Boendeekonomi är jättekul!

Men om du är så säker på att det är billigare med hus, @Inte_Ung , så får du hemskt gärna hitta ett hus åt mig. Jag behöver bo i Göteborgsregionen, jobbar centralt i Gbg och kan inte ta bil till jobbet.

Nuvarande boendekostnad för en trea är strax under 10000:- så det är vad jag har att röra mig med totalt varje månad. Min är nyrenoverad med 2 år gamla vitvaror, helkaklat badrum osv så det är standarden jag förväntar mig för att vara likvärdigt. Kan dra av lite i standard eftersom ett hus förmodligen kommer vara lite större än 75 kvm (även om det finns rätt mycket runt 100 kvm häromkring).

Hade älskat att ha ett hus om det inte vore för att det just inte passar plånboken...
Jag tror mycket på det här åt dig. Du får ju komma över det där med att inte åka bil. Det finns utmärkta begagnade för 5000. Och så kräver kalkylen att du avstår från den totalrenovering som mäklaren, den snobben, påstår är nödvändig. Huset är lite slitet. 😇

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-vastra-tunhem-vanersborgs-kommun-harstad-166-21411233
 
Jag tror mycket på det här åt dig. Du får ju komma över det där med att inte åka bil. Det finns utmärkta begagnade för 5000. Och så kräver kalkylen att du avstår från den totalrenovering som mäklaren, den snobben, påstår är nödvändig. Huset är lite slitet. 😇

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-vastra-tunhem-vanersborgs-kommun-harstad-166-21411233
Garaget ser ju ok ut, man kan ju bo där över vintern om självdraget är lite för stort i huset? 🤗
 
Jag tror mycket på det här åt dig. Du får ju komma över det där med att inte åka bil. Det finns utmärkta begagnade för 5000. Och så kräver kalkylen att du avstår från den totalrenovering som mäklaren, den snobben, påstår är nödvändig. Huset är lite slitet. 😇

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-vastra-tunhem-vanersborgs-kommun-harstad-166-21411233
Alltså är det rimligt att vi ska bo en timme plus från jobbet? Tid, pengar och energi hänger ihop.
 
Jag tror mycket på det här åt dig. Du får ju komma över det där med att inte åka bil. Det finns utmärkta begagnade för 5000. Och så kräver kalkylen att du avstår från den totalrenovering som mäklaren, den snobben, påstår är nödvändig. Huset är lite slitet. 😇

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-vastra-tunhem-vanersborgs-kommun-harstad-166-21411233

Mäklaren som säljer detta objekt har mage att påstå att "bostaden har ett visst renoveringsbehov". Vad är det för fel med en extra grovingång?

1000030480.jpg
 
Alltså är det rimligt att vi ska bo en timme plus från jobbet? Tid, pengar och energi hänger ihop.

Det är väl vanligt att ha avstånd till jobbet ? Jag själv har drygt 30 min enkel resa från min stad och till mitt jobb. Känner inte speciellt många som bor nära sitt jobb, nästan alla pendlar.
 
Det är väl vanligt att ha avstånd till jobbet ? Jag själv har drygt 30 min enkel resa från min stad och till mitt jobb. Känner inte speciellt många som bor nära sitt jobb, nästan alla pendlar.

Kollar du runt storstäderna är det inte helt ovanligt med lång pendling. Jag är glad om jag klarar mig under en timme till jobb.
Har själv 30 min till jobbet och tycker det är långt! Och dyrt! Då bil är enda alternativet
 
Har själv 30 min till jobbet och tycker det är långt! Och dyrt! Då bil är enda alternativet
Bor man på landet men halvnära någon typ av stad brukar det ju finnas kollektivtrafik. Här blir det bil till tåg t.ex. jag själv har också sökt jobb i andra län där det blir sj-tåg för pendling om jag skulle ta en sådan tjänst.
 
Bor man på landet men halvnära någon typ av stad brukar det ju finnas kollektivtrafik. Här blir det bil till tåg t.ex. jag själv har också sökt jobb i andra län där det blir sj-tåg för pendling om jag skulle ta en sådan tjänst.
Vi har alla olika förutsättningar, skulle jag hade inte orkat kör bil så mycket.

Jag bor vid en busshållplats där bussarna går var tionde minut, men när det inte går bussar till jobbet..
 
SBAB tycker i alla fall det.
https://www.sbab.se/1/privat/boendeekonomi_ar_jattekul.html

Jag tycker att det är både viktigt och intressant.
Kostnaden för boende påverkar ju privatekonomin något oerhört vilket gör den intressant att räkna på.

Jag har gjort några jämförelser.

Villa 5 rok runt 6 500:- / månad.
Bostadsrätt 4 rok 9 500:- / månad.
Hyresrätt 4 rok 12 000:- / månad plus hushållsel.

Jag väljer att bo i eget hus därför att jag är snål och vill ha mycket plats.
Hur väljer ni och varför?

Alltså, man kan ju bo oerhört billigt i hus men även oerhört dyrt. Om kronor och ören är den enda faktor man tar hänsyn till så visst, då vinner huset. Men det finns betydligt fler faktorer än så och den viktigaste för mig är den disponibla inkomsten och hur stor andel som går till boende. Det är för mig fullständigt irrelevant om man kan bo för 3000 kr om det boendet innebär att inkomsten är 3000 kr och 100% går åt till boendet. Då är det bättre med en boendekostnad på 10 000 kr och en inkomst på 40 000 kr där 25% går till boende.

Man kan säkerligen finna billiga hus både här och där, men vad har man för nytta av det om det blir minus i plånboken för att lönen minskat och pendlingskostnaden ökat?
Precis som att vissa tjänar på att flytta ut från storstaden så tjänar en del på att flytta in.

En annan faktor som behöver tas med i beräkningen är tid. Vad kostar hus i tid och vad blir effekterna av denna kostnad?
Om jag bor i mitt hus och gör allt själv, har jag ork till det eller påverkas mitt arbete negativt?
Hinner jag återhämta mig ordentligt?
Får jag fler sjukdagar?
Renoveringsstress?
Fler än ett äktenskap av gått i kras av renoveringar och en skilsmässa är inte billig.

Trivsel?
Naturligtvis kan alla bo i ett ruckel, men hur man bor och hur man trivs påverkar ens mående och hälsa och till slut ens ekonomi. Man kan naturligtvis inte ha helt orimliga krav på standard och läge utan att vara miljonär, men det är fullt rimligt att vilja bo någonstans där man inte brykter ihop av stress eller lappsjuka. Sjukskrivning är dyrt!


För egen del då, jag får mer pengar över på att bo i hyresrätt. Om jag investerade dessa pengar så skulle jag till och med kunna tjäna på det. Ett hus kommer i slutändan aldrig bli billigare för mig oavsett hur låg boendekostnaden än är.
 
Hur väljer du ett tak på en redan befintlig exempelvilla, det har väl det taket det har? Och är det inte i bra skick behöver det bytas ut /renoveras .
Man väljer väl när man byter så att man inte behöver göra om det?
Då blir det bara en gång och så får man lägga det till inköpspriset.
Visserligen så blir priset då kanske 150 000:- dyrare, men det är ju fortfarande ett billigt hus.

När man hyr sin bostad så kan man ju i stället råka ut för en totalrenovering av hela huset med tillhörande hyreshöjning.
Så man går inte fri från alla "tänk om" som kan hända även om man hyr sin bostad.

De flesta tak är faktiskt täta i flera år framåt även om livslängden har uppnåtts.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 793
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 090
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 793
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp