Boendeekonomi är jättekul!

Du tänker på 60-öringen?

Det är ju ett återförande av energiskatten som egentligen är en koldioxidskatt.
För varje levererad kWh så får man ersättning för minskat koldioxidutsläpp.
Men bara upp till hur mycket el som man har köpt och max för 30 000 kWh.
Komiken i det är ju, som du kanske förstår, att personer med tillgångar kan installera solpaneler. På så sätt tillverkar de el, kan sälja el de tillverkar och inte nyttjar. Om de har lite extra slantar när de installerar solceller kan de dessutom få ö-drift vilket ju är väldigt tacksamt när det är instabila elnät i området. De får ganska tacksamma elräkningar iom säljer massa el under ljusa månaderna. Dessutom får man en klapp på axeln med 60-öre/kWh för de är duktiga och har råd med en sådan installation.

Det är ju en helt annan diskussion men i min mening är den ju lika problematisk som barnbidraget.
 
Det är inte jag som har räknat utan mäklaren.
Det finns motsvarande uträkningar på hus i den prisklassen på Hemnet och Booli.
Jag vill inte lägga ut just det aktuella huset, men beräkningarna är tämligen snarlika i alla mäklarannonser.
Mäklarkalylerna är skitsnack.
Har aldrig hört om någon som ansett att de har stämt.
Vännen som säljer sitt hus nu flabbade när hen såg mäklarens siffror på hemnet. Hen säger ”Hade de stämt hade jag inte sålt”.
Men mäklaren friskriver sig allt ansvar från sin kalkyl genomnatt skriva att den varierar från hushåll och är delvis baserad på tidigare ägares uppgifter.
 
Komiken i det är ju, som du kanske förstår, att personer med tillgångar kan installera solpaneler. På så sätt tillverkar de el, kan sälja el de tillverkar och inte nyttjar. Om de har lite extra slantar när de installerar solceller kan de dessutom få ö-drift vilket ju är väldigt tacksamt när det är instabila elnät i området. De får ganska tacksamma elräkningar iom säljer massa el under ljusa månaderna. Dessutom får man en klapp på axeln med 60-öre/kWh för de är duktiga och har råd med en sådan installation.

Det är ju en helt annan diskussion men i min mening är den ju lika problematisk som barnbidraget.
Om investeringen aldrig räknar hem sig så gör man den ju oftast inte. Om solceller varit en sämre deal hade iaf jag låtit bli. Då hade jag valt att stoppa pengarna någon annanstans. Är det bättre?
 
Det är inte mina beräkningar utan mäklarnas.
Och hus häromkring för under 2 miljoner är rätt vanliga och kan vara i riktigt bra skick.

Här, nytt tak och fjärrvärme. 1 750 000:-
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2871124&utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign=till-salu&utm_content=jagarstigen+17

Samma område, samma pris men friliggande.
Med fjärrvärme.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2768563&utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign=till-salu&utm_content=jagarstigen+16
Kollade bara den översta. Båda våtutrymmenna behöver åtgärdas enligt besiktningen. När min kompis renoverade 1 badrum så kostade det 300 000. Så man behöver ha rätt bra med pengar på banken för att få ordning på det där huset. Missade du det?

Med åldern på huset så gissar jag att det börjar bli dags för releining eller stambyte också. Ytterligare 200 000. Så nej. Huset är inte billigt. Det är inte i bra skick. Det är en hel hög kostsamma åtgärder som behövs ganska snart.
 
Den försvinner snart, på förslag årskiftet 25/26.
Ja det är för att få ägarna av solceller att använda mer av sin elektricitet själva.
Det gör man med batterier-lagring.

De med solceller skall styras till att leverera el mer jämt under dygnet.
Egen förbrukning är ju alltid skattefri.
 
Om investeringen aldrig räknar hem sig så gör man den ju oftast inte. Om solceller varit en sämre deal hade iaf jag låtit bli. Då hade jag valt att stoppa pengarna någon annanstans. Är det bättre?
Jag har egentligen inga problem med att investeringen räknar hem sig. Jag hade inte heller installerat det om det inte funnits en mening ekonomiskt. Min poäng var snarare att det räknar hem sig redan när du installerar dem som det verkar idag. Olika snabbt beroende på bidrag, momsavdrag, skattereduktion, grönt bolån osv naturligtvis. Jag ser naturligtvis flera poänger med själva solelen också. Däremot är det ju ett tydligt exempel på när rika får mer.
 
Komiken i det är ju, som du kanske förstår, att personer med tillgångar kan installera solpaneler. På så sätt tillverkar de el, kan sälja el de tillverkar och inte nyttjar. Om de har lite extra slantar när de installerar solceller kan de dessutom få ö-drift vilket ju är väldigt tacksamt när det är instabila elnät i området. De får ganska tacksamma elräkningar iom säljer massa el under ljusa månaderna. Dessutom får man en klapp på axeln med 60-öre/kWh för de är duktiga och har råd med en sådan installation.

Det är ju en helt annan diskussion men i min mening är den ju lika problematisk som barnbidraget.
Nej det är den inte alls.

Alla dessa installerade solceller har sänkt elpriset för alla.
Vilket var meningen med stöd och bidrag för "Grön" el.

På det här sättet fick man snabbt fram en kapacitet av elproduktion som gynnar alla.

Elpriset är nu runt 20 öre i stället för 2 kronor.
Det beror delvis på att det under senaste åren har installerats solceller med en effekt som motsvarar ett kärnkraftverk.
Ägarna bjuder på platsen på sina tak.
 
Nej det är den inte alls.

Alla dessa installerade solceller har sänkt elpriset för alla.
Vilket var meningen med stöd och bidrag för "Grön" el.

På det här sättet fick man snabbt fram en kapacitet av elproduktion som gynnar alla.

Elpriset är nu runt 20 öre i stället för 2 kronor.
Det beror delvis på att det under senaste åren har installerats solceller med en effekt som motsvarar ett kärnkraftverk.
Ägarna bjuder på platsen på sina tak.
Från när räknar du? Jag är inte alls bekant med den siffran.
 
Ja det är för att få ägarna av solceller att använda mer av sin elektricitet själva.
Det gör man med batterier-lagring.

De med solceller skall styras till att leverera el mer jämt under dygnet.
Egen förbrukning är ju alltid skattefri.
Vi får se om de gör om marknaden, så att batterier kan löna sig inom en rimlig tid. Som det ser ut just nu är det inte så. Dessutom byggs det ju jättemycket batterier överallt och marknaden där är oförutsägbar.
 
Senast ändrad:
Jag har egentligen inga problem med att investeringen räknar hem sig. Jag hade inte heller installerat det om det inte funnits en mening ekonomiskt. Min poäng var snarare att det räknar hem sig redan när du installerar dem som det verkar idag. Olika snabbt beroende på bidrag, momsavdrag, skattereduktion, grönt bolån osv naturligtvis. Jag ser naturligtvis flera poänger med själva solelen också. Däremot är det ju ett tydligt exempel på när rika får mer.
Bor du i elområde 4 möjligen? Här pratar vi räkna hem sig på flera års sikt. Jag vill ha en kalkyl där grejorna räknat hem sig innan de sannolikt har havererat av tidens tand, annars gör jag inte investeringen.
 
Nej det är den inte alls.

Alla dessa installerade solceller har sänkt elpriset för alla.
Vilket var meningen med stöd och bidrag för "Grön" el.

På det här sättet fick man snabbt fram en kapacitet av elproduktion som gynnar alla.

Elpriset är nu runt 20 öre i stället för 2 kronor.
Det beror delvis på att det under senaste åren har installerats solceller med en effekt som motsvarar ett kärnkraftverk.
Ägarna bjuder på platsen på sina tak.


Här det 89 öre. Om jag binder på 3 år.
 
Men du måste ju se att den inte är rimlig när man tittar på underhåll osv? När vi sålt bostäder har ju dessutom våra driftkostnader för bostaden legat till grund för kalkylen. Allt det där som tillkommit för att huset ska må bra såsom viktigare renoveringar har ju plockats bort. Dessutom, om vi hade eldat med ved och fått gratis ved av någon hade ju en stor del (hela?) av uppvärmningskostnaden sjunkit. Om vi istället haft valen att köpa ved eller använda el hade ju prislappen varit en annan. Samma om vi hade stängt av och kallställt halva huset de kallare månaderna. Det kan därför vara väldigt missvisande siffror som presenteras.

För att ge ett tydligt exempel på att delar av siffrorna utesluts ur mäklarnas kalkyler tänkte jag presentera det här objektet: https://www.lansfast.se/till-salu/v...6qafll/?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

I beskrivningen är det tydligt att det är ett renoveringsobjekt. När man sen tittar på kalkylen står det inte med någonting i lämpligt sparande för renovering/möjliga utgifter för renovering eller liknande. Det ser ju faktiskt ut att vara en helt okej summa varje månad. Knappa 6000:-. Plus alla pengar man måste lägga på renovering då.
Det är bara rimligt om man vill försöka bevisa att folk är idioter som inte köper ett hus istället för att betala dyra lägenhetshyror och så väljer man ett billigt hus långt under normalkostnaden för hus i landet och jämför med en dyr lägenhet. Jag flyttade nyligen till malmö, det fanns inte en chans att hitta ett hus med en totalkostnad på 6500 i månaden. Medelpriset på en villa ligger på drygt 6 miljoner, visst det mycket finns billigare, men att få något för en miljon eller 2 är inte rimligt att tro. Ökar jag mitt sökområde till Skåne så är medelpriset knappt 4 miljoner liksom för hela Sverige. Då är @Inte_Ung 's miljonvilla ganska provocerande alternativt obegriplig om man snälltolkar. Självklart hade folk valt att bo i hus om det kostade dem hälften så mycket som en lägenhet och läget är jämförbart.

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/skane-lan/malmo/#/villor
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/skane-lan/#/villor
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/villor
 
Rörligt elpris augusti i område 3, Stockholm.
Se gärna jämförelser för senaste åren i diagrammet.

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/
Jo den tittade jag på men ser inte hur den har en koppling till människors solceller? Längst ner i den här artikeln finns siffror från 2014 (ser dock ingen källa till figurerna men stämmer ganska bra med min uppfattning om elpriset under den tiden): https://www.svd.se/a/9O6vJM/vad-ar-det-som-hander-med-elpriset

Jag känner lite att jag inte kan se vad just villaägares solceller gör med elpriset? När vi behöver elen som mest och den kostar mest (vintern) är vår produktion extremt låg i Sverige.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 888
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 335
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 983
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp