Boendeekonomi är jättekul!

Det här ser helt osannolikt ut. Det känns som om du jämför äpplen och päron
Min bror håller på att köpa hus och i det område han primärt tittat så får du inte ett hus för under 4 mille. Den bostadsrätt han nu bor i, en 3a i andra hand, kostar ungefär 3,5 mille att köpa. Ägaren har kostnad för lån +avgift på över 12k per månad. De hyresrätter han tittade på innan han fick tag på nuvarande lägenhet var billigare än det han har nu är.
Allt beror på vilket perspektiv man tittar från och din kalkyl känns som om den är gjord utifrån en mycket märklig utgångspunkt.
Det finns andra områden i landet.
Där jag äger hus så är det ungefär som du beskriver.
Men inte här där jag bor.
 
Vad diskuterar du egentligen?
Referar du till mitt inlägg om att jag hyrt hus så har du helt tappat poängen i det inlägget för den handlar om min utgift som boende vilket är trådens ämne.
Att du refererar till att lånekostnader måste räknas in i boendekostnaden.
Men att värdestegringen äger man ju själv så även den kapitalkostnaden måste tas med.
 
Nej faktiskt inte.
Den hade bergvärme som gav ännu lägre uppvärmningskostnad.

Men jag tror att det finns faktiskt.
Jag hittade det här som är litet dyrare med fjärrvärme.
Men det äri riktning bra skick.
Däremot så är inte uppvärmningskostnaden lägre

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2768563&utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign=till-salu&utm_content=jagarstigen+16
Protest igen.

Bergvärme är förvisdo billig uppvärmning men anläggningen kräver faktiskt en hel del ström. Och underhåll.

Hade nyinstallerad bergvärme i förra huset (vi installerade den) och då för 7 år sen när elpriserna var mycket låga så kostade anläggningen ca 1000:-/mån i drift. Så idag kostar den betydligt mer. Plus service.
 
Det finns andra områden i landet.
Där jag äger hus så är det ungefär som du beskriver.
Men inte här där jag bor.

Där jag bor kan man kanske få en etta med renoveringsbehov för 1,1 milj. Om man har tur.
Ett litet hus (70 kvm) med direktverkande el som uppvärmning, stort renoveringsbehov och akut läckande tak gick nyss för 5 miljoner.

När jag senast betalade ngt för drift i hus så kostade det 7000:-/mån. Det var för 20 år sedan, i en välskött tegelvilla i ett relativt billigt område i utkanten av en småstad. Inte nära till nånting, inga påkostade renoveringar.
 
”köp ert boende, MYCKET billigare än hyra” sa ALLA till oss. Mm eller hur. Vårt hus kostar oss 30-35000/månaden. Hyresrätten (nyprod) 15000.

Utöver det har vi lagt typ en miljon av vårt sparande på renovering. Så ska man slå ut det på vad huset kostar så kostar det ännu mer i månaden.
 
Jag har gjort just den jämförelsen.
I alla fall på ett ungefär.
Samma arbetsmarknad och samma skolor.
Och kollektivtrafik så att man inte är beroende av bil.

Huset i länken ligger litet på annan plats men i närheten och är också billigare.
Jag ville inte ange exakt plats för jämförelsen.

På ett ungefär räcker ju inte 😅
Ska det vara relevant för mig måste jag jämföra i samma samhälle, annars är det ju totalt skitsamma.
 
Att du refererar till att lånekostnader måste räknas in i boendekostnaden.
Men att värdestegringen äger man ju själv så även den kapitalkostnaden måste tas med.

Tack för att du klargjorde hur du menade. Jag är dock inte enig med dig för det finns mer faktorer att väga in i orginalfrågan om vad som blir billigast - hus eller lägenhet
 
Tror du på riktigt att dina siffror säger något överhuvudtaget om hur dyrt det generellt sätt är att bo i villa vs. hyresrätt?
Jag har jämfört mäklarnas uträkning av boendekostnader i villa och bostadsrätt med hyror i trakten.
Jämförelsen gäller bara tillgängliga bostäder.
 
Det finns andra områden i landet.
Där jag äger hus så är det ungefär som du beskriver.
Men inte här där jag bor.
Exakt och det gör att dina beräkningar är totalt irrelevanta för större delen av befolkningen. Det är inte seriöst att räkna på Lesjöfors, en ort som någon annan nämde tidigare, och applicera det på hela landet.
Som vanligt ser du till din verklighet och anser att alla andra lever exakt som du och har exakt samma värderingar och intressen. Världen fungerar inte så.
 
Tack för att du klargjorde hur du menade. Jag är dock inte enig med dig för det finns mer faktorer att väga in i orginalfrågan om vad som blir billigast - hus eller lägenhet
Vilka då?

Jag kan se t.ex. att parkeringsplatser och ibland även garage ingår i kostnaden för att bo i villa medan de tillkommer om man bor i lägenhet.
Med två bilar så kan kostnaden skilja med uppåt 1 000:-/ månaden.
 
6500 låter lågt, kommer upp i ca 1000 kr på bara försäkring och sophämtningen i månaden. Lägg till vägavgift, fastighetsavgift, tömning av trekammarbrun, el mm är den summan snart uppäten.
Det är inräknat i kalkylen för villan.
Den har kommunalt V/A.

Driftkostnader ligger på ungefär 3 500:-/ månad.
 
Nej faktiskt inte.
Den hade bergvärme som gav ännu lägre uppvärmningskostnad.

Men jag tror att det finns faktiskt.
Jag hittade det här som är litet dyrare med fjärrvärme.
Men det äri riktning bra skick.
Däremot så är inte uppvärmningskostnaden lägre

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2768563&utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign=till-salu&utm_content=jagarstigen+16

Klart att det finns dyrare hus med lägre uppvärmningskostnad, men då blir det ju just dyrare. Du får inte in det där huset i din jämförelse i TS.
 
Tror du på riktigt att dina siffror säger något överhuvudtaget om hur dyrt det generellt sätt är att bo i villa vs. hyresrätt? Du jämför äpplen och päron på ett sätt som är så verklighetsfrånvänt att jag blir helt chockad.
Jag är mycket van vid att räkna på vad hus kostar per månad.
Jag har 3 stycken och bor i ett annat hus där jag också räknar på boendekostnader.
Visserligen bara på drift och underhåll, men ändå.

Om mina siffror inte skulle stämma så hade jag ju gått i konkurs nu.
Men jag går faktiskt litet med vinst eftersom att jag har så låg belåning.
 
Klart att det finns dyrare hur med lägre uppvärmningskostnad, men då blir det ju just dyrare. Du får inte in det där huset i din jämförelse i TS.
Det i TS har bergvärme och ännu lägre kostnader för uppvärmning än det med fjärrvärme.
Så det spelar egentligen ingen roll.
Det är ju själva summan på uppvärmningskostnaden som räknas.

Men jag har tidigare hittat hus i samma prisklass i det området.
 
Det beror ju på var de ligger. Om jag räknar inköpspris+ det jag renoverat för så är nog värdet på mitt hus detsamma i antal kronor som när jag köpte för 20 år sedan. Med inflationen inräknad så har alltså värdet sjunkit
Vad har din boendekostnad blivit utslaget över åren om man räknar in renoveringar och de reella värdeminskningen?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 197
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 791
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 090
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 792
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp