Boendeekonomi är jättekul!

Om investeringen aldrig räknar hem sig så gör man den ju oftast inte. Om solceller varit en sämre deal hade iaf jag låtit bli. Då hade jag valt att stoppa pengarna någon annanstans. Är det bättre?
Jag gjorde investeringen därför att jag fick elprisstöd och tyckte att det var en bra idé att investera de pengarna i något som hela samhället skulle ha nytta av.
Jag lade visserligen till det mesta själv och lånade litet av min sambo, men ändå.

Vi tyckte att det var viktigt att tillföra el till systemet fort.
Vår vinst är ju också ett lägre elpris.
 
Här det 89 öre. Om jag binder på 3 år.
Jag tittade bara på rörligt elpris.
När det var som värst med priset så gick det inte att binda och när det gick, så handlade det om flera kronor, om jag minns rätt så 4 kronor.
89 öre hade varit fantastiskt just då.
Så det har ju blivit bättre av alla solceller.
 
Vi får se om de gör om marknaden, så att batterier kan löna sig inom en rimlig tid. Som det ser ut just nu är det inte så. Dessutom byggs det ju jättemycket batterier överallt och marknaden där är oförutsägbar.
Egna batterier för att flytta ström från egen produktion till egen konsumtion i stället för försäljning ger ju en bättre lönsamhet.
Kostnaden för elnätet går ju också bort då.
Vid egen konsumtion så är ju värdet skatten + nätavgiften oavsett elpriset.

Riktigt bra blir det om man laddar en elbil med egen ström i stället för att köpa bensin för 20 kr litern.
 
Kollade bara den översta. Båda våtutrymmenna behöver åtgärdas enligt besiktningen. När min kompis renoverade 1 badrum så kostade det 300 000. Så man behöver ha rätt bra med pengar på banken för att få ordning på det där huset. Missade du det?

Med åldern på huset så gissar jag att det börjar bli dags för releining eller stambyte också. Ytterligare 200 000. Så nej. Huset är inte billigt. Det är inte i bra skick. Det är en hel hög kostsamma åtgärder som behövs ganska snart.
Nej det missade jag inte.
Men man kan alltid ställa dit en duschkabin och köra massor med år ändå.
Det kostar inte särskilt mycket.
 
Egna batterier för att flytta ström från egen produktion till egen konsumtion i stället för försäljning ger ju en bättre lönsamhet.
Kostnaden för elnätet går ju också bort då.
Vid egen konsumtion så är ju värdet skatten + nätavgiften oavsett elpriset.

Riktigt bra blir det om man laddar en elbil med egen ström i stället för att köpa bensin för 20 kr litern.
Ja, en elbil av modest snitt kan man räkna hem på typ 4-5 år just nu i vårt hushåll. Batterier kanske snart inom en rimlig tid när de ändrar prismodellen, och om man skruvar på lite andra faktorer.
 
Jo den tittade jag på men ser inte hur den har en koppling till människors solceller? Längst ner i den här artikeln finns siffror från 2014 (ser dock ingen källa till figurerna men stämmer ganska bra med min uppfattning om elpriset under den tiden): https://www.svd.se/a/9O6vJM/vad-ar-det-som-hander-med-elpriset

Jag känner lite att jag inte kan se vad just villaägares solceller gör med elpriset? När vi behöver elen som mest och den kostar mest (vintern) är vår produktion extremt låg i Sverige.
Men det där är ju från 2021!

Vi har fått installerade solceller motsvarande ett kärnkraftverk under de senaste 2 åren.
De sparar på vattnet i magasinen så att det finns el även på vintern.
Det blir inte elbrist när kärnkraftverken stänger ner för underhåll (revision) på sommaren.

Batterilager kommer att hjälpa till att jämna ut kurvan över dygnet.
Till viss del så går el att lagra på det sättet.

Vi fick kris på energi i samband med Rysslands invasion av Ukraina.
 
Nej det missade jag inte.
Men man kan alltid ställa dit en duschkabin och köra massor med år ändå.
Det kostar inte särskilt mycket.
Under förutsättning att det inte händer någonting som orsakar en vattenskada (dvs inte nödvändigtvis från duschen). Då riskerar du att få stå för det vilket kan bli mycket dyrare.
 
Men det där är ju från 2021!

Vi har fått installerade solceller motsvarande ett kärnkraftverk under de senaste 2 åren.
De sparar på vattnet i magasinen så att det finns el även på vintern.
Det blir inte elbrist när kärnkraftverken stänger ner för underhåll (revision) på sommaren.

Batterilager kommer att hjälpa till att jämna ut kurvan över dygnet.
Till viss del så går el att lagra på det sättet.

Vi fick kris på energi i samband med Rysslands invasion av Ukraina.
Absolut, det är mellan 2014-2021. Därefter tar det du länkade vid.

Var någonstans finns info om de där 2 kronorna? Du lyfter det flera gånger men backar inte upp ditt påstående med källa.
 
Egna batterier för att flytta ström från egen produktion till egen konsumtion i stället för försäljning ger ju en bättre lönsamhet.
Kostnaden för elnätet går ju också bort då.
Vid egen konsumtion så är ju värdet skatten + nätavgiften oavsett elpriset.

Riktigt bra blir det om man laddar en elbil med egen ström i stället för att köpa bensin för 20 kr litern.
Det är en bra ide och lagring av el på ett kostnadseffektivt viss är något vi verkligen skulle ha nytta av. Det är dock inte verklighet i dagsläget. Elen som produceras på sommaren behövs ju främst ett halvår senare.
 
Under förutsättning att det inte händer någonting som orsakar en vattenskada (dvs inte nödvändigtvis från duschen). Då riskerar du att få stå för det vilket kan bli mycket dyrare.
Försäkringsbolag är nöjda med duschkabin.
De andra sakerna kräver inte godkänt våtutrymme.
 
Jag väljer hyresrätt.

Jag bor i Skåne och på många mindre orter här får man faktiskt en helt okej villa för 1 150 000:-. Bor själv i en by där det tar 34 min med tåg till Lund C, 56 min till Malmö C och 95 min till Köpenhamns huvudbangård. Närmsta stora tätort ligger 8 min bort med tåg, en stort järnvägsknutpunkt där man kan ta sig vidare till andra delar av länet samt resten av Sverige.

Betalar 5300:- för en tvåa av enklare standard. När jag bodde i hus inköptes det för 675.000:- (cirka 10 år sedan, inga fel hittades vid besiktningen!), när jag sålde för snart ett år sedan så såldes det för nästan dubbelt så mycket (bytt värmepump och fönster samt allmän uppfräschning under den tiden). Bodde onekligen billigt men vill bo underhållsfritt, vilket det blir i hyresrätt. Min hyra idag motsvarar nästan vad jag betalade för huset i ränta och amortering 🙂
 
Försäkringsbolag är nöjda med duschkabin.
De andra sakerna kräver inte godkänt våtutrymme.
Nöjda med duschkabin är inte nödvändigtvis samma sak som att de kommer ersätta något som drabbas av vattenskada i/från ett gammalt badrum. Just vattenskador oavsett om det är tak eller någon typ av ledningar tenderar ju att gå väldigt snabbt innan problemet är stort dessutom. Att inte renovera badrum (eller lägga om tak) i tid är, enligt mig, dålig planering som kan resultera i stora kostnader.
 
Nej det missade jag inte.
Men man kan alltid ställa dit en duschkabin och köra massor med år ändå.
Det kostar inte särskilt mycket.
Nej inte om man har allergier eller inte vill riskera att utveckla. Men det var väl dålig planering av mig att få allergier när jag var 32.
 
Nöjda med duschkabin är inte nödvändigtvis samma sak som att de kommer ersätta något som drabbas av vattenskada i/från ett gammalt badrum. Just vattenskador oavsett om det är tak eller någon typ av ledningar tenderar ju att gå väldigt snabbt innan problemet är stort dessutom. Att inte renovera badrum (eller lägga om tak) i tid är, enligt mig, dålig planering som kan resultera i stora kostnader.
De ersätter delar av vattenskadan men inte ytskiktet om det är äldre än 10 år.
Det gäller bara att visa att man har sett till att inte förstöra under tiden.

Jag har tittat i protokollet från Anticimex och min bedömning är att det är körförbud på duschen men ännu inga djupare skador.
En duschkabin löser problemet i många år.
Väggskivorna är visserligen förstörda men det blir inte värre än oerhört fult med duschkabin.
Om man inte står ut så kan man byta några av skivorna.
De kostar 1 500:- / styck och en hantverkare kan fixa till det litet på kanske en dag.
Skivor kräver inte våtrumskompetens och en duschkabin fixar försäkringsbolagens krav.
 
Nöjda med duschkabin är inte nödvändigtvis samma sak som att de kommer ersätta något som drabbas av vattenskada i/från ett gammalt badrum. Just vattenskador oavsett om det är tak eller någon typ av ledningar tenderar ju att gå väldigt snabbt innan problemet är stort dessutom. Att inte renovera badrum (eller lägga om tak) i tid är, enligt mig, dålig planering som kan resultera i stora kostnader.

Just att lägga om tak och göra om badrummet var kostnader som vi tog höjd för när vi köpte hus. Båda hade passerat sin livslängd även om det just då inte fanns något synbart fel.
 
De ersätter delar av vattenskadan men inte ytskiktet om det är äldre än 10 år.
Det gäller bara att visa att man har sett till att inte förstöra under tiden.

Jag har tittat i protokollet från Anticimex och min bedömning är att det är körförbud på duschen men ännu inga djupare skador.
En duschkabin löser problemet i många år.
Väggskivorna är visserligen förstörda men det blir inte värre än oerhört fult med duschkabin.
Om man inte står ut så kan man byta några av skivorna.
De kostar 1 500:- / styck och en hantverkare kan fixa till det litet på kanske en dag.
Skivor kräver inte våtrumskompetens och en duschkabin fixar försäkringsbolagens krav.
Det är inte att lösa problemen utan att göra en "workaround". Det ät inte ovanligt att det är större skador än vad som syns i ett besiktningsprotokoll. Jag skulle inte satsa på att det är lindriga skador utan en mer omfattande undersökning.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 888
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 335
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 983
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp