Boendeekonomi är jättekul!

Det är en bra ide och lagring av el på ett kostnadseffektivt viss är något vi verkligen skulle ha nytta av. Det är dock inte verklighet i dagsläget. Elen som produceras på sommaren behövs ju främst ett halvår senare.
Elen som produceras på sommaren sparar vattnet i magasinen till ett halvår senare.

Batterilager skall främst jämna ut produktionen över dygnet.
Den här sommaren så har priset varierat mellan minuspris och över en krona på samma dag.

I framtiden så kommer vatten att pumpas tillbaka till vattenmagasin för användning senare och batterilager som kan lagra ström i ett år att finnas.
 
De ersätter delar av vattenskadan men inte ytskiktet om det är äldre än 10 år.
Det gäller bara att visa att man har sett till att inte förstöra under tiden.

Jag har tittat i protokollet från Anticimex och min bedömning är att det är körförbud på duschen men ännu inga djupare skador.
En duschkabin löser problemet i många år.
Väggskivorna är visserligen förstörda men det blir inte värre än oerhört fult med duschkabin.
Om man inte står ut så kan man byta några av skivorna.
De kostar 1 500:- / styck och en hantverkare kan fixa till det litet på kanske en dag.
Skivor kräver inte våtrumskompetens och en duschkabin fixar försäkringsbolagens krav.
Försäkringar är ju ofta knepigare än så.

"Du kan få ersättning för skadorna på huset och även själva skadeorsaken, till exempel ett läckande rör. Försäkringsbolagen gör dock ofta undantag för otäta våtrumsskikt. Åldersavdragen kan också variera mycket beroende på vad som är skadat." https://www.konsumenternas.se/forsakringar/boendeforsakringar/villaforsakringar/vattenskador/

Klickar man runt lite verkar många försäkringsbolags åldersavdrag på badrum vara 100% efter runt 30 år. Om man ändå är villig att chansa där med t.ex duschkabin får man ju kolla noga i avtalet så man åtminstone får för angränsande rum om badrumsläcka (golvbrunn, rör, ytskikt /.../) sprider sig.
 
Det är inte att lösa problemen utan att göra en "workaround". Det ät inte ovanligt att det är större skador än vad som syns i ett besiktningsprotokoll. Jag skulle inte satsa på att det är lindriga skador utan en mer omfattande undersökning.
Men alla lösningar av badrum har ju en begränsad livstid.
Även en totalrenovering.
Den här lösningen har kanske en kortare livslängd eller inte.
Ny duschkabin om 10 år och köra vidare?

Om det är billigt boende som det handlar om så fungerar det ju utmärkt.
 
Men år 2022 var ju ett ganska dåligt exempel. Det var väl ändå det året när våra reaktorer stängts av pga olika former av haveri och oväntade reparationer som drog ut på tiden.
Nej det var då som effekten av Rysslands invasion av Ukraina märktes.

Om inte en massa lösningar hade gjorts så hade vi varit kvar i den situationen.

Vilket kärnkraftverk tänker du på?
Det finska Okiluoto 3 startades upp just då.
 
Nej det var då som effekten av Rysslands invasion av Ukraina märktes.

Om inte en massa lösningar hade gjorts så hade vi varit kvar i den situationen.

Vilket kärnkraftverk tänker du på?
Det finska Okiluoto 3 startades upp just då.
Ringhals reaktor 4 var släckt mellan aug 2022-januari 2023 eller nåt sånt. Möjligt att den fick skjutas upp ytterligare lite. https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2022/vad-hande-pa-ringhals-4
 
Elen som produceras på sommaren sparar vattnet i magasinen till ett halvår senare.

Batterilager skall främst jämna ut produktionen över dygnet.
Den här sommaren så har priset varierat mellan minuspris och över en krona på samma dag.

I framtiden så kommer vatten att pumpas tillbaka till vattenmagasin för användning senare och batterilager som kan lagra ström i ett år att finnas.
Juktan som håller på restaureras till pumpkraftverk, Kymmen och Letten är de enda pumpkraftverken i Sverige. De minuspriser som förekommer har vi framförallt Tyskland att tacka för sina kraftiga obalanser och överskott av sol och vind samt Polen som håller på sänka elmarknaden med sitt överskott som varit i sommar. De elpriserna får vi inte se i vinter när de ska effektivisera elnätet och kraftigt öka exporten.
 
Elen som produceras på sommaren sparar vattnet i magasinen till ett halvår senare.

Batterilager skall främst jämna ut produktionen över dygnet.
Den här sommaren så har priset varierat mellan minuspris och över en krona på samma dag.

I framtiden så kommer vatten att pumpas tillbaka till vattenmagasin för användning senare och batterilager som kan lagra ström i ett år att finnas.
Du är väl optimistisk här.

För att verkligen kunna jämna ut produktionen när det gäller solceller som ger överproduktion på sommaren mot vinterns vinterns solfattiga och kalla dagar så krävs det mer än fulla vattenmagasin och batteri för lagring till natten.

Vad som eventuellt kommer att finnas i framtiden hjälper inte för att lösa dagens problem, möjligen morgondagens.
 
De ersätter delar av vattenskadan men inte ytskiktet om det är äldre än 10 år.
Det gäller bara att visa att man har sett till att inte förstöra under tiden.

Jag har tittat i protokollet från Anticimex och min bedömning är att det är körförbud på duschen men ännu inga djupare skador.
En duschkabin löser problemet i många år.
Väggskivorna är visserligen förstörda men det blir inte värre än oerhört fult med duschkabin.
Om man inte står ut så kan man byta några av skivorna.
De kostar 1 500:- / styck och en hantverkare kan fixa till det litet på kanske en dag.
Skivor kräver inte våtrumskompetens och en duschkabin fixar försäkringsbolagens krav.
Det är att skjuta problemet framför sig och det kommer ändå behöva åtgärdas och det kommer inte bli billigare. Den kostnaden kommer ändå att komma så den behöver vara med i beräkningen.

Är lappa och laga provisoriskt och ”släcka bränder” vad du kallar underhåll?
 
Vad baserar du din bedömning på?
Att det inte stod "måste åtgärdas omedelbart" eller "stora vattenskador som allvarligt skadat väggen" utan att det i stället beskrivs som en risk.

En risk är ju något som ännu inte har inträffat.
Och inte heller behöver inträffa.
 
Juktan som håller på restaureras till pumpkraftverk, Kymmen och Letten är de enda pumpkraftverken i Sverige. De minuspriser som förekommer har vi framförallt Tyskland att tacka för sina kraftiga obalanser och överskott av sol och vind samt Polen som håller på sänka elmarknaden med sitt överskott som varit i sommar. De elpriserna får vi inte se i vinter när de ska effektivisera elnätet och kraftigt öka exporten.
Det kommer i framtiden att gå att spara den elen till vintern.
Inte denna vinter men för framtida vintrar.
Jag tänkte nog att solpanelerna skulle fungera i många år framåt och då tas omhand på det sättet.
 
Du är väl optimistisk här.

För att verkligen kunna jämna ut produktionen när det gäller solceller som ger överproduktion på sommaren mot vinterns vinterns solfattiga och kalla dagar så krävs det mer än fulla vattenmagasin och batteri för lagring till natten.

Vad som eventuellt kommer att finnas i framtiden hjälper inte för att lösa dagens problem, möjligen morgondagens.
Vi behöver börja att lösa morgondagens problem redan nu
Annars så har vi ingen lösning då.

Nu så vet vi att vi har för mycket el på sommaren och då är det en bra idé att kunna spara den till vintern.
Och så löser man det problemet.
 
Det är att skjuta problemet framför sig och det kommer ändå behöva åtgärdas och det kommer inte bli billigare. Den kostnaden kommer ändå att komma så den behöver vara med i beräkningen.

Är lappa och laga provisoriskt och ”släcka bränder” vad du kallar underhåll?
Det kommer inte att hända något alls som påverkar kostnaden i framtiden.
Däremot så kommer nästa renovering att räcka till ett datum som kommer motsvarande längd bort i framtiden.

Jag kallar det för att förlänga livslängden.
Och räknar det som kostnad för drift i min bokföring.
 
Det kommer inte att hända något alls som påverkar kostnaden i framtiden.
Däremot så kommer nästa renovering att räcka till ett datum som kommer motsvarande längd bort i framtiden.

Jag kallar det för att förlänga livslängden.
Och räknar det som kostnad för drift i min bokföring.
Det var inte ett svar på frågan öht.
 
Hakan hänger längre och längre ner när jag läser i den här tråden. Det är skrämmande hur vissa läxar upp sina medmänniskor för att de inte lever, resonerar och värderar allt på exakt samma sätt som man själv gör. Det är ännu mer fascinerande att man brukar så usla exempel för att underbygga sitt uppläxande.
Att världen är konfliktrik är inte direkt förvånande om man inte ens kan acceptera att passande boendeform och pris på olika boendeformer skiljer mellan individer och över landet.
Skakar uppgivet på huvudet
 
Vi behöver börja att lösa morgondagens problem redan nu
Annars så har vi ingen lösning då.

Nu så vet vi att vi har för mycket el på sommaren och då är det en bra idé att kunna spara den till vintern.
Och så löser man det problemet.
Det är dagens problem som vi ännu inte löst. Det är inte så att man inte forskar och arbetar på det.
 
Att det inte stod "måste åtgärdas omedelbart" eller "stora vattenskador som allvarligt skadat väggen" utan att det i stället beskrivs som en risk.

En risk är ju något som ännu inte har inträffat.
Och inte heller behöver intinträffa.
Du har inte funderat på att det om man köper hus är lämpligt att göra vidare undersökningar när det gäller problemområden.

Något har hänt här. Något som genererat en anmärkning. Det kan bli dyrt att agera utifrån gissningar att skadan mest är ett likna med skönhetsfel som ännu inte inträffat och som är nästagratis att åtgärda om man ens behöver bry sig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 888
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 335
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 983
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp