är dock inte enig med dig för det finns mer faktorer att väga in i orginalfrågan om vad som blir billigast - hus eller lägenhet
Vilka faktorer
I nästan alla inlägg som inte är din egna nämns det viktiga faktorer som skiljer dessa boenden åt, och varför hus inte är billigare än lägenhet.
Kan du ge några egna exempel på faktorer som du tycker är viktiga?
 
Det i TS går ju inte att diskutera eftersom det bara är en påstådd siffra. Kanske existerar det, kanske inte 🤷‍♀️

Och alldeles oavsett är den avgörande punkten ifall den villan är TS är representativ för utbudet av villor i Sverige och ett reellt alternativ för alla som ska välja mellan HR, BR och äganderätt.
Vilka reella alternativ ser du att det finns då?
 
Men oftast så är ju människor mer flexibla än så.
Tillräckligt nära brukar duga.

Om vi skall ta med parametrar som centralt eller avsides så måste ju även sådant som utsikt räknas.
Villan i mitt exempel har sjöutsikt.

Jag vill göra jämförelsen boendekostnader.
Inte trivsel eller praktiskt.
För då så blir det besvärligt.
Hur skall tillgång till tomt och garage räknas t.ex.

Vid beräkning av bruksvärdeshyra så tas läge och tillgång till olika ytor och utrymmen med.

Men det är ju i högsta grad avgörande.
Jag har valt mitt boende efter vad som är det mest praktiska till minst pengar.
Tid är också pengar, bor jag mer off förlorar jag mängder med tid 😅
 
Men om du är så säker på att det är billigare med hus, @Inte_Ung , så får du hemskt gärna hitta ett hus åt mig. Jag behöver bo i Göteborgsregionen, jobbar centralt i Gbg och kan inte ta bil till jobbet.

Nuvarande boendekostnad för en trea är strax under 10000:- så det är vad jag har att röra mig med totalt varje månad. Min är nyrenoverad med 2 år gamla vitvaror, helkaklat badrum osv så det är standarden jag förväntar mig för att vara likvärdigt. Kan dra av lite i standard eftersom ett hus förmodligen kommer vara lite större än 75 kvm (även om det finns rätt mycket runt 100 kvm häromkring).

Hade älskat att ha ett hus om det inte vore för att det just inte passar plånboken...
 
Är det inte bättre att du tittar på slutpriser? Även om fastighetspriserna sjunkit är det fortfarande på väldigt många ställen så att slutpriset ligger en bra bit över utgångspriset. Då stämmer inte din beräkning.
Jo det är det nog egentligen.
Men då finns inte informationen om driftkostnader kvar och det går inte heller att se skick på bostäderna på bilder för att jämföra.
Det finns sålda bostäder för samma pris eller mindre, men det är inte möjligt att avgöra om de ens är beboeliga.

Jag sorterade bort ett hus på över 200 kvm i samma prisklass och med bergvärme och låg driftskostnad p.g.a. skicket.
Hela källaren var fuktskadad så renoveringen är omöjlig att beräkna kostnaden för.
 
Hur i hela världen lyckas man med det?
Och vad får ni för pengarna?
Vi bor i Göteborg och har bolån på flera miljoner. Det är inte så svårt. Räntan är typ 4.5 % + amortering. Sen driftkostnader.

Ren tur vi höjt våra löner rejält sista två åren. Men vi har in en bra bit över 100/månad (före skatt!) och lever absolut inget lyxliv.
 
Tittade på det minsta huset till salu där jag bor, inte särskilt fancy med en del renoveringsbehov.
Det skulle kosta mig runt 14 k per månad att bo där med lån, ränta, amortering och löpande kostnader.
Jag betalar 6200 för min välskötta hyresrätt med fri parkering och eget garage.
Vad är priset på huset och hur är storleken i förhållande till din hyresrätt?

Hur tror du att din hyresvärd gör för att få till det så billigt?
 
Vill man motivera sitt eget val av boende utefter sina egna förutsättningar funkar väl det resonemanget du gör i TS. Men att på något sätt applicera det på något annat än just ens egna förutsättningar är ju helt galet. Dels var folk faktiskt vill bo, hur långt det är till arbetet (för flera kan det tex vara en faktor som avgör hur mycket man vill jobba - 10 min pendling så kanske man kan jobba 100%, en timmes pendling jobbar man kanske 90% istället) och hur mycket man kan/vill fixa själv i huset spelar ju in. Vill man måla huset själv blir det ju bara en bråkdel av kostnaden jämfört med om man hyr in professionella.

Vill man presentera ordentliga siffror får man ju även presentera var de kommer ifrån och hur de är uträknade (och att de är korrekta mer än bara i ens eget samhälle). Tex kan vi ju omöjligt veta hur du resonerar kring kontantinsats - de som hyr kan ju investera pengarna och troligen göra en rejäl vinst efter 20 år (eller om man vill vara safe kan man till och med sätta dem i ett räntekonto och vara helt garanterad att pengarna ökar, förhoppningsvis mer än inflationen)

Vad är syftet med inlägget egentligen? För som ett generellt diskussionsunderlag duger ju inte ”faktan” som är presenterad.
 
Men om du är så säker på att det är billigare med hus, @Inte_Ung , så får du hemskt gärna hitta ett hus åt mig. Jag behöver bo i Göteborgsregionen, jobbar centralt i Gbg och kan inte ta bil till jobbet.

Nuvarande boendekostnad för en trea är strax under 10000:- så det är vad jag har att röra mig med totalt varje månad. Min är nyrenoverad med 2 år gamla vitvaror, helkaklat badrum osv så det är standarden jag förväntar mig för att vara likvärdigt. Kan dra av lite i standard eftersom ett hus förmodligen kommer vara lite större än 75 kvm (även om det finns rätt mycket runt 100 kvm häromkring).

Hade älskat att ha ett hus om det inte vore för att det just inte passar plånboken...
Eller hur, det huset finns liksom inte i Göteborg.
 
Men om du är så säker på att det är billigare med hus, @Inte_Ung , så får du hemskt gärna hitta ett hus åt mig. Jag behöver bo i Göteborgsregionen, jobbar centralt i Gbg och kan inte ta bil till jobbet.

Nuvarande boendekostnad för en trea är strax under 10000:- så det är vad jag har att röra mig med totalt varje månad. Min är nyrenoverad med 2 år gamla vitvaror, helkaklat badrum osv så det är standarden jag förväntar mig för att vara likvärdigt. Kan dra av lite i standard eftersom ett hus förmodligen kommer vara lite större än 75 kvm (även om det finns rätt mycket runt 100 kvm häromkring).

Hade älskat att ha ett hus om det inte vore för att det just inte passar plånboken...
Fast är inte det lite av en tankevurpa? Att få ett hus i samma skick som en nyrenoverad lägenhet fast till billigare peng? Ett fungerande billigt hus behöver ju inte vara nyrenoverat för att det ska vara beboeligt och billigt att bo och inneha. Inte heller behöver det massor med underhåll och renoveringskostnader, bara för att standarden inte är vad man vill ha?

Jag kan absolut tänka mig att det är billigare att bo i ett hus på vissa ställen, för det är ju inget måste att ständigt renovera och hålla efter, bara det som är av nöden tvungen. Min hyresvärd renoverade inte "mitt" hus för 20 000 per år och det kostade inga 30 -35 000 kr i månaden för varken han eller mig. Standarden var därefter, dock gick det ju att bo där utan problem.

Jag tycker det är skillnad på att renovera vad man måste för att hålla huset beboeligt och att renovera för att man vill ha på ett visst sätt. Man renoverar ju inte en lägenhet man hyr.
 
Vi bor i Göteborg och har bolån på flera miljoner. Det är inte så svårt. Räntan är typ 4.5 % + amortering. Sen driftkostnader.

Ren tur vi höjt våra löner rejält sista två åren. Men vi har in en bra bit över 100/månad (före skatt!) och lever absolut inget lyxliv.
Det är verkligen olika på olika platser.
Oerhört olika.
 
Fast är inte det lite av en tankevurpa? Att få ett hus i samma skick som en nyrenoverad lägenhet fast till billigare peng? Ett fungerande billigt hus behöver ju inte vara nyrenoverat för att det ska vara beboeligt och billigt att bo och inneha. Inte heller behöver det massor med underhåll och renoveringskostnader, bara för att standarden inte är vad man vill ha?

Jag kan absolut tänka mig att det är billigare att bo i ett hus på vissa ställen, för det är ju inget måste att ständigt renovera och hålla efter, bara det som är av nöden tvungen. Min hyresvärd renoverade inte "mitt" hus för 20 000 per år och det kostade inga 30 -35 000 kr i månaden för varken han eller mig. Standarden var därefter, dock gick det ju att bo där utan problem.

Jag tycker det är skillnad på att renovera vad man måste för att hålla huset beboeligt och att renovera för att man vill ha på ett visst sätt. Man renoverar ju inte en lägenhet man hyr.

Nä, det är absolut inte nödvändigt att ha samma standard. Men ska man påstå att något är billigare kan man ju inte jämföra äpplen med päron. Och den dagen kyl- och frys eller liknande går sönder så kan du inte bara stoppa huvudet i sanden och säga att det inte finns pengar till det just nu. Räknar man inte med att behöva byta ut saker kontinuerligt får man istället spara ihop en buffert och det är också pengar man måste ha.
 
Men du missar ju fortfarande? Något som bidrar till att det är billigare att bo i lgh är ju just att man (ofta) bor mindre i lgh. Du skriver ju själv att det är svårt att hitta lika små hus som det finns lgh. 🤪

Du jämför ju inte hur folk verkligen bor - därför dina jämförelser blir galna. Du kan ju hitta bostadsrättsföreningar med avgifter nära på noll (pga hyresintäkter från lokaler etc.) och billiga hyresrätter också. Men du letar upp billiga hus och jämför med dyra lgh. Jag kan göra det omvända om du är intresserad av det?
Ja gärna.
Men helst så nära lika storlek som möjligt.
Jag jämförde lägenheter större än 80 kvm med villor mellan 95-120 kvm alla med exakt 4 rum och kök med varandra.

Självklart så är det billigare att bo i en mindre bostad.
Jag hyr ut små hus på 50 kvm och jämför ju dessa med lägenheter på 50 kvm samt sommarstugor till salu i samma storlek.

Att jämföra en villa på 150 kvm och pool med en hyresrätt på 50 kvm blir ju helt fel.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 197
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 791
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 090
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 792
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall
  • Tips på bra skomakare!

Omröstningar

Tillbaka
Upp