Boendeekonomi är jättekul!

Det innebär ju att du blir bjuden på ägarnas värdeökning på fastigheten.
Om husen är lågt belånade så har ägaren kapital bundet i husen som du inte behöver betala ränta för.
Man kan ju inte räkna med att det skall vara så i alla hyresrätter.
Men grattis till dig.

Helt ärligt, jag bryr mig faktiskt inte 😆
Det är som sagt det kommunala bostadsbolaget, det tar hyror som gör att de får lägenheterna uthyrda.
 
Det där huset har legat ute väldigt länge, de la precis ut annonsen på nytt. Det är inte lättsålt just nu så att säga. Plus att fjärrvärmekostnaden kommer öka markant framöver då masugnarna på SSAB som försörjt fjärrvärmen läggs ner och ersätts med elugn.
Jag bor i aktuell stad och jobbar på aktuellt företag.
Och för att ytterligare kommentera detta så köptes huset för 2,2 miljoner kr under pandemin, där vår lilla stad fick hybris och alla priser sköt i höjden precis som i större delen av landet. Så den värdestegringen existerar inte, och så ser det ju ut för väldigt många i vårt avlånga land.
Det var billigare att bo i hus än lägenhet här för några år sedan när räntorna och elkostnaderna var väldigt låga. Men nu? Inte en chans.
 
Så då byter de allt trä och papp under taket och dåliga takstolar om de skulle finnas skador? För 140 000:-.

Vet att plåttak är billigt. Och väsnas. Never ever att jag bor under ett igen.
Självklart så skall där inte finnas skador under pappen.
Och det gör det inte heller.
Varför skulle trät behöva bytas?
Det klara sig ett bra tag även om det skulle regna in.
Och det märker man ju
Det regnar inte in.
 
Och för att ytterligare kommentera detta så köptes huset för 2,2 miljoner kr under pandemin, där vår lilla stad fick hybris och alla priser sköt i höjden precis som i större delen av landet. Så den värdestegringen existerar inte, och så ser det ju ut för väldigt många i vårt avlånga land.
Det var billigare att bo i hus än lägenhet här för några år sedan när räntorna och elkostnaderna var väldigt låga. Men nu? Inte en chans.
På lång sikt så kommer det ändå att bli så.
Om man behåller huset i 30 år.

Priserna jämnades ut mellan olika områden i landet under pandemin.
Så att priserna i Stockholm blev närmare priserna längre ut i landet.
Det återhämtar sig så småningom.
 
Spis 5 000. Bytte ut en alldeles nyss.
Lägga nytt tak vet jag inte riktigt.
Men det från 1985 håller fortfarande bra, så där måste man räkna kostnaden per år.
Jag skall ha bandplåt på taket.
Här så påstår de att det skulle kosta 139 000:- med plåttak.

https://www.hantverkarpriser.se/sida/prisguide-takbyte#totalt-pris-fr-tak-med-takplåt

Och så delar vi det på 40 år, minst, så är det 3 500:-/år.
Nu så kommer det nog att hålla i 50 år så så blir det 2 800:-/år.
Du menar att alla tak håller 40 år utan renovering? Jag tror det blir en glädjekalkyl. 20-30 år och sen en ordentlig summa för renoverign också är rimligare.

Sen finns ju risken att man behöver byta både kyl, frys och spis under en 10/15 års period. På det har du även tvättmaskin, diskmaskin och torktumlare många gånger. Och vill man att de ska hålla så kanske man ska satsa på kvalitetsmärken. Då är 5000 inte högt tilltaget.

Vi måste väl ändå räkna ett genomsnittligt hus. Alla har heller inte plåttak, det är väl typ det billigaste? Och det är en av många renoveringsåtgärder som är rimliga att räkna in.
 
Det känns som att många av dina trådar som du anser är diskussionstrådar egentligen handlar om dig? Nästan som en föreläsning om dig själv, dina val samt intressen. För mig känns "diskussionsunderlaget" svårt att diskutera omkring då dina exempel inte alltid är jämförbara och underlaget inte är allmängiltigt på det sättet. Det är kort sagt svårt för mig att förstå dels underlaget samt vad som ska diskuteras.
Håller med, det blir ju jätteskevt om man jämför med sitt egna (och dessutom sitter på ett facit som ingen annan kan se).
Jämför jag med mitt hus så var det betydligt billigare med min bostadsrätt som jag bodde i innan. På alla vis faktiskt. 😅
Och på 2,5 år dubblade den i pris, så jag nästan skämdes vid försäljningen. Fast med tanken på hur glad förra ägaren blev när jag köpte den så tror jag att han gjorde en storvinst han med.
 
Ja men de pengarna som går till den utökade räntan motsvarar ju de allmänna hyreshöjningarna.
Och i det läget får man göra en ny jämförelse.

Man kan ju välja att betala mer per månad nu eller att skjuta problemet på framtiden när det blir lättare att betala.

Att boendekostnaden går upp är ju något som drabbar alla.
Men då är det till att höja boendekostnaden. Och är taket dessutom 40 år, vitvarorna 20 och fasaden och grunden behöver en översyn direkt så kan renoveringarna på den billiga villan som eventuellt ökar i värde som du har i ditt exempel stiga en del. Det kanske inte täcks av en ökad värdering/ökade bolån. Det brukar vara en del att pyssla med på billiga hus.
 
Du menar att alla tak håller 40 år utan renovering? Jag tror det blir en glädjekalkyl. 20-30 år och sen en ordentlig summa för renoverign också är rimligare.

Sen finns ju risken att man behöver byta både kyl, frys och spis under en 10/15 års period. På det har du även tvättmaskin, diskmaskin och torktumlare många gånger. Och vill man att de ska hålla så kanske man ska satsa på kvalitetsmärken. Då är 5000 inte högt tilltaget.

Vi måste väl ändå räkna ett genomsnittligt hus. Alla har heller inte plåttak, det är väl typ det billigaste?
Man får väl välja det nya taket så att det håller.
Och vitvaror påverkar ju priset på huset vid köp.
Om en stor del av livslängden på vitvarorna är förbrukad så blir priset på huset därefter.
Samma sak gäller tak.
Man betalar för den återstående livslängden.
Vilket ju är olika på olika hus.

Mitt hus köptes med i princip allt sådant avräknat till noll.
Det beräknades vara helt slut på all livslängd på allt.
Priset var därefter och verkligheten var inte efter priset, det höll bättre.
 
På lång sikt så kommer det ändå att bli så.
Om man behåller huset i 30 år.

Priserna jämnades ut mellan olika områden i landet under pandemin.
Så att priserna i Stockholm blev närmare priserna längre ut i landet.
Det återhämtar sig så småningom.
Det känns inte som att det är särskilt vanligt att bo på samma ställe i 30 år längre. Folk förflyttar sig på ett helt annat sätt idag, inte alla ska man väl poängtera men betydligt fler än förr.

Bara precis i min lilla håla så känner jag ett tiotal, både släkt och vänner, som var med i bostadsrejset som det blev under pandemin. Köpte på sig alldeles för dyrt för räntorna var ju så låga och prognoserna sa att det skulle vara så under lång tid. Men så pang dog marknaden och räntorna sköt i höjden, och nu sitter dom där med i sammanhanget skyhöga månadskostnader.
Vårat grannhus fick gå ner en miljon från utgångspris och försäljningen tog ett år, det var inga glada grannar kan jag säga.
 
Så då byter de allt trä och papp under taket och dåliga takstolar om de skulle finnas skador? För 140 000:-.

Vet att plåttak är billigt. Och väsnas. Never ever att jag bor under ett igen.
Man byter väl tak innan det orsakar problem?
Har bott under plåttak och tyckte inte att det väsnades mer.
 
Det känns inte som att det är särskilt vanligt att bo på samma ställe i 30 år längre. Folk förflyttar sig på ett helt annat sätt idag, inte alla ska man väl poängtera men betydligt fler än förr.
Vi kör generationsskifte i stället.
Min dotter och barnbarn bor nu i mitt största hus och min sambo är 4 generationen i huset där vi bor.

Så vi vårdar husen länge, mycket länge. Typ 100 år sådär.
 
Man byter väl tak innan det orsakar problem?
Har bott under plåttak och tyckte inte att det väsnades mer.
De som lider kan sova på bottenvåningen.
Och vi som gillar att det smattrar när det regnar kan sova direkt under taket.
Jag gillar att ha koll på vädret.
 
Man får väl välja det nya taket så att det håller.
Och vitvaror påverkar ju priset på huset vid köp.
Om en stor del av livslängden på vitvarorna är förbrukad så blir priset på huset därefter.
Samma sak gäller tak.
Man betalar för den återstående livslängden.
Vilket ju är olika på olika hus.

Mitt hus köptes med i princip allt sådant avräknat till noll.
Det beräknades vara helt slut på all livslängd på allt.
Priset var därefter och verkligheten var inte efter priset, det höll bättre.
Hur väljer du ett tak på en redan befintlig exempelvilla, det har väl det taket det har? Och är det inte i bra skick behöver det bytas ut /renoveras .

Och angående de låga boendekostnaderna på dig exempelhus så gissar jag att de knappast är nya, en ska som kan höja boendekostnaderna. Du räknar med 0 i underhåll på din låga boendekostnad.
 
Självklart så skall där inte finnas skador under pappen.
Och det gör det inte heller.
Varför skulle trät behöva bytas?
Det klara sig ett bra tag även om det skulle regna in.
Och det märker man ju
Det regnar inte in.
Okej om du säger så. Du har bäst koll på hur dutt tak ser ut under skalet.
Själv blev jag väldigt förvånad över hur illa det såg ut under.
 
Man byter väl tak innan det orsakar problem?
Har bott under plåttak och tyckte inte att det väsnades mer.
Det är det som är lurigt med fukt. Det kan ha funnist små läckage under lång tid som inte gått igenom ner i bostaden men som gjort att trä ruttnat.
Det är omöjligt att säga hur ett tak ser ut innan man tagit av ytskiktet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 793
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 090
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 792
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boendeekonomi är jättekul!
  • Bästa film
  • Sämsta filmen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp