Boendeekonomi är jättekul!

Om det inte får ges stöd till billigare hyresrätter, och hyresvärdar rimligtvis behöver kunna ha en ekonomi som går runt, hur tycker du då att människor med låg inkomst ska kunna bo i de regioner där bostäder annars är dyra? :confused:

Eller ska vi inte ha någon personal i låglöneyrken i storstadsregioner? Tvinga folk att långpendla, med sin låga lön och ofta obekväma arbetstider? Det är ju svårt nog som det är att hitta tex vårdpersonal på många håll...

Mmm, för dyra intressen är ju så himla vanligt bland folk med låg inkomst i storstäder. :meh:

Jag tror diskussionen uppkom eftersom TS vet jag har häst (som jag lägger en betydande del av min inkomst på dessutom!)? Och att jag blev upplyst av en vän att det kommunala bostadsbolaget som jag precis flyttat till är bra på att söka och använda de medel som går att få (var tydligen ett bidrag som skattebetalarna bekostar enl @Inte_Ung, jag är inte insatt mer än så).

Jag flyttade främst för att jag ville ha ett tryggt och säkert boende, har bara hört gott om dem som hyresvärdar. Dessutom har de många äldre boenden och jag blev verkligen överraskad över hur låga hyrorna var när jag började söka i vintras! Där jag bor nu är det kokvrå så jag antar det också sänker hyran. De behöver byta dörrar, portar och fönster och då kommer hyran gå upp lite men fortfarande vara bra och för mig är vån 4 utan hiss inga problem.

Så jag är superlycklig över att både ha ett boende jag trivs i, i en stad jag älskar OCH lägre hyra än där jag bodde innan 😍
 
Men skall bidrag verkligen gå till människor så att de kan ha häst?
Är det vad bidragspengar skall användas till?
Tja, om staten kan sponsra villaägare med ROT och ränteavdrag så kan väl staten sponsra hyresvärdar som hyr ut till hästägare. Eller hur ska det fungera?

Det finns betydligt fler vansinniga bidrag och skattelättnader än att samhället (genom både allmännytta och det privata) förser sina invånare med bra och billiga bostäder.
 
Jag tycker att bidrag skall vara riktade till dem som behöver dessa bidrag och inte generella till alla som har tillräckligt med kötid för att få en billig bostad.
Som det blir nu så går skattepengar till bidrag för ditt billiga boende så att du kan ha häst.
Det känns inte riktigt rätt.

Allmännyttan har som uppdrag att tillhandahålla bostäder till en rimlig kostnad och standard för alla invånare, oavsett hur de väljer att spendera sin inkomster. Jag ser det som en grundläggande service i ett civiliserat samhälle som faktiskt vill ta hand om sina medborgare. Mardrömmen vore om vi hamnade i samma hyresmarknad som finns i Storbrittanien och USA.
 
Tja, om staten kan sponsra villaägare med ROT och ränteavdrag så kan väl staten sponsra hyresvärdar som hyr ut till hästägare. Eller hur ska det fungera?

Det finns betydligt fler vansinniga bidrag och skattelättnader än att samhället (genom både allmännytta och det privata) förser sina invånare med bra och billiga bostäder.

Jag tycker det är jobbigt för oavsett om man tycker sådan saker är dåliga så hamnar det alltid i att man är okunnig om ekonomi. Då får man heller inte ha en åsikt. Jag fattar till viss del att man kanske inte ska tycka så himla mycket om saker man inte är helt insatt i. Men helt ärligt, är det meningen hur ekonomin funkar ska vara så otydlig att större delen (jag tror faktiskt det) av befolkningen inte förstår hur politikernas vardagliga styrmedel fungerar?

Jag fattar tex inte varför det ska gå att komma runt den där högre skatten på inkomster genom att ge lönen som andra förmåner istället. Det är för mig att slinka undan det planerade styrmedlet. Varför kallas det skatteplanering och inte skattefusk och varför görs det inte olagligt?

Men eftersom hela systemet är så kryptiskt för mig så håller jag oftast käften på nätet. Jag behöver således inte någon smäll på näsan över min fråga här heller för jag inser att den säkert är urbota korkad och eftersom jag inte har någon överblick att sätta in i bästa fall utbildande svar i så kommer jag säkert ändå inte fatta 😅 Har många gånger funderat på någon liten kurs och har sparat bokmärken och köpt några böcker men hittills inte fått ork och prio tillräckligt högt för att försöka sätta mig in i ett område som känns som en labyrint. Finns så mycket annat jag prioriterar betydligt högre.

Irl är jag väldigt tydlig med vad jag tycker och hittills har inga diskussioner lett till något annat än att det framkommit att de som provoceras av mina åsikter i grunden tycker de som tjänar mer på att tjäna mer faktiskt har rätt till det helt enkelt. Och det kan man ju tycka! Men det tycker inte jag.

Vill tillägga att jag tycker många svar av dig @Inte_Ung är informativa men jag har ofta svårt att placera in dem i en helhet pga ovan.
 
Tja, om staten kan sponsra villaägare med ROT och ränteavdrag så kan väl staten sponsra hyresvärdar som hyr ut till hästägare. Eller hur ska det fungera?
ROT är skattelättnader för att motverka svartjobb.
Inte för att sponsra villaägare.
De är menade att gå med vinst eftersom det borde bli fler som försörjer sig själva på papperet.
Problemet som skulle lösas var bidragstagare och sjukskrivna som svartjobbare.

Alla som har lån får ränteavdrag.
Det är en finansiell historia för att motivera att ta skatt på inkomst av kapital.
Det har inte heller något med villaägare att göra.
Låna till häst och du får avdrag.
 
Allmännyttan har som uppdrag att tillhandahålla bostäder till en rimlig kostnad och standard för alla invånare, oavsett hur de väljer att spendera sin inkomster. Jag ser det som en grundläggande service i ett civiliserat samhälle som faktiskt vill ta hand om sina medborgare. Mardrömmen vore om vi hamnade i samma hyresmarknad som finns i Storbrittanien och USA.
Allmännyttan har fått vinstkrav på sig.
Den skall generera pengar till sina Kommuner.
https://www.hemhyra.se/nyheter/allmannyttan-toms-pa-miljarder-sa-svarar-politikerna/

Vilket verkar total galet när privata hyresvärdar ibland har svårt att få det att gå runt p.g.a. hyresregleringen.
 
Allmännyttan har som uppdrag att tillhandahålla bostäder till en rimlig kostnad och standard för alla invånare, oavsett hur de väljer att spendera sin inkomster. Jag ser det som en grundläggande service i ett civiliserat samhälle som faktiskt vill ta hand om sina medborgare. Mardrömmen vore om vi hamnade i samma hyresmarknad som finns i Storbrittanien och USA.
Men det går ju att uppnå på annat sätt är ett generellt bidrag till alla.
Jag anser att bidragen skall vara riktade till dem som behöver hjälp med bostadskostnaden.

Som det blir med ett generellt bidrag är att vissa lyckligt lottade har en kötid som kan ge en billig bostad även om de inte behöver det.
Medan många som verkligen behöver just en billig bostad inte har någon chans att få det.

Tur eller otur skall inte vara avgörande för vem som får hjälp ab skyddsnätet.
Det är inget lotteri.
 
Det finns betydligt fler vansinniga bidrag och skattelättnader än att samhället (genom både allmännytta och det privata) förser sina invånare med bra och billiga bostäder.
Jag anser att det är totalt fel att ösa ut bidrag bara för att det finns ännu dummare saker som får bidrag.
Då skall i stället det dumma bidraget tas bort.
 
ROT är skattelättnader för att motverka svartjobb.
Inte för att sponsra villaägare.
De är menade att gå med vinst eftersom det borde bli fler som försörjer sig själva på papperet.
Problemet som skulle lösas var bidragstagare och sjukskrivna som svartjobbare.

Alla som har lån får ränteavdrag.
Det är en finansiell historia för att motivera att ta skatt på inkomst av kapital.
Det har inte heller något med villaägare att göra.
Låna till häst och du får avdrag.


ROT må vara för att motverka svartjobb, men det är främst folk som har pengar som kan utnyttja dem. Det samma gäller lån, de går mest till de som har inkomster, det krävs en ordnad ekonomi för att få lån, åtminstone om man bortser från avarterna med SMS lån och liknande. Nu är/ska det också ändras så att ränteavdragen begränsas till bil/hem och båt om jag minns rätt. Det slår mot de riktigt fattiga som är fast i lånekaruseller.

Att man har rätt till ett bidrag innebär inte att man kan utnyttja det.
 
Jag fattar tex inte varför det ska gå att komma runt den där högre skatten på inkomster genom att ge lönen som andra förmåner istället. Det är för mig att slinka undan det planerade styrmedlet. Varför kallas det skatteplanering och inte skattefusk och varför görs det inte olagligt?
Du tänker på löneväxling.
Det är ett kryphål som ingen har lyckats att täppa till.

Och om man ser på intentionen så är det definitivt skattefusk.
Det var inte så det var tänkt att fungera.
 
Men eftersom hela systemet är så kryptiskt för mig så håller jag oftast käften på nätet. Jag behöver således inte någon smäll på näsan över min fråga här heller för jag inser att den säkert är urbota korkad och eftersom jag inte har någon överblick att sätta in i bästa fall utbildande svar i så kommer jag säkert ändå inte fatta 😅 Har många gånger funderat på någon liten kurs och har sparat bokmärken och köpt några böcker men hittills inte fått ork och prio tillräckligt högt för att försöka sätta mig in i ett område som känns som en labyrint. Finns så mycket annat jag prioriterar betydligt högre.
Det är tyvärr precis så kryptiskt som det känns.
Dessutom så ändrar det hela tiden på sig som en amöba.
Jag läser in mig på nya regler varje år.
Skatteverkets websida är mycket informativ.

Systemet har blivit så trasslig p.g.a. att så många har varit och kluddat i det under så lång tid.
Redan Josef och Maria var utsatta för det när Jesus skulle födas.
Tänk hur mycket man kan trassla till det på 2000 år!
 
Men det går ju att uppnå på annat sätt är ett generellt bidrag till alla.
Jag anser att bidragen skall vara riktade till dem som behöver hjälp med bostadskostnaden.

Som det blir med ett generellt bidrag är att vissa lyckligt lottade har en kötid som kan ge en billig bostad även om de inte behöver det.
Medan många som verkligen behöver just en billig bostad inte har någon chans att få det.

Tur eller otur skall inte vara avgörande för vem som får hjälp ab skyddsnätet.
Det är inget lotteri.
De billiga lägenheterna är inte billiga pga bidrag som finns idag. Visst en del kan vara de av miljonprogrammet och andra satsningar i dåtiden, men det finns det villor och bostadsrätter som är också. Visst det krävs kötid för att får en bra och billig lägenhet, men i dagsläget så får de inte mer bidrag än andra. Hur tänker du här? Vilka bidrag menar du att lägenheterna får? Många kommunala bostadsbolag är vinstdrivande och håller hyror som alla andra.
 
ROT är skattelättnader för att motverka svartjobb.
Inte för att sponsra villaägare.
De är menade att gå med vinst eftersom det borde bli fler som försörjer sig själva på papperet.
Problemet som skulle lösas var bidragstagare och sjukskrivna som svartjobbare.

Alla som har lån får ränteavdrag.
Det är en finansiell historia för att motivera att ta skatt på inkomst av kapital.
Det har inte heller något med villaägare att göra.
Låna till häst och du får avdrag.
ROT är gåvor till välbärgade för att motverka deras stöd och vilja att begå brottsliga handlingar till organiserad kriminalitet. Skulle lika gärna kunna vara stöd med gratis droger till missbrukare för att motverka deras stöd till gängen.
 
De billiga lägenheterna är inte billiga pga bidrag som finns idag. Visst en del kan vara de av miljonprogrammet och andra satsningar i dåtiden, men det finns det villor och bostadsrätter som är också. Visst det krävs kötid för att får en bra och billig lägenhet, men i dagsläget så får de inte mer bidrag än andra. Hur tänker du här? Vilka bidrag menar du att lägenheterna får? Många kommunala bostadsbolag är vinstdrivande och håller hyror som alla andra.
Fram till 2023 så kunde bolag få investeringsstöd för att bygga nya bostäder.
Som villkor för dessa stöd sattes låga hyror.
Hyrorna bestämdes då av staten och är tämligen behagliga i nivå.
Men det visade sig att pengarna inte alls gynnade dem som behövde insatserna utan de billiga bostäderna gick till andra som egentligen inte behöver hjälp med att betala sin bostad, så de togs bort.

https://hurvibor.se/avdrag-bidrag/investeringsstod/

Dessutom så finns det nu tomma lägenheter som är för dyra och det löses också med riktade bidrag.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 888
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 335
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 983
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp