Boendeekonomi är jättekul!

Jag tror mycket på det här åt dig. Du får ju komma över det där med att inte åka bil. Det finns utmärkta begagnade för 5000. Och så kräver kalkylen att du avstår från den totalrenovering som mäklaren, den snobben, påstår är nödvändig. Huset är lite slitet. 😇

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-vastra-tunhem-vanersborgs-kommun-harstad-166-21411233

Jag har en billig bil, men parkeringen på jobbet kostar närmare 300 spänn om dagen så det får vara ett fruktansvärt billigt boende för att kompensera för det. :idea:
 
SBAB tycker i alla fall det.
https://www.sbab.se/1/privat/boendeekonomi_ar_jattekul.html

Jag tycker att det är både viktigt och intressant.
Kostnaden för boende påverkar ju privatekonomin något oerhört vilket gör den intressant att räkna på.

Jag har gjort några jämförelser.

Villa 5 rok runt 6 500:- / månad.
Bostadsrätt 4 rok 9 500:- / månad.
Hyresrätt 4 rok 12 000:- / månad plus hushållsel.

Jag väljer att bo i eget hus därför att jag är snål och vill ha mycket plats.
Hur väljer ni och varför?

Jag väljer lägenhet eftersom jag vill ha så lite ansvar som möjligt och minska risken för oförutsedda utgifter (det räcker med att ha häst och pga det behöva bil). Stod länge i kö för att kunna bo hos det kommunala bolaget i en stad som har allt jag behöver inkl bra förbindelser hem till släkten och större städer. Valde en äldre lägenhet med kokvrå och fick en bra hyra. Bolaget är riktigt bra på att ansöka om de bidrag som finns för att tillgodose så många som möjligt med rimliga bostäder. Har funkat prickfritt med precis allt, så jäkla skönt att äntligen bo hos en stor hyresvärd som är vettig!
 
Vi prioriterar hus och geografiskt läge och där vi bor blir det det dyraste alternativet jämfört med hyresrätt och bostadsrätt. Skulle vi vilja bo billigare skulle vi nog köpa bostadsrätt eller mindre radhus här i samma område. För mig är det här hemma på ett sätt som jag inte riktigt kan beskriva. Jag kände det första gången jag kom hit för 20 år sedan och jag har känt så varje dag sen dess. Nu har vi dessutom byggt upp ett community här, har vänner och bekanta i var och vartannat hus och barnen börjar rota sig. Så det är det viktigaste för mig. Att få bo här. Huset är fint och skönt att ha med småbarn, men mindre viktigt i sammanhanget.
 
Som svar på ursprungsfrågan.

Jag har bott i flera hus, bostadsrätt och hyresrätter. På olika orter.
Jag väljer hyresrätt av ekonomiska skäl och för att det är lättsamt. Just nu bor jag i villa, det råkade bara bli så men jag ser fram emot att så småningom bo i hyresrätt igen.
 
Ska man behöva bil för att kunna ta sig till jobbet om man flyttar till hus, inte radhus, så får man lägga även kostnaderna för den, drivmedel och även tid till kalkylen. Ett par timmars restid varje dag bakom ratten, året runt i ur och skur kostar även fysiskt och ger mindre tid över till ev familj, barn, djur, hobbyer och renovering. Mindre tid att renovera = hyra någon som gör det.
 
Så det hus du bor i har kostat er exakt 0 kr i anskaffning, inte konstigt att du bor billigt då jämfört med en hyresrätt.
Jag har köpt mitt hus (gård) för över 30 år sedan tillsammans med min dåvarande man.
Huset som jag bor i räknar jag inte alls på eftersom att det inte är representativt på något sätt.

Jag tror att vi bor för några tusenlappar i månaden.
Men jag vet inte säkert.
Det som jag vet är att elkostnaderna är runt 1000:-/månad inklusive en camping.
Och att slamtömning sker 1 gång om året som mest.
Vi har behövt köpa en tvättmaskin och en diskmaskin på de 13 år som vi har bott här.

Jag har räknat på villor som är till salu och mäklarnas beräkningar.
 
Nånstans är det ju så att ingen (?) känner igen sig riktigt i dina exempel @Inte_Ung . De kanske stämmer för dig, men inte för gemene man. Man har olika förutsättningar.
Det stämmer inte för mig heller.
Jag har hämtat exemplen från annonser på nätet.
Mäklare och sidor för bostadsförmedling.
Bostäder som är tillgängliga i dag.
 
Man kan säkerligen finna billiga hus både här och där, men vad har man för nytta av det om det blir minus i plånboken för att lönen minskat och pendlingskostnaden ökat?
Precis som att vissa tjänar på att flytta ut från storstaden så tjänar en del på att flytta in.
Vissa människor behöver ju inte åka till ett arbete för att tjäna sina pengar.
Distansarbete och pension är ju inkomster utan resor.
 
Men skall bidrag verkligen gå till människor så att de kan ha häst?
Är det vad bidragspengar skall användas till?

Vad menar du? Att man inte ska få ha en viss del av pengarna av lönen kvar efter att boendet är betalat eller att det inte ska finnas bostadsbolag som får någon typ av subventioner? Eller annat såklart.

Jag har ingen aning om vad för bidrag, behöver man väl veta för att ta ställning kanske. Fick veta det av en juristvän. Jag antog bara att det är för att ha hyresrätter med rimliga hyror, vilket jag i sig tycker är skitbra. Det finns många som aldrig har tillräckligt med resurser för att bo i hus. Jag har det definitivt inte (om jag inte vore ekonomiskt oberoende och kan betala för precis allt som har med dess underhåll inkl beslut att göra).
 
Det beror på varför huset är billigt.
Om det är läget som sätter priset så kan huset ändå vara i ett skick som inte kräver så mycket underhåll.
Sannolikheten för att det saknas renoveringsbehov de närmsta åren med det priset är väl någonstans mellan obefintlig och mycket låg. Jag skulle inte satsa på det.

Personligen köpte jag en lägenhet. Sannolikheten för att hitta ett hus som kostar mig mindre än min lägenhet i Malmö med omnejd är väl typ obefintlig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 793
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 090
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 793
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp