Boendeekonomi är jättekul!

Bidrag för fattiga, avdrag för rika 😏
Att få behålla sina egna intjänade pengar är väl ändå inte att jämställa med bidrag?

Dessutom så är det de med lägst inkomster som vinner mest på avdrag.
Typ jobbskatteavdrag, reseavdrag och grundavdrag.
Under de senaste åren så har räntorna varit så låga att ränteavdrag inte har spelat någon större roll.
Ränteavdrag kommer också att minskas.

https://www.regeringen.se/rattsliga.../2024/01/avtrappat-ranteavdrag-for-vissa-lan/

Men bidrag till rika så att de kan ha häst tycker du är okej?

Och förresten, vem är egentligen rik och vem är fattig?
 
Jag kan lova att även vi fattiga vill bo i områden där det är lugnt städat och tryggt. Jag ser bara här på hur dom som köper nytt och dyrt eller flyttar in i dom nya dyra hyresrätterna tittar på dom som bor i dom få billigare hyreslägenheterna som finns kvar här. Dom fattiga knös ut mer och mer och det är sjukt tråkigt, det är ändå ett av dom rikare områdena i göteborg och där det alltid varit väldigt blandat men nu tar dom "rika" över mer och mer och det tråkigt och ger en väldig hopplös känsla.

Det är till och med en hel del som skriver i grupper på Facebook att det är så tråkigt att "det är så många billiga bilar på gatorna som drar ner priserna" i området.

Här omkring i detta området, alltså runt omkring Örgryte i Gbg så är trots allt tack och lov inte högern störst än så länge men det lär ju ändras med tanke på hur mycket nybyggen som finns här nu och höginkomsttagarna kommer bli fler och fler här.

Och ja, kort sagt så ja, det är precis så jag uppfattar hur högern vill ha det. Och jag förstår fullt ut att dom flesta som är åt höger aldrig kommer att hålla med om att det är så det är eller så det kommer bli med deras politik.

Och en notis till, bara för att folk är åt höger så betyder inte det att dom för tillfället är "rika", det är därför jag skriver med situationstecken "rika". Det är dock så en hel del vill leva och har som mål att leva..även om dom inte är där än.

Ja självklart vill de det? Inget av det jag skrev påstod något annat.

och ja absolut är både segregation och gentrifiering ett faktum. Och säkerligen är det folk som röstar höger som i större grad ser en sådan utveckling. Det jag ifrågasätter är mer vi att det skulle vara ”rikedom” som sådant som är den drivande faktorn.
 
Fram till 2023 så kunde bolag få investeringsstöd för att bygga nya bostäder.
Som villkor för dessa stöd sattes låga hyror.
Hyrorna bestämdes då av staten och är tämligen behagliga i nivå.
Men det visade sig att pengarna inte alls gynnade dem som behövde insatserna utan de billiga bostäderna gick till andra som egentligen inte behöver hjälp med att betala sin bostad, så de togs bort.

https://hurvibor.se/avdrag-bidrag/investeringsstod/

Dessutom så finns det nu tomma lägenheter som är för dyra och det löses också med riktade bidrag.
Har du något underlag för att det är rika personer som går före i kön (pga lång kötid) och får dessa "billiga" lägenheter verkligen är rika? Jag skriver "billig" för jag har då sett få billiga nyproducerade lägenheter, bidraget du skriver om har inte funnits så länge. Hyrorna kanske lägre, runt 1500-2500 kr mindre (beroende på storlek) men billigt är det inte. Det är nog snarare medelinkomsttagare som bor där. Det är jämfört med andra nyproducerade lägenheter de är billiga, inte generellt.

Jag gissar att jag kunde flyttat i i en sådan när jag flyttade till Malmö - det fanns en del att välja på i Hyllie (ny stadsdel med massor av nybyggt och extremt bra kommunikationer men inte centralt)-men jag valde en bostadsrätt som blev betydligt billigare och nu sjunker räntan och därmed kostnaderna. De lägenheter som har långa kötider i Malmö, där jag har koll, är snarare mer centrala med låga eller måttliga hyror och knappast de nyare lägenheterna.
 
Fram till 2023 så kunde bolag få investeringsstöd för att bygga nya bostäder.
Som villkor för dessa stöd sattes låga hyror.
Hyrorna bestämdes då av staten och är tämligen behagliga i nivå.
Men det visade sig att pengarna inte alls gynnade dem som behövde insatserna utan de billiga bostäderna gick till andra som egentligen inte behöver hjälp med att betala sin bostad, så de togs bort.

https://hurvibor.se/avdrag-bidrag/investeringsstod/

Dessutom så finns det nu tomma lägenheter som är för dyra och det löses också med riktade bidrag.

Nu fattar jag bättre vad du pratat om, tack 😁

Det låter ju faktiskt ganska korttänkt/feltänkt om de införde ett bidrag utan annan reglering är hyresnivå, när syftet var att sänka hyrorna för låginkomsttagare eller andra mer utsatta grupper.

I sak håller jag helt med dig! Kommer dock inte vilja flytta från min fantastiska hyresvärd bara pga det trots att min lön är mellan median och medel för kvinnor om jag fattade min googling rätt 🙈 De har krav på anknytning till orten och kötid samt tillräcklig inkomst men inte fast jobb för att få hyra.
 
Ja just nu ja.
Men det är ju tämligen meningslöst att fixa lagring av el om där inte finns någon överproduktion att lagra.
År 2022 så fanns det ingen el över alls, så då hade en möjlighet att lagra inte gjort någon skillnad.
Tomma lager hjälper ju inte upp situationen.
Visst fanns det el även 2022, du kan mycket om mycket, men elmarknaden och vattenreglering är ett svart hål, likaså vad EU kräver. Vi kommer få dyrare el i Sverige pga nedläggningen av kärnkraft i Europa och det är fortfarande i elområde 3 och 4 problemen finns, inte ev överskott i norr med fulla magasin.
 
Att få behålla sina egna intjänade pengar är väl ändå inte att jämställa med bidrag?

Dessutom så är det de med lägst inkomster som vinner mest på avdrag.
Typ jobbskatteavdrag, reseavdrag och grundavdrag.
Under de senaste åren så har räntorna varit så låga att ränteavdrag inte har spelat någon större roll.
Ränteavdrag kommer också att minskas.

https://www.regeringen.se/rattsliga.../2024/01/avtrappat-ranteavdrag-for-vissa-lan/

Men bidrag till rika så att de kan ha häst tycker du är okej?

Och förresten, vem är egentligen rik och vem är fattig?
Klart det är samma sak med ränteavdrag, det är bara olika sätt att administrera det. Man kunde lika gärna dra in pengarna och dela ut dem. Skulle det vara mindre rumsrent enligt dig då?


Alltså det känns som du gör något slags försvar här. Det känns ärligt talat lite "överklassigt" att inte ens kunna se vilka stora summor som de som är rika kan dra in i olika typer av avdrag. Ränteavdraget har för många spelat en avgörande roll de senaste åren. Det finns de som fått sälja för att de inte klarat de ökande räntorna. Nu börjar de sjuka igen, men även jag med ett måttligt lån får en betydande summa tillbaks. runt 15.000 blev det förra året för mig. Kanske inte mycket i rikas ögon. Ett trevligt tillskott i mina ögon och en jättesumma för de som har det sämre ställt. Ränteavdragen är en realitet idag, det finns inga beslut på att minska dem (men väl diskussioner) däremot får man det numera bara på de mer priviligierades kostnader som bil/båt/huslån. Och så kommer 10.000 kr frågan, vem lånar mest till hus/båt/bil? Är det barnfamiljen med försörjare som jobbar inom hemtjänst och lokalvård eller högre tjänstemän mfl högavlönade som lånar mest till boende/bil och båt?


Jag kan tänka mig att ränteavdraget funkar bra för att försörja en häst om du lånat ett gäng miljoner? Kanske en del kommer från rotavdraget när man byggde en walk in closet, eller varför inte renoverade villan.

Visst det finns en och annan som lever på bidrag och ändå lyckas ha häst, men då lever de typ på den moderna tidens vatten och bröd, dvs nudlar och ketchup eller möjligen linssoppa. Personligen tycker jag det är mer okej än att få hjälp att finansiera en pool eller städhjälp.
 
Nu fattar jag bättre vad du pratat om, tack 😁

Det låter ju faktiskt ganska korttänkt/feltänkt om de införde ett bidrag utan annan reglering är hyresnivå, när syftet var att sänka hyrorna för låginkomsttagare eller andra mer utsatta grupper.

I sak håller jag helt med dig! Kommer dock inte vilja flytta från min fantastiska hyresvärd bara pga det trots att min lön är mellan median och medel för kvinnor om jag fattade min googling rätt 🙈 De har krav på anknytning till orten och kötid samt tillräcklig inkomst men inte fast jobb för att få hyra.
Jag kan hålla med om att det inte är världens mest välunderbyggda stöd. Det var dock betydligt mer genomtänkt än @Inte_Ung låter påskina. Kraven på lägenheterna var att de skulle vara små (70 kvm), yteffektiva och i det enklare skiktet. Direkt billiga blev det nog inte med tanke på att de var nybyggen, men billiga för att vara det. Det var inte bara hyran alltså, men särskilt billiga är det nog inte. Jag tror hyran ligger mellan 7 och 12 tusen eller så beroende på storlek, jag kan ha fel men i den storleksordningen.

Visst kan en eller annan höginkomsttagare attraheras, men jag tror snarare de hamnat hos medelinkomsttagare och kanske hos folk med bostadsbidrag där det allmänna täcker upp stora delar av hyran. Syftet var nog att få till produktion av bostäder också.
 
ROT är gåvor till välbärgade för att motverka deras stöd och vilja att begå brottsliga handlingar till organiserad kriminalitet. Skulle lika gärna kunna vara stöd med gratis droger till missbrukare för att motverka deras stöd till gängen.
Vi kanske ska begära MOCK- avdrag för att minska mängden svartjobb inom hästnäringen?
 
Jag kan hålla med om att det inte är världens mest välunderbyggda stöd. Det var dock betydligt mer genomtänkt än @Inte_Ung låter påskina. Kraven på lägenheterna var att de skulle vara små (70 kvm), yteffektiva och i det enklare skiktet. Direkt billiga blev det nog inte med tanke på att de var nybyggen, men billiga för att vara det. Det var inte bara hyran alltså, men särskilt billiga är det nog inte. Jag tror hyran ligger mellan 7 och 12 tusen eller så beroende på storlek, jag kan ha fel men i den storleksordningen.

Visst kan en eller annan höginkomsttagare attraheras, men jag tror snarare de hamnat hos medelinkomsttagare och kanske hos folk med bostadsbidrag där det allmänna täcker upp stora delar av hyran. Syftet var nog att få till produktion av bostäder också.
Produktionen av hyresrätter minskade drastiskt när bidraget togs bort
 
Jag kan hålla med om att det inte är världens mest välunderbyggda stöd. Det var dock betydligt mer genomtänkt än @Inte_Ung låter påskina. Kraven på lägenheterna var att de skulle vara små (70 kvm), yteffektiva och i det enklare skiktet. Direkt billiga blev det nog inte med tanke på att de var nybyggen, men billiga för att vara det. Det var inte bara hyran alltså, men särskilt billiga är det nog inte. Jag tror hyran ligger mellan 7 och 12 tusen eller så beroende på storlek, jag kan ha fel men i den storleksordningen.

Visst kan en eller annan höginkomsttagare attraheras, men jag tror snarare de hamnat hos medelinkomsttagare och kanske hos folk med bostadsbidrag där det allmänna täcker upp stora delar av hyran. Syftet var nog att få till produktion av bostäder också.

Förstår! Jag vill minnas att min hyresvärd gjorde översynen av beståndet innan dess där min kollega fick sänkt hyra pga harmoniserade standarder. Det är en liknande lägenhet fast tvåa som jag gärna sett som mitt mer långvariga (lite större och annat område) boende efter detta!

Men de bygger också nytt hela tiden.
 
Ja självklart vill de det? Inget av det jag skrev påstod något annat.

och ja absolut är både segregation och gentrifiering ett faktum. Och säkerligen är det folk som röstar höger som i större grad ser en sådan utveckling. Det jag ifrågasätter är mer vi att det skulle vara ”rikedom” som sådant som är den drivande faktorn.
Skulle säga såhär, häromkring, Örgryte, björkekärr och en stor del av Kålltorp har det gött men dom flesta har bott här så länge så dom har köpt husen och lägenheterna när dom var billigare för många många årsen. Därför är det många ödmjuka rika här och det är också därför som vänstern/sossarna har ett stort övertag här trots mängden höginkomsttgare. Rik är inte alltid lika med icke ödmjuk. Däremot saknar majoriteten av högern ödmjukhet då deras politik går ut på att inte gynna fattiga och dom som har det svårt. Dom rika ska bli rikare och dom fattiga ska bli fattigare.

Nu när det är så mycket nybyggnationer och det krävs mer pengar för att flytt in så ändras åsikterna snabbt. Dom vill ha det här till något slags exklusivt dyrt område och det är främst dom som är det största problemet.
 
Senast ändrad:
Jag har en billig bil, men parkeringen på jobbet kostar närmare 300 spänn om dagen så det får vara ett fruktansvärt billigt boende för att kompensera för det. :idea:
Samma för min syster som jobbat inte långt ifrån läppstiftet. Tur ändå att det inte är så långt från centralen då hon bor mot Stenungsund.
Vet att det finns en del som bor utanför Göteborg och aktivt väljer bort jobb som ligger en bit ifrån centralen eller där det kostar 20kr/h eller mer att parkera.

Kl
Fast kanske löser sig, Lindome ska ju bygga massa (5 olika platser med flera lägenhetskomplex på varje ställe) närmaste åren med första redan startat och med 0 parkeringar är planerade och några 100 försvinner för boende. Kommer boende ställa sig på stationens parkering om den kommer vara kvar?
Serneke ska ju bygga på minst ett av dessa ställen så lär bli dyrt att köpa.

Känns som logistiken skulle fungera bättre om det alltid var okej med att ta med cykeln på västtrafiktågen.
 
Har du något underlag för att det är rika personer som går före i kön (pga lång kötid) och får dessa "billiga" lägenheter verkligen är rika? Jag skriver "billig" för jag har då sett få billiga nyproducerade lägenheter, bidraget du skriver om har inte funnits så länge. Hyrorna kanske lägre, runt 1500-2500 kr mindre (beroende på storlek) men billigt är det inte. Det är nog snarare medelinkomsttagare som bor där. Det är jämfört med andra nyproducerade lägenheter de är billiga, inte generellt.
Och så är vi tillbaka på frågan om "vem som är rik".
Den frågan fick ingen lösning riktigt i min andra tråd, så jag ändrar i stället till medelinkomsttagare.

Tycker du verkligen att medelinkomsttagare skall ha de subventionerade lägenheterna?
Skall inte bidrag gå till dem som behöver bidrag?
Medelinkomsttagare har väl råd att betala själva för sina bostäder?
 
Det låter ju faktiskt ganska korttänkt/feltänkt om de införde ett bidrag utan annan reglering är hyresnivå, när syftet var att sänka hyrorna för låginkomsttagare eller andra mer utsatta grupper.
Nej det var jättebra då.
Investeringsstödet fick igång byggandet av nya bostäder så att bostadsbristen minskade.
Gissningsvis så gav det över 60 000 nya bostäder.
https://hurvibor.se/avdrag-bidrag/investeringsstod/

Men nu så behövs det inte byggas mer utan problemen är att människor inte har råd med de tomma och dyra lägenheter som finns i dag.
Och då behöver det lösas på något annat sätt.
Därför ändrar man reglerna efter dagen situationen och behov.
 
Visst fanns det el även 2022, du kan mycket om mycket, men elmarknaden och vattenreglering är ett svart hål, likaså vad EU kräver. Vi kommer få dyrare el i Sverige pga nedläggningen av kärnkraft i Europa och det är fortfarande i elområde 3 och 4 problemen finns, inte ev överskott i norr med fulla magasin.
Nej 2022 var det elkris.
Ryssland hade invaderat Ukraina och den ryska gasen stryptes.
Så vi hade en Europeisk energikris.
Under vissa perioder så hotade en elransonering och varje kWh räknades.

https://www.energiforetagen.se/pres...Dramatik-och-rekord-sammanfattar-Elaret-2022/

Och när kärnkraften samtidigt började strula så blev det kris på riktigt.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/wAdOy5/elpriser-ebba-busch-det-blir-pa-elpriset-man-minns-dig

Om man har solenergi motsvarande ett kärnkraftverk så kan man spara det överskottet och dessutom ge kärnkraftverken service när det finns solel.
2022 var även augusti en kritisk månad.

"Under 2023 nätanslöts 103 900 anläggningar (kan jämföras med 55 300 år 2022) med en total installerad effekt på 1 600 MW."

https://svensksolenergi.se/statistik/solkraft/

Kärnkraftverket Oskarshamn har en effekt på1400 MW.

https://www.okg.se/oskarshamn-3
 
Visst fanns det el även 2022, du kan mycket om mycket, men elmarknaden och vattenreglering är ett svart hål, likaså vad EU kräver. Vi kommer få dyrare el i Sverige pga nedläggningen av kärnkraft i Europa och det är fortfarande i elområde 3 och 4 problemen finns, inte ev överskott i norr med fulla magasin.
Elpriset 2022 var extremt högt även i elområde 1 och 2, d.v.s. i norra Sverige.
Särskilt i september och december.
Så det fanns inga "fulla magasin" att ta av då.

Det fanns ingen el alls.
Inte ens på sommaren.
Så solenergi som lagras till vintern kommer att göra skillnad.

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/
 
Elpriset 2022 var extremt högt även i elområde 1 och 2, d.v.s. i norra Sverige.
Särskilt i september och december.
Så det fanns inga "fulla magasin" att ta av då.

Det fanns ingen el alls.
Inte ens på sommaren.
Så solenergi som lagras till vintern kommer att göra skillnad.

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/
I september 2022 fanns det så fulla magasin att de var tvungna att ”släppa lös” det. Och elpriset sänktes inte.
 
Och så är vi tillbaka på frågan om "vem som är rik".
Den frågan fick ingen lösning riktigt i min andra tråd, så jag ändrar i stället till medelinkomsttagare.

Tycker du verkligen att medelinkomsttagare skall ha de subventionerade lägenheterna?
Skall inte bidrag gå till dem som behöver bidrag?
Medelinkomsttagare har väl råd att betala själva för sina bostäder?
Jag tycker att även medelinkomsttagare ska ha tillgång ett boende. Jag och flertalet andra bostadsrättsföreningen och husägare har det i och med ränteavdraget. Till och med du har det. I dagsläget är den subventionen skulle jag tro. Den är dessutom betydligt högre för de som lånat några miljoner.

Mitt och många andras hem var dessutom subventionerade med liknande bidrag när det byggdes. Bland annat miljonprogrammet men det har funnits andra stöd genom åren.
 
Jag tycker att även medelinkomsttagare ska ha tillgång ett boende. Jag och flertalet andra bostadsrättsföreningen och husägare har det i och med ränteavdraget. Till och med du har det. I dagsläget är den subventionen skulle jag tro. Den är dessutom betydligt högre för de som lånat några miljoner.

Mitt och många andras hem var dessutom subventionerade med liknande bidrag när det byggdes. Bland annat miljonprogrammet men det har funnits andra stöd genom åren.
Självklart så skall alla ha tillgång till boende.
Men min fråga är om boendet för medelinkomsttagare skall subventioneras med skattemedel.

Att blanda in ränteavdrag i det är att jämföra äpplen med fiskar.
Ränteavdrag är en finansiell fråga och kan göras på alla lån.
I alla fall än så länge, nya regler är på väg där det krävs säkerhet på lånen för det.
Men du kan köpa en bil, segelbåt eller luftballong och få avdrag för räntekostnader på lån till dessa.
Med ditt sätt att räkna så subventioneras på det sättet bilar, båtar , hästar och fortfarande resor till Thailand och SMS-lån.
Men jag räknar inte så och det gör inte beslutsfattarna heller.

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyre...abblan-fortsatt-skatterabatt-for-luftballong/
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 888
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 335
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 983
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp