Boendeekonomi är jättekul!

I september 2022 fanns det så fulla magasin att de var tvungna att ”släppa lös” det. Och elpriset sänktes inte.
Jag hittade det.

Men att vissa magasin har för mycket vatten hjäper inte om inte alla, eller i vart fall väldigt många, har mycket vatten.
Vattnet måste ju fördelas så att så många turbiner som möjligt kan snurra.
Om jag minns rätt så var de fulla magasinen oerhört lokalt.
Det vatten som man inte kan ta hand om ger dessutom ingen el som man sedan kan spara till senare.
Det gäller ju att vattnet är fördelat över de olika magasinen så att så många turbiner som möjligt kan gå för fullt. Det kan man göra om solel ger ett mindre behov så att man kan spara.

https://www.borlange-energi.se/om-o...ikriget-mellan-europa-och-ryssland-fortsatter
 
Självklart så skall alla ha tillgång till boende.
Men min fråga är om boendet för medelinkomsttagare skall subventioneras med skattemedel.

Att blanda in ränteavdrag i det är att jämföra äpplen med fiskar.
Ränteavdrag är en finansiell fråga och kan göras på alla lån.
I alla fall än så länge, nya regler är på väg där det krävs säkerhet på lånen för det.
Men du kan köpa en bil, segelbåt eller luftballong och få avdrag för räntekostnader på lån till dessa.
Med ditt sätt att räkna så subventioneras på det sättet bilar, båtar , hästar och fortfarande resor till Thailand och SMS-lån.
Men jag räknar inte så och det gör inte beslutsfattarna heller.

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyre...abblan-fortsatt-skatterabatt-for-luftballong/
Nu subventioneras nästan allt boende (eller gjorde det i sambandmed bygget), hyreslägenheter mindre än många andra former skulle jag tro. Bara för att ränteavdraget kan användas till annat innebär det inte att det inte är en subvention, en ordentligt stor sådan i tider med hög ränta.

Min fråga kvarstår varför just detta stöd sticker i ögonen?
 
Min fråga kvarstår varför just detta stöd sticker i ögonen?
Därför att det går till människor som inte behöver dem.
Och de som har svårt med att ha råd att betala hyra för en hygglig bostad blir inte hjälpta av det systemet.

I första hand skall bidrag gå till dem som behöver bidrag för att uppnå en skälig levnadsstandard.
Inte till människor som klarar sig bra ändå.

Hur skatter tas ut, avdrag och annat, är en helt annan diskussion.
Jag startar en tråd om det.
 
Därför att det går till människor som inte behöver dem.
Och de som har svårt med att ha råd att betala hyra för en hygglig bostad blir inte hjälpta av det systemet.

I första hand skall bidrag gå till dem som behöver bidrag för att uppnå en skälig levnadsstandard.
Inte till människor som klarar sig bra ändå.

Hur skatter tas ut, avdrag och annat, är en helt annan diskussion.
Jag startar en tråd om det.
Så du menar att ränteavdrag på miljonvillor går till mer behövande? Nej jag köper inte att den form av stöd du själv har (du har i snnan tråd skrivit om att du utökat lånen på din fastighet) intre ska räknas.

Varför ska vi subventionera miljonlån till dyra hus åt överklassen med ränteavdrag men inte lägenheter till medelklassen och även fattigare ( med hjälp av bostadsbidrag).
 
Så du menar att ränteavdrag på miljonvillor går till mer behövande? Nej jag köper inte att den form av stöd du själv har (du har i snnan tråd skrivit om att du utökat lånen på din fastighet) intre ska räknas.

Varför ska vi subventionera miljonlån till dyra hus åt överklassen med ränteavdrag men inte lägenheter till medelklassen och även fattigare ( med hjälp av bostadsbidrag).
Du blandar fel här.
Avdrag när skatt beräknas är inte någon subvention.

Det tillhör ett annat konto

Min fastighet bedrivs som en näringsverksamhet och då är det bokföring som gäller.
Det handlar om hur företag skall drivas.

Jag känner att jag har svårt att bemöta denna sammanblandning.
 
Du blandar fel här.
Avdrag när skatt beräknas är inte någon subvention.

Det tillhör ett annat konto

Min fastighet bedrivs som en näringsverksamhet och då är det bokföring som gäller.
Det handlar om hur företag skall drivas.

Jag känner att jag har svårt att bemöta denna sammanblandning.
Ja det tillhör ett annat konto men det är människor som väljer vilket konto man ska prioritera att sätta in den totala summan pengar på. Det börjar bli löjligt med högerns förtvivlade försök att pränta in i folk att avdrag är något annat finare än bidrag. Den enda skillnaden på avdrag och bidrag är att avdrag går till den som redan har och bidrag går till den som inte har. Det är exakt samma sak nämligen att "staten" skänker skattepengar till sina medborgare. Nu är det dock under högerns värdighet att få det förkastliga bidraget som bara är till för det äckliga lata packet så man var tvungen att komma på ett annat namn på det för att visa att man är mycket finare än packet är.
Avdrag är rent krasst omvänd Robin Hood politik i form av ta från de fattigaste och ge till de rika.
 
Den enda skillnaden på avdrag och bidrag är att avdrag går till den som redan har och bidrag går till den som inte har.
Du har fel här.

Avdrag för lån går till dem som har lån och en inkomst att göra avdraget mot.
Nu så börjar man att försöka plocka bort avdraget och de som klagar mest är de som inte har.
De vinner mer på avdragen då de har högre räntor på t.ex. SMS- lån.

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyre...abblan-fortsatt-skatterabatt-for-luftballong/
 
Du blandar fel här.
Avdrag när skatt beräknas är inte någon subvention.

Det tillhör ett annat konto

Min fastighet bedrivs som en näringsverksamhet och då är det bokföring som gäller.
Det handlar om hur företag skall drivas.

Jag känner att jag har svårt att bemöta denna sammanblandning.
Nu hoppar du upp på en hög häst. Jag har inte fel - det handlar inte om rätt eller fel utan olika åsikter. Du menar att jag tycker fel och du tycker rätt och det är rätt fult.

Jag har all rätt att anse att man kan jämföra olika typer av bidrag/skattelättnader/avgifter mm, både aktuella och de som varit historiskt för att göra en rimlig bedömning av vem som får mest stöd av staten/kommuner när det gäller boende.

Du har all rätt att plocka ett stöd ur sitt sammanhang och hävda att just det är mer fel än alla andra som existerar och existerat.

Problemet uppstår när du hävdar att dina egenuppsatta regler för jämförelser är de ända rätta.
 
Nu hoppar du upp på en hög häst. Jag har inte fel - det handlar inte om rätt eller fel utan olika åsikter. Du menar att jag tycker fel och du tycker rätt och det är rätt fult.

Jag har all rätt att anse att man kan jämföra olika typer av bidrag/skattelättnader/avgifter mm, både aktuella och de som varit historiskt för att göra en rimlig bedömning av vem som får mest stöd av staten/kommuner när det gäller boende.

Du har all rätt att plocka ett stöd ur sitt sammanhang och hävda att just det är mer fel än alla andra som existerar och existerat.

Problemet uppstår när du hävdar att dina egenuppsatta regler för jämförelser är de ända rätta.


.
Jag förser andra människor med bostad.
Precis som vilket bostadsbolag som helst.
Lånen har använts till att bygga bostad åt andra och att förse andra människor med elektricitet till ett så långt pris som möjligt.
Att skippa företags rätt till ränteavdrag skulle driva upp hyrorna, precis vad du inte vill skall hända.

När man driver bolag så sköter man om ekonomin på ett annat sätt än en privatperson.
Det är inte på något sätt i samma påse som att få bidrag till sin privata ekonomi.

Jag föreslår att vi flyttar diskussionen om skatter till tråden om just skatter.
 
Du har fel här.

Avdrag för lån går till dem som har lån och en inkomst att göra avdraget mot.
Nu så börjar man att försöka plocka bort avdraget och de som klagar mest är de som inte har.
De vinner mer på avdragen då de har högre räntor på t.ex. SMS- lån.

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyre...abblan-fortsatt-skatterabatt-for-luftballong/
Ja och det är ett bidrag.
Vem som klagar är irrelevant eftersom det är de som är rikast som får mest av det förtäckta bidraget. De som klagar får enbart en minimal liten del av den gigantiska summan som de mycket rikare får och det avdraget/bidraget skulle man kunna ge dem på annat sätt utan att kasta pengar efter de som har mest.
 
Ja det tillhör ett annat konto men det är människor som väljer vilket konto man ska prioritera att sätta in den totala summan pengar på. Det börjar bli löjligt med högerns förtvivlade försök att pränta in i folk att avdrag är något annat finare än bidrag. Den enda skillnaden på avdrag och bidrag är att avdrag går till den som redan har och bidrag går till den som inte har. Det är exakt samma sak nämligen att "staten" skänker skattepengar till sina medborgare. Nu är det dock under högerns värdighet att få det förkastliga bidraget som bara är till för det äckliga lata packet så man var tvungen att komma på ett annat namn på det för att visa att man är mycket finare än packet är.
Avdrag är rent krasst omvänd Robin Hood politik i form av ta från de fattigaste och ge till de rika.
This!!👆
 
Jag förser andra människor med bostad.
Precis som vilket bostadsbolag som helst.
Lånen har använts till att bygga bostad åt andra och att förse andra människor med elektricitet till ett så långt pris som möjligt.
Att skippa företags rätt till ränteavdrag skulle driva upp hyrorna, precis vad du inte vill skall hända.

När man driver bolag så sköter man om ekonomin på ett annat sätt än en privatperson.
Det är inte på något sätt i samma påse som att få bidrag till sin privata ekonomi.

Jag föreslår att vi flyttar diskussionen om skatter till tråden om just skaskatter

Vi kan lämna företagande utanför, det var ändå bara en bisats även om det är i sak samma.

Du missade totalt min poäng dock. Det är i mina ögon mycket rimligt att ta med allt som påverkar boendeekonomin skatter så väl som avdrag och bidrag i en diskussion om boendekonomi. Det blir ingen rättvis bild att ägna sig åt körsbärsplockning för att bevisa sin tes.
 
Du har fel här.

Avdrag för lån går till dem som har lån och en inkomst att göra avdraget mot.
Nu så börjar man att försöka plocka bort avdraget och de som klagar mest är de som inte har.
De vinner mer på avdragen då de har högre räntor på t.ex. SMS- lån.

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyre...abblan-fortsatt-skatterabatt-for-luftballong/
Du kanske skulle över väga att välja orden, "jag tycker det är fel" eller "jag håller inte med."
Det är inget fel i att ha andra åsikter än dig och en annan syn på ekonomi än du har.
 
Ja det tillhör ett annat konto men det är människor som väljer vilket konto man ska prioritera att sätta in den totala summan pengar på. Det börjar bli löjligt med högerns förtvivlade försök att pränta in i folk att avdrag är något annat finare än bidrag. Den enda skillnaden på avdrag och bidrag är att avdrag går till den som redan har och bidrag går till den som inte har. Det är exakt samma sak nämligen att "staten" skänker skattepengar till sina medborgare. Nu är det dock under högerns värdighet att få det förkastliga bidraget som bara är till för det äckliga lata packet så man var tvungen att komma på ett annat namn på det för att visa att man är mycket finare än packet är.
Avdrag är rent krasst omvänd Robin Hood politik i form av ta från de fattigaste och ge till de rika.
Exakt så. Hade vi inte haft avdragen hade vi haft mer skattepengar att lägga i andra hål såsom bidragen till fattiga, sjukvård, skola osv. Idag är det inte skrivet så men det innebär ju knappast att det inte hade varit en möjlighet om pengarna inte gått tillbaka i plånböckerna.
 
För en persons simpla hushållsekonomi är det ju krasst så att de som har råd att spara får ränta, det är väl den typen av att tjäna pengar på pengar jag står ut med för jag tycker det är vettigt att uppmuntra ett visst sparande/en viss buffert för alla. För de som har lån så slipper de en del av räntekostnaderna. För de som har jobb och lång pendling slipper de en del av pendlingskostnaderna. För de som inte tjänar tillräckligt och behöver hjälp med bostadskostnaden så heter det bidrag. Allt påverkar ju den lilla människan rakt av, oavsett vad som är tanken med systemen.

Och det är imo faktiskt helt sjukt att i det dagliga TYDLIGT peka på vilka som bidraR och får AVdrag vs de som har rätt till BIdrag. Det är att skilja på vad man tycker "fattiga" vs "rika" har rätt till och inte. INOM det ekonomiska systemen ska man självklart kartlägga och analysera (för att försöka komma åt ojämlikhet). Men att vi vanliga människor enbart plockar upp den biten, det är för mig bara att vi låter den osympatiska biten av oss som människor få lite för mycket fokus.

Tänkte fortsatt men nej jag orkar inte, tack också hej det är fint väder att försöka få ordning i min för billiga lägenhet 😍
 
Exakt så. Hade vi inte haft avdragen hade vi haft mer skattepengar att lägga i andra hål såsom bidragen till fattiga, sjukvård, skola osv. Idag är det inte skrivet så men det innebär ju knappast att det inte hade varit en möjlighet om pengarna inte gått tillbaka i plånböckerna.
Det är tyvärr inte säkert. Det är ett konststycke att optimera skattetrycket. Vid för högt så kanske folk flyttar utomlands.

I princip håller jag med dock.
 
Därför att det går till människor som inte behöver dem.
Och de som har svårt med att ha råd att betala hyra för en hygglig bostad blir inte hjälpta av det systemet.
Menar du att inget annat stöd (befintligt eller historiskt som detta men bostäderna finns) till bostäder går till folk som inte behöver det? Såsom ränteavdrag till miljonvillor eller miljonprogrammet?

Hur motiverar du det? Alltså inte tjafset om att ränteavdrag inte räknas utan se till rena siffror. Hur många kronor i kostnadslättnader och till vem?
 
Elpriset 2022 var extremt högt även i elområde 1 och 2, d.v.s. i norra Sverige.
Särskilt i september och december.
Så det fanns inga "fulla magasin" att ta av då.

Det fanns ingen el alls.
Inte ens på sommaren.
Så solenergi som lagras till vintern kommer att göra skillnad.

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/
Visst fanns det el, problemet var bara att tyskarna lade ner sin kärnkraft, gas skulle man inte köpa av Putin, norskarna började exportera mycket av sin el till GB och priserna steg, men el fanns det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 888
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 335
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 983
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp