Boendeekonomi är jättekul!

Har du ingen parkeringsförmån alls genom arbetsgivaren?

Men jag tror på din lilla billiga villa! 😄

Nä, snarare tvärtom. Finns cykelrum, duschar, möjlighet att köpa årskort hos västtrafik som "förmån". Att ta bil är det en generell avrådan från i hela kontorsområdet, men framförallt bland oss som jobbar statligt.

Men jag tycker att det ser lite intressant ut ändå, klart konceptuellt och annorlunda. :idea:
 
Man väljer väl när man byter så att man inte behöver göra om det?
Då blir det bara en gång och så får man lägga det till inköpspriset.
Visserligen så blir priset då kanske 150 000:- dyrare, men det är ju fortfarande ett billigt hus.

När man hyr sin bostad så kan man ju i stället råka ut för en totalrenovering av hela huset med tillhörande hyreshöjning.
Så man går inte fri från alla "tänk om" som kan hända även om man hyr sin bostad.

De flesta tak är faktiskt täta i flera år framåt även om livslängden har uppnåtts.

Jo de flesta tak byts innan de börjar läcka, det är dålig strategi att behöva fuktsanera dessutom. Grejen är annars att lejonparten av de som köper hus i dagsläget knappast kommer över en nyrenoverad villa som är nästan gratis. Det behövs om man ska kunna hålla din kalkyl på 6500 i månaden. Och är de inte i toppskick så blir det lätt en del fix och pengarna rinner iväg.
 
Jag har köpt mitt hus (gård) för över 30 år sedan tillsammans med min dåvarande man.
Huset som jag bor i räknar jag inte alls på eftersom att det inte är representativt på något sätt.

Jag tror att vi bor för några tusenlappar i månaden.
Men jag vet inte säkert.
Det som jag vet är att elkostnaderna är runt 1000:-/månad inklusive en camping.
Och att slamtömning sker 1 gång om året som mest.
Vi har behövt köpa en tvättmaskin och en diskmaskin på de 13 år som vi har bott här.

Jag har räknat på villor som är till salu och mäklarnas beräkningar.
Har du räknat på kostnaderna för det kapital ni har bundet i bostaden? Det är också en kostnad. Den som bor i hyresrätt kan investera pengarna istället.
 
Vi kör generationsskifte i stället.
Min dotter och barnbarn bor nu i mitt största hus och min sambo är 4 generationen i huset där vi bor.

Så vi vårdar husen länge, mycket länge. Typ 100 år sådär.

Ännu en faktor att ta med in beräkning såvida inte husen är köpta till marknadsvärde och via budgivning som har tendens att låta priset dra iväg dvs högre lån på huset = högre boendekostnad.
 
Jag har helt nyliga köpt ett billigt hus efter att ha bott i bostadsrätt i många år.
Nu bor och arbetar jag i en billig del av landet. Hade jag bott i en annan del hade jag (trots bra lön) aldrig haft råd att köpa hus.

Även med litet hus kommer kostnader. Det första jag fick göra var att dra om all el. Det andra var att borra ny brunn. Det tredje var att köpa ny duschkabin och det fjärde en ny förbränningstoalett. Vidare kommer nytt tak, nytt kök, nytt badrum osv. Allt (utom de två första punkterna visste jag om när jag köpte huset.

Pga av den oväntade utgiften på ca 100 000 för ny brunn får det andra vänta.

Att bo i hyresrätt ör enkelt. Du betalar din hyra och din hushållsel.

Att bo i hus kan (under vissa omständigheter) vara billigare. Men när som helst kan kylen gå sönder, brunnen sina, eller något annat gå sönder. Då gäller det att ha en rejäl buffert, eller tillräckligt hög lön (och kriditvärdighet) för att ta lån.

Jag ångrar mig absolut inte, även om just brunnen känns som väldigt sura pengar - men samtidigt en investering för framtiden i och med ett torrare klimat.
 
Jag har helt nyliga köpt ett billigt hus efter att ha bott i bostadsrätt i många år.
Nu bor och arbetar jag i en billig del av landet. Hade jag bott i en annan del hade jag (trots bra lön) aldrig haft råd att köpa hus.

Även med litet hus kommer kostnader. Det första jag fick göra var att dra om all el. Det andra var att borra ny brunn. Det tredje var att köpa ny duschkabin och det fjärde en ny förbränningstoalett. Vidare kommer nytt tak, nytt kök, nytt badrum osv. Allt (utom de två första punkterna visste jag om när jag köpte huset.

Pga av den oväntade utgiften på ca 100 000 för ny brunn får det andra vänta.

Att bo i hyresrätt ör enkelt. Du betalar din hyra och din hushållsel.

Att bo i hus kan (under vissa omständigheter) vara billigare. Men när som helst kan kylen gå sönder, brunnen sina, eller något annat gå sönder. Då gäller det att ha en rejäl buffert, eller tillräckligt hög lön (och kriditvärdighet) för att ta lån.

Jag ångrar mig absolut inte, även om just brunnen känns som väldigt sura pengar - men samtidigt en investering för framtiden i och med ett torrare klimat.
Just det där om att det är enkelt att bo i hyresrätt är det som är vinnande. Nu känner jag att det är det och det är så skönt alltså!
Tidigare hyresrätter har det varit jobbigt för hyresvärdarna har inte varit riktigt snabba, fukt och mögel i lägenheten men nej då, det är ingen fara, rinner vatten längs elsladden i köket, äsch, ingen fara, ingen åtgärd behövs, det blir så när det regnar mycket (nämen visst, det var i november, i Skåne, många månader kvar av regnande framför oss...), regnade in vid ett fönster, genom fönsterkarmen och vid väggen så att gardinstången sjönk in i väggen, nej nej det är dottern din som dragit i gardinen så den tryckts in (allvarligt gubbe, känn med fingret, väggen är plaskblöt... det var bara lite fuktigt, ingen fara, då lämnade jag rummet för att inte vara otrevlig), spis som inte fungerade som den skulle så efter 4 år köpte jag en begagnad för drygt 500 kr i mycket gott skick och så fick han baxa bort den gamla oavsett vad han tyckte över att ha fått arbete, men var faktiskt nöjd med spisen som jag köpt, läckande kran i köket som jag gång på gång sa ifrån om, där fukten åt upp fogen...hej fuktskador bakom skåp och allt, ständiga stopp i avloppen pga att huset var byggt för fyra lägenheter i grunden men han hade stoppat in 6 där med riktigt urgamla avlopp... Så slitigt mentalt.

NU är det så otroligt skönt att faktiskt bara bo, att aldrig ringa hyresvärden, att aldrig oroa mig för att något går sönder och att jag då måste tjata på en annan vuxen människa. Ska faktiskt kontakta fastighetsskötarna här om att kolla på min tvättmaskin varför det står error på 60 gradersprogrammen och även be om en ny duschslang, märkte när jag duschade att den håller på att släppa från duschhandtaget. Sådant har jag alltid köpt själv tidigare för att slippa problem. Jag ser fram emot att få det åtgärdat utan problem. Det är ju därför man, jag, bor i lägenhet ju. Egentligen.
 
Infartsparkering?

Det finns, helt sjukt nog, inte i den här stan. Eller jo, vid ett av de tiotalet håll man kan komma in till stan. Däremot finns det ju pendlarparkering på många ställen i kringorterna, om man bor så att man kan ta bilen till pendeltåg.

Som jag bor nu kan jag cykla stora delar av året, det absolut snabbaste sättet att ta sig fram och kostar nada. (Men i gengäld riskerar man livet. Man kan inte få allt, antar jag... :meh:)
 
Vad menar du? Att man inte ska få ha en viss del av pengarna av lönen kvar efter att boendet är betalat eller att det inte ska finnas bostadsbolag som får någon typ av subventioner? Eller annat såklart.
Jag tycker att bidrag skall vara riktade till dem som behöver dessa bidrag och inte generella till alla som har tillräckligt med kötid för att få en billig bostad.
Som det blir nu så går skattepengar till bidrag för ditt billiga boende så att du kan ha häst.
Det känns inte riktigt rätt.
 
På en enplansvilla?
Där är det ju vind mellan taket och bostadsrummen, så då låter det inte så mycket. Särskilt inte om vinden är full med saker som dämpar ljudet.
Mitt hus har 2 våningar och snedtak.
Under snedtaket så låter det en del när det regnar.
 
Det behövs om man ska kunna hålla din kalkyl på 6500 i månaden. Och är de inte i toppskick så blir det lätt en del fix och pengarna rinner iväg.
Det är inte min kalkyl, det är mäklarens kalkyl.
Jag lade dessutom till en tusenlapp i ett tidigare inlägg, eftersom att det inte skulle räcka till räntorna annars.
7 500:- / månad verkar behövas som minst.
 
Har du räknat på kostnaderna för det kapital ni har bundet i bostaden? Det är också en kostnad. Den som bor i hyresrätt kan investera pengarna istället.
Ja jag har nämnt det i tidigare inlägg.
Att det gör att låg belåningsgrad inte är en faktor att räkna med som att det blir "billigt" i hus.
Det bundna kapitalet kan ju jobba bättre någon annanstans.

I exemplet så är det full belåning som gäller.

För mig och min sambo så handlar det om gårdar som ger avkastning på annat sätt, så det blir svårare att räkna då.
Jag hyr ju ut hus och ibland stall, vilket ger inkomster.
Min sambo driver camping, sport och turism samt får arrende för åkermarken, vilket ger inkomster.
Det är därför det är så svårt att räkna på vår verkliga boendekostnad.

Driftkostnaden på bostadshuset är det som går att räkna som direkt kostnad för att bo.
 
Ännu en faktor att ta med in beräkning såvida inte husen är köpta till marknadsvärde och via budgivning som har tendens att låta priset dra iväg dvs högre lån på huset = högre boendekostnad.
Det beror väl på hur man ser det.
Kapital som är bundet i fastigheter kunde kanske jobba bättre på något annat ställe.
Man skall räkna kapitalkostnaderna för att bo i hus på hela marknadsvärdet och inte bara på befintliga lån om det skall gå att jämföra rättvist.
 
Även med litet hus kommer kostnader. Det första jag fick göra var att dra om all el. Det andra var att borra ny brunn. Det tredje var att köpa ny duschkabin och det fjärde en ny förbränningstoalett. Vidare kommer nytt tak, nytt kök, nytt badrum osv. Allt (utom de två första punkterna visste jag om när jag köpte huset.
Det känns snarare som att du har köpt ett tredimensionellt bygglov på en tomt utan vatten eller avlopp men med framdragen el.
Som en fullskalig modell i papp eller något liknande.
Med provisorisk elektrisk belysning.
 
Det är många som uppskattar servicen och den ekonomiska tryggheten i en hyresrätt.
Vad kan den vara värd i pengar om man skall jämföra med hus respektive bostadsrätt?

I ett eget ägt hus så får man ju stå för den delen själv fullt ut.
Medan man i bostadsrätt delar risken kollektivt i föreningen när det gäller vissa saker som tak, fasad, uppvärmning, rörstammar och annat stort.
 
Det beror väl på hur man ser det.
Kapital som är bundet i fastigheter kunde kanske jobba bättre på något annat ställe.
Man skall räkna kapitalkostnaderna för att bo i hus på hela marknadsvärdet och inte bara på befintliga lån om det skall gå att jämföra rättvist.

Rörde inte din originalfråga skillanden i boendekostnad på hus och lägenhet, och inte det kapital som husägare sitter på?

Såg att du köpt ditt hus för 32 år sen för en ganska låg summa, vilket borde innebära att det är lågt belånat om ens något kvar= låg månadskostnad. Så ser det inte ut för alla och definitivt inte för dem som köpt sitt hus i närtid. Från det att vi började kolla på att köpa hus så har priserna gått upp, elen har gått upp, omkostnader har gått upp och bankerna är mer strikta vid huslån. Detta är faktorer som kan behöver räkna in innan man skriver något i stil med att man är snål och därför bor i hus. Jag känner tvärtom , jag är snål och kommer aldrig köpa eget hus med de förutsättningar som finns i samhället idag.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 888
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 336
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 983
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp