Boendeekonomi är jättekul!

@Enya din lägenhet är jättefin och otroligt trivsam, jag skulle gärna bo så själv i en annan tid.

@Bison härligt att du uppskattar den service som ingår i en hyresrätt.
Alla gör inte det utan ser hyresrätten som något man skall ta sig bort ifrån om man kan.

Om jag skulle bo ensam så skulle det nog bli lägenhet i bostadsrätt.
Hyresrätter kan vara svåra att få i samma läge och stil som jag vill ha.
Jag skulle leta just efter hög servicenivå.
Dottern hade en sådan lägenhet där jag hyrde in mig under en period och det var oerhört bekvämt och trevligt.
Jag skyr bostadsrätter som pesten efter egna och andras erfarenheter.

Så antingen äga hela fastigheten eller inte alls.
 
Jag skyr bostadsrätter som pesten efter egna och andras erfarenheter.

Så antingen äga hela fastigheten eller inte alls.
Jo det finns verkligen avigsidor med bostadsrätt.
Men det är ofta enda sättet att komma åt lägenheter där jag vill bo som har de egenskaper som jag söker.
Ibland så måste man kompromissa.

Men det finns bra bostadsrättsföreningar också och inte bara dåliga med ett mindre världskrig mellan medlemmarna.
Jag har provat båda sorterna.
 
Jag tror nog att de flesta vill bo i ett hus för 6500/månaden. Men vi måste räkna in bolånet. Säg att personen kan lägga in 300t i kontantinsats, vilket innebär drygt 700t i bolån. Utan amortering blir det ca 3000 i månaden. En stor fördel med att bo i lägenhet är att man kan åka kommunalt. Så lägg till bilkostnaden, lån, amortering, drift, bensin, försäkring. Där går det ca 2000 i månaden (relativt snålt räknat). Att ha en buffert för oplanerade utgifter, spis/frys och andra utgifter, spara 2500 i månaden så blir det 30,000 på ett år. Vilket inte är mycket om badrummet eller köket blir problem, man måste lägga om taket etc. Visst kan man då utöka bolånet, men då blir räntorna och amorteringen högre.

Därtill ska läggas timlön för eget arbete med huset. Säg 75/timme. Du lägger ner sammanlagt 10 timmar/veckan x 4=3000/månad. Men man i lägenhet inte lägger ner mycket i skötsel.

6500
3000 lån och amortering för 700,000 bolån
2000 Billån, försäkring, drivmedel
2500 buffert sparande
3000 Eget arbete
15,000

Edit: Eller menar du att alla andra utgifter är inbakade i 6500? Isof blir det sammanlagt 8500.

Bolånet ingår i de 6500:- samt avgifter för värme, el, vatten, sophämtning. Dvs det som mäklare räknar på ingår i driftskostnader.
 
Så kan man ju se det.
Men just nu så finns inte de bidragen till hyresrätter, så för tillfället är jag nöjd.



Jag har varit mer missnöjd tidigare om man säger så.

https://hurvibor.se/lanssidor/goteborgsregionen/bostader/investeringsstod/

Om det inte får ges stöd till billigare hyresrätter, och hyresvärdar rimligtvis behöver kunna ha en ekonomi som går runt, hur tycker du då att människor med låg inkomst ska kunna bo i de regioner där bostäder annars är dyra? :confused:

Eller ska vi inte ha någon personal i låglöneyrken i storstadsregioner? Tvinga folk att långpendla, med sin låga lön och ofta obekväma arbetstider? Det är ju svårt nog som det är att hitta tex vårdpersonal på många håll...
 
Om det inte får ges stöd till billigare hyresrätter, och hyresvärdar rimligtvis behöver kunna ha en ekonomi som går runt, hur tycker du då att människor med låg inkomst ska kunna bo i de regioner där bostäder annars är dyra? :confused:

Eller ska vi inte ha någon personal i låglöneyrken i storstadsregioner? Tvinga folk att långpendla, med sin låga lön och ofta obekväma arbetstider? Det är ju svårt nog som det är att hitta tex vårdpersonal på många håll...
Det verkar snarare som att de ska fråntas möjligheten med dyra intressen, om jag tolkar det rätt.
 
Jag tror nog att de flesta vill bo i ett hus för 6500/månaden. Men vi måste räkna in bolånet. Säg att personen kan lägga in 300t i kontantinsats, vilket innebär drygt 700t i bolån. Utan amortering blir det ca 3000 i månaden. En stor fördel med att bo i lägenhet är att man kan åka kommunalt. Så lägg till bilkostnaden, lån, amortering, drift, bensin, försäkring. Där går det ca 2000 i månaden (relativt snålt räknat). Att ha en buffert för oplanerade utgifter, spis/frys och andra utgifter, spara 2500 i månaden så blir det 30,000 på ett år. Vilket inte är mycket om badrummet eller köket blir problem, man måste lägga om taket etc. Visst kan man då utöka bolånet, men då blir räntorna och amorteringen högre.

Därtill ska läggas timlön för eget arbete med huset. Säg 75/timme. Du lägger ner sammanlagt 10 timmar/veckan x 4=3000/månad. Men man i lägenhet inte lägger ner mycket i skötsel.

6500
3000 lån och amortering för 700,000 bolån
2000 Billån, försäkring, drivmedel
2500 buffert sparande
3000 Eget arbete
15,000

Edit: Eller menar du att alla andra utgifter är inbakade i 6500? Isof blir det sammanlagt 8500.
Visst behöver man se till helheten men jag håller inte med om alla delar av räkneexemplet.
Det är t ex inte givet att man kan åka kommunalt istället för med egen bil bara för att man bor i lägenhet, eller att man behöver köra bil till jobbet bara för att man bor i villa. Buffertsparande specifikt för fastigheten kan trappas ner med tiden. Och ingen jag känner lägger tio timmar i veckan löpande på fastighetsunderhåll - framför allt inte tio timmar som annars hade spenderats på lönearbete. Då kan man lika gärna börja sätta prislapp på att tvätta, diska, laga mat, sköta sin personliga hygien etc.

Jag bor i 70-talsvilla på landet utan trängande underhållsbehov för totalt 6700 kr/mån inklusive ränta, amortering, sophämtning, försäkring och el (både värme och hushållsel). Bil och sparande hade vi haft oavsett boendeform, fiber m m också. Den rörliga bilkostnaden är högre än om vi bott i en mer stadsnära villa eller lägenhet, men jag ser som sagt inte den som primärt beroende av boendeform. Motsvarande bostadsyta (grovt räknat 160 + 40 m2) i stadsnära lägenhet hade gissningsvis kostat minst 20-25 tkr/mån, plus nån tusenlapp eller två för bilparkering.
 
Senast ändrad:
Om det inte får ges stöd till billigare hyresrätter, och hyresvärdar rimligtvis behöver kunna ha en ekonomi som går runt, hur tycker du då att människor med låg inkomst ska kunna bo i de regioner där bostäder annars är dyra? :confused:
Det är väl det som är målet för "dom rika" dom flesta åt högern att separera fattiga och rika. Dom ska helst inte bo på samma ställe. Det är få ställen kvar där fattiga och rika fortfarande delar område känns det som.

Är man fattig eller har svårt att få ihop en inkomst så är man inte värd att ha råd med något som förgyller vardagen och gör livet värt att leva.

Jag drar inte alla "rika" över samma kam nu men tyvärr är det väldigt många som ser det på det sättet. Tills dom själva står och behöver hjälp, då brukar dom ändra åsikt.
 
Visst behöver man se till helheten men jag håller inte med om alla delar av räkneexemplet.
Det är t ex inte givet att man kan åka kommunalt istället för med egen bil bara för att man bor i lägenhet, eller att man behöver köra bil till jobbet bara för att man bor i villa. Buffertsparande specifikt för fastigheten kan trappas ner med tiden. Och ingen jag känner lägger tio timmar i veckan löpande på fastighetsunderhåll - framför allt inte tio timmar som annars hade spenderats på lönearbete. Då kan man lika gärna börja sätta prislapp på att tvätta, diska, laga mat, sköta sin personliga hygien etc.

Jag bor i 70-talsvilla på landet utan trängande underhållsbehov för totalt 6700 kr/mån inklusive ränta, amortering, sophämtning, försäkring och el (både värme och hushållsel). Bil och sparande hade vi haft oavsett boendeform, fiber m m också. Den rörliga bilkostnaden är högre än om vi bott i en mer stadsnära villa eller lägenhet, men jag ser som sagt inte den som primärt beroende av boendeform. Motsvarande bostadsyta (grovt räknat 160 + 40 m2) i stadsnära lägenhet hade gissningsvis kostat minst 20-25 tkr/mån, plus nån tusenlapp eller två för bilparkering.
Det där beror ju på. Säg att jag räknar på nytt badrum och tak till hyggligt pris som säkert är helt vilsna nu vid inflationen. Ett badrum beräknas hålla i 30 år. Med ett pris på 200' är det ca 500/mån. Tak på sikt är ju ungefär samma pris. Bara där är det en dryg tusenlapp till som måste in i kalkylen om man håller de rekommenderade 30 åren. Och då med litet tak alternativt en del eget arbete. Utöver det tillkommer ju annat som målning, ev dränering, ev service på uppvärmning osvosv.

Sen har jag noterat att om det finns hygglig kollektivtrafik till områden där det finns mycket jobb stiger priset massor i flera delar av landet. Kan såklart hållas nere om det är mycket jobb med huset. Då pratar vi helt plötsligt högre kostnader för lån.

Sen kan jag ju egentligen bara tala för mig själv men lejer jag bort renoveringar blir det snabbare gjort. Dvs på färre timmar. Hade jag istället valt att ha ett hyfsat extrajobb på kortare tid än JAG hade tagit på mig för renovering hade jag ändå tjänat ihop slantarna och lite till som det kostar att anlita en hantverkare. Framförallt om man kan dra rot på det. För mig är det alltså värt det i både timmar och pengar. Sen har jag ju förstått att vissa tycker att det är kul att pyssla med det själva och det är klart att man ska göra det då.
 
Om det inte får ges stöd till billigare hyresrätter, och hyresvärdar rimligtvis behöver kunna ha en ekonomi som går runt, hur tycker du då att människor med låg inkomst ska kunna bo i de regioner där bostäder annars är dyra? :confused:

Eller ska vi inte ha någon personal i låglöneyrken i storstadsregioner? Tvinga folk att långpendla, med sin låga lön och ofta obekväma arbetstider? Det är ju svårt nog som det är att hitta tex vårdpersonal på många håll...
Jag tycker att de skall få riktade bidrag i form av bostadsbidrag.
Om bostadsbidraget blir mer generöst så går det utmärkt att lösa det på det viset.
 
Det är väl det som är målet för "dom rika" dom flesta åt högern att separera fattiga och rika. Dom ska helst inte bo på samma ställe. Det är få ställen kvar där fattiga och rika fortfarande delar område känns det som.
Det löser man med riktade bidrag så att alla kan bo var de vill.
 
Det är väl det som är målet för "dom rika" dom flesta åt högern att separera fattiga och rika. Dom ska helst inte bo på samma ställe. Det är få ställen kvar där fattiga och rika fortfarande delar område känns det som.

Är man fattig eller har svårt att få ihop en inkomst så är man inte värd att ha råd med något som förgyller vardagen och gör livet värt att leva.

Jag drar inte alla "rika" över samma kam nu men tyvärr är det väldigt många som ser det på det sättet. Tills dom själva står och behöver hjälp, då brukar dom ändra åsikt.

Upplever du det verkligen som att målet för de rika är att separera fattiga och rika utifrån inkomst/tillgångar per se?

Jag upplever det mer som att segregationen drivs av att de som har råd vill bo i områden där det är lugnt, tryggt, städat osv. Och att detta till viss del är baserat på uppfattning och till viss del faktiska förhållanden. Och att fattiga då "blir kvar" i områden där detta inte uppnås och som inte har dessa rykten.

Sen högern...längst till höger är väl Sverigedemokraterna i dessa frågor och de ser jag verkligen inte som "de rika".
 
För 10 år sedan betalade jag hyra för huset jag hyrde (100 kvm 5 rum); 3800 kr i månaden, kallhyra. Kallhyra var exklusive värme och el, dock inklusive:
sotning av kamin 3 gånger per år
sotning av vedpanna en gång per år
tömning av trekammarbrunn
sophämtning av 2 fyrfackskärl
del av vägtrafiksföreningsavgift

Hade egen brunn och eldade med ved och el. Under de 11 åren jag bodde där höjdes hyran från 3200 kr. Hade gärna haft en sådan hyra i dag :D
 
För 10 år sedan betalade jag hyra för huset jag hyrde (100 kvm 5 rum); 3800 kr i månaden, kallhyra. Kallhyra var exklusive värme och el, dock inklusive:
sotning av kamin 3 gånger per år
sotning av vedpanna en gång per år
tömning av trekammarbrunn
sophämtning av 2 fyrfackskärl
del av vägtrafiksföreningsavgift

Hade egen brunn och eldade med ved och el. Under de 11 åren jag bodde där höjdes hyran från 3200 kr. Hade gärna haft en sådan hyra i dag :D
Då kostade 1 kbm ved ca 350 kr om det var björk där jag bodde, hemkört och avlastat på gårdsplan.Elen visserligen 1000 kr per månad, då värmde den varmvatten, om jag inte eldade. annars något lägre om jag endast eldade. Eller 3000 kr i värme och hushållsel totalt per månad.
Det verkar billigt i dag :D
 
Upplever du det verkligen som att målet för de rika är att separera fattiga och rika utifrån inkomst/tillgångar per se?

Jag upplever det mer som att segregationen drivs av att de som har råd vill bo i områden där det är lugnt, tryggt, städat osv. Och att detta till viss del är baserat på uppfattning och till viss del faktiska förhållanden. Och att fattiga då "blir kvar" i områden där detta inte uppnås och som inte har dessa rykten.

Sen högern...längst till höger är väl Sverigedemokraterna i dessa frågor och de ser jag verkligen inte som "de rika".
Jag kan lova att även vi fattiga vill bo i områden där det är lugnt städat och tryggt. Jag ser bara här på hur dom som köper nytt och dyrt eller flyttar in i dom nya dyra hyresrätterna tittar på dom som bor i dom få billigare hyreslägenheterna som finns kvar här. Dom fattiga knös ut mer och mer och det är sjukt tråkigt, det är ändå ett av dom rikare områdena i göteborg och där det alltid varit väldigt blandat men nu tar dom "rika" över mer och mer och det tråkigt och ger en väldig hopplös känsla.

Det är till och med en hel del som skriver i grupper på Facebook att det är så tråkigt att "det är så många billiga bilar på gatorna som drar ner priserna" i området.

Här omkring i detta området, alltså runt omkring Örgryte i Gbg så är trots allt tack och lov inte högern störst än så länge men det lär ju ändras med tanke på hur mycket nybyggen som finns här nu och höginkomsttagarna kommer bli fler och fler här.

Och ja, kort sagt så ja, det är precis så jag uppfattar hur högern vill ha det. Och jag förstår fullt ut att dom flesta som är åt höger aldrig kommer att hålla med om att det är så det är eller så det kommer bli med deras politik.

Och en notis till, bara för att folk är åt höger så betyder inte det att dom för tillfället är "rika", det är därför jag skriver med situationstecken "rika". Det är dock så en hel del vill leva och har som mål att leva..även om dom inte är där än.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 625
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 888
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 335
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 983
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp