Boendeekonomi är jättekul!

Det finns massor av sådana hus.
Problemet är att de ligger inte där ni vill bo.
Och då kommer vi in på att kostnaderna beror av geografiskt läge.

På vissa platser så är det oerhört billigt att bo i hus.
Problemet är att du kan inte bygga ett hus för 1,1 mille och det finns inga hus för de priserna där folk måste bo pga jobbet. Att köpa ett renoveringsobjekt i en avkrok med hög arbetslöshet ger både en hög boendekostnad och hög kostnad att pendla. Är du dessutom tvungen att veckopendla, varför ska man då köpa ett hus billigt om man ändå är tvungen att betala för pendlingen och ett boende på annan ort?
 
För att få fram ett jämnlikt värde så ska väl var å en betala för sin värme i boendekalkylen.

Medianvillan i Sverige har en totalkostnad på 12600:-/mån 2023. Lån, skatter, sophämtning, uppvärmning, underhåll mm.

Blev väldigt förvånad över din uträkning på 6500:- i månaden.
Värme ingår i kalkylen.

All drift men inte underhåll.

Här är billigaste huset som jag hittar i ett utökat område just nu.
Det är nära att åka till många arbetsplatser därifrån.

https://www.lansfast.se/till-salu/v...i&utm_medium=referral&utm_content=kolstorp 19
 
Värme ingår i kalkylen.

All drift men inte underhåll.

Här är billigaste huset som jag hittar i ett utökat område just nu.
Det är nära att åka till många arbetsplatser därifrån.

https://www.lansfast.se/till-salu/villa/ostergotland/norrkoping/vikbolandet/kolstorp-19/cmvilla5f4iuhj2485d2rnh/?utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_content=kolstorp 19
I en bostadsrätt betalar du för underhåll. Det är inbakat i hyran. Så då bör ju det räknas med även i de övriga boenderna.

Underhåller du inte ditt hus, byter vitvaror som går sönder, lagar pannan osv tappar det massor av värde och blir tillslut omöjligt att bo i. Självklart ska ALLA kostnader som krävs för att hålla boendet i samma skick som vid övertagandet räknas med.
 
Vilken storlek?

Jag räknar bara 4 rok och uppåt i min kalkyl.

Du kan ju inte jämföra att bo i villa på 120 kvm med en etta på 30 kvm.
Jag bodde i en trea på 84 kvadrat med gräsmatta och vidbyggt uterum för den summan. I en avkrok med skyhög arbetslöshet.

Om du googlar lite ist för att titta på dina egna fastigheter så ser du att det finns uträkningar gjorda av bostadsekonomer på vad normalkostnaden är för olika boenden.

Det är ett snitt. Det finns givetvis både högre och lägre. Men där står allt du behöver veta.
 
Hehe.. jag väljer att bo i hus för att jag trivs med det men inte sjutton stämmer det in i din kalkyl, ens litegrann 😅 men ska vi bo på ett ställe där vi har hyggligt nära till min partners arbete (oavsett om partnern byter arbetsgivare) kan vi inte riktigt bosätta oss var som helst. Jag är inte riktigt pepp på att flytta till arbetslösheten så att säga 🤷
 
Jag bodde i en trea på 84 kvadrat med gräsmatta och vidbyggt uterum för den summan. I en avkrok med skyhög arbetslöshet.

Om du googlar lite ist för att titta på dina egna fastigheter så ser du att det finns uträkningar gjorda av bostadsekonomer på vad normalkostnaden är för olika boenden.

Det är ett snitt. Det finns givetvis både högre och lägre. Men där står allt du behöver veta.
Jag har tittat och räknat på boendekostnader där jag bor.
Inget av exemplen är mina egna på något sätt.

Hyrorna på det som jag hyr ut är så låga att ingen blir motiverad till att köpa något i samma område.
Andras hyror är från 150% av mina och uppåt.
 
Om man ska göra en jämförelse måste ju huset, bostadsrätten och hyresrätten ligga på samma ställe, annars är det ju helt meningslöst 😅
Och ha samma kvadrat.

Man brukar ju räkna på kvadratmeter när man räknar på boende.

Blir ju jättemärkligt att jämföra ett hus på 150 kvadrat mot en etta eller ett torp i skogen mot en 5-rumslägenhet i stan.
 
Kan hända att vi pratar om varandra men för mig är lånekostnaden en del av boendekostnaden.
Ja precis.
Men om man hyr och har pengarna i stället för att det sitter eget kapital i huset, så måste man ju räkna bort de inkomster som man får från kapitalet från hyran för att det skall gå att jämföra kostnaderna.
 
Jag har tittat och räknat på boendekostnader där jag bor.
Inget av exemplen är mina egna på något sätt.

Hyrorna på det som jag hyr ut är så låga att ingen blir motiverad till att köpa något i samma område.
Andras hyror är från 150% av mina och uppåt.
Hur kan man inte bli motiverad till att köpa ett hus för 6500:- om en lägenhet kostar 12000:-/mån?
Så där du bor behöver fattiga bo i villa för det är billigast?

Oavsett så kan vi isf släppa tråden helt eftersom ingen av oss bor där du bor så vi kan inte relatera till dina uträkningar öht. Det är helt unik bostadsmarknad där.

Här är hyresrätt väldigt mycket billigare än en villa i månaden. Har varit på andra orter jag bott också, från norr till söder i landet.
 
SBAB tycker i alla fall det.
https://www.sbab.se/1/privat/boendeekonomi_ar_jattekul.html

Jag tycker att det är både viktigt och intressant.
Kostnaden för boende påverkar ju privatekonomin något oerhört vilket gör den intressant att räkna på.

Jag har gjort några jämförelser.

Villa 5 rok runt 6 500:- / månad.
Bostadsrätt 4 rok 9 500:- / månad.
Hyresrätt 4 rok 12 000:- / månad plus hushållsel.

Jag väljer att bo i eget hus därför att jag är snål och vill ha mycket plats.
Hur väljer ni och varför?
Det här ser helt osannolikt ut. Det känns som om du jämför äpplen och päron
Min bror håller på att köpa hus och i det område han primärt tittat så får du inte ett hus för under 4 mille. Den bostadsrätt han nu bor i, en 3a i andra hand, kostar ungefär 3,5 mille att köpa. Ägaren har kostnad för lån +avgift på över 12k per månad. De hyresrätter han tittade på innan han fick tag på nuvarande lägenhet var billigare än det han har nu är.
Allt beror på vilket perspektiv man tittar från och din kalkyl känns som om den är gjord utifrån en mycket märklig utgångspunkt.
 
Jag har ett hus på över 200 kvadrat som kostar ca 2500 att bo i. Sedan har jag en bostadsrätt stor trea i nyskick den kostar 3200 då ingår elen.
 
Allt handlar inte heller om att ha så låga utgifter som möjligt. Ibland kan ett dyrare alternativ vara bättre utifrån andra perspektiv
 
I en bostadsrätt betalar du för underhåll. Det är inbakat i hyran. Så då bör ju det räknas med även i de övriga boenderna.
I en bostadsrätt är vissa kostnader inbakade i avgiften.
Men inte vitvaror och ytskikt.
Så kök och badrum står man för själv på samma sätt som i en villa.

Hur mycket tycker du att man behöver avsätta till underhåll i de olika fallen?
 
Det finns massor av sådana hus.
Problemet är att de ligger inte där ni vill bo.
Och då kommer vi in på att kostnaderna beror av geografiskt läge.

På vissa platser så är det oerhört billigt att bo i hus.
Billigt att bo stämmer definitivt. Ffa billigt att köpa.

I en tätort en bit ifrån kommuncentrum kan manköpa fullt fungerande vettiga hus från 700' och uppåt. Inga riktigt stora fel, mer än att de ligger på fel ställe och inte är renoverade enligt senaste mode och standard. Men vem vill bo där?

Närmare stan kostar de runt 3-4 mille och mer.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 194
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 790
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 083
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 790
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp