Boendeekonomi är jättekul!

Jag tycker att bidrag skall vara riktade till dem som behöver dessa bidrag och inte generella till alla som har tillräckligt med kötid för att få en billig bostad.
Som det blir nu så går skattepengar till bidrag för ditt billiga boende så att du kan ha häst.
Det känns inte riktigt rätt.
Hoppas att du inte använder varken rot, rut, ränteavdrag, reseavdrag, barnbidrag när det begav sig eller skattereduktion på solceller då. Dessa pengar här ju hemma hos de som behöver dem snarare än de som redan har det gott ställt och kan äga fastigheter osv.
 
Såg att du köpt ditt hus för 32 år sen för en ganska låg summa, vilket borde innebära att det är lågt belånat om ens något kvar= låg månadskostnad.
Jag har inte amorterat, jag har lånat mera och byggt flera hus.
Nu har jag tre hus på tomten.


Rörde inte din originalfråga skillanden i boendekostnad på hus och lägenhet, och inte det kapital som husägare sitter på?
Men kapitalet måste ju räknas med som en kostnad om det skall bli rätt jämförelse.
Så därför var exemplet i TS baserat på full belåning.
Fritt kapital går det att tjäna pengar på, så att binda kapitalet kostar.
 
Hoppas att du inte använder varken rot, rut, ränteavdrag, reseavdrag, barnbidrag när det begav sig eller skattereduktion på solceller då. Dessa pengar här ju hemma hos de som behöver dem snarare än de som redan har det gott ställt och kan äga fastigheter osv.
Nej det kan jag ju inte eftersom att jag driver gården som näringsverksamhet.
Men det som du räknar upp är skattelättnader som är till för att stimulera arbetsmarknaden och produktion av elektricitet i ett kritiskt läge.

Du blandar ihop bidrag till sådant som människor kan behöva hjälp med, med åtgärder för att styra våra handlingar.

Det generella barnbidrag är däremot tokigt.
Men tydligen så skall det kosta mer att behovspröva det än att bara ge det till alla.
 
Det känns snarare som att du har köpt ett tredimensionellt bygglov på en tomt utan vatten eller avlopp men med framdragen el.
Som en fullskalig modell i papp eller något liknande.
Med provisorisk elektrisk belysning.
Ursäkta, nu förstår jag inte vad du menar, eller syftet med ditt inlägg.

Jag har köpt ett hus med renoveringsbehov, men som är fullt beboligt och i grunden i bra skick. Sen att vitvaror och annat nödvändigt har passerat bäst före datum är ingenting konstigt.

Jag tittade på närmare 30 hus innan jag köpte detta och detta sticker på inget sätt ur renoveringsmässigt. Alla hus jag tittat på har behövts renoveras i någon mån.

Med hus dyker det ALLTID upp något som behöver åtgärdas (nybyggen undantaget, men då pratar vi en helt annan prisklass). Allt har ett bäst före datum. Ingenting håller hur länge som helst.

Att elen är feldragen är ingenting ovanligt. Att grävd brunn sinar är heller inget ovanligt. Att gamla vitvaror behöver bytas ut är ingenting ovanligt. Att jag vill ha högre standard än föregående ägare är heller ingenting konstigt.

Att ha hus kostar. Det kommer alltid att komma oförutsedda utgifter.

Lån kostar likaså. Min månadskostnad kommer sannolikt att bli lägre med huset än med bostadsrätten (åtminstone på sikt), men det är för att jag har köpt ett billigt hus i en billig kommun.

Att tro att hus alltid är billigare är skitsnack. Dina beräkningar är helt orealistiska. De flesta hus kostar 3-4 miljoner. Få har kontantinsats till detta. Bara lånen kostar mycket mer än i dina beräkningar.
 
Jag har inte amorterat, jag har lånat mera och byggt flera hus.
Nu har jag tre hus på tomten.



Men kapitalet måste ju räknas med som en kostnad om det skall bli rätt jämförelse.
Så därför var exemplet i TS baserat på full belåning.
Fritt kapital går det att tjäna pengar på, så att binda kapitalet kostar.
Kan du visa hur du har räknat det där exemplet? Räntan idag på ett bolån på 1 miljon kostar 4000:-. Dessutom har vi ett amorteringskrav att ta hänsyn till. Dvs full belåning kräver amortering åtminstone för nya bolånekunder.
 
Jag tycker att bidrag skall vara riktade till dem som behöver dessa bidrag och inte generella till alla som har tillräckligt med kötid för att få en billig bostad.
Som det blir nu så går skattepengar till bidrag för ditt billiga boende så att du kan ha häst.
Det känns inte riktigt rätt.
Fast de flesta skattebidrag till billiga boende gjordes för länge sedan. Nybyggt är sällan billigt. Vilka bidrag menar du i dagsläget går till billiga boenden så folk har råd att ha häst?
 
Dina beräkningar är helt orealistiska. De flesta hus kostar 3-4 miljoner. Få har kontantinsats till detta. Bara lånen kostar mycket mer än i dina beräkningar.
Det är inte mina beräkningar utan mäklarnas.
Och hus häromkring för under 2 miljoner är rätt vanliga och kan vara i riktigt bra skick.

Här, nytt tak och fjärrvärme. 1 750 000:-
https://www.fastighetsbyran.com/sv/...campaign=till-salu&utm_content=jagarstigen+17

Samma område, samma pris men friliggande.
Med fjärrvärme.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/...campaign=till-salu&utm_content=jagarstigen+16
 
Jag har inte amorterat, jag har lånat mera och byggt flera hus.
Nu har jag tre hus på tomten.



Men kapitalet måste ju räknas med som en kostnad om det skall bli rätt jämförelse.
Så därför var exemplet i TS baserat på full belåning.
Fritt kapital går det att tjäna pengar på, så att binda kapitalet kostar.
Hur räknade du? Vi är flera som inte får ihop det även om vi accepterar orealistiska 0 kr i underhåll.
 
Kan du visa hur du har räknat det där exemplet? Räntan idag på ett bolån på 1 miljon kostar 4000:-. Dessutom har vi ett amorteringskrav att ta hänsyn till. Dvs full belåning kräver amortering åtminstone för nya bolånekunder.
Det är inte jag som har räknat utan mäklaren.
Det finns motsvarande uträkningar på hus i den prisklassen på Hemnet och Booli.
Jag vill inte lägga ut just det aktuella huset, men beräkningarna är tämligen snarlika i alla mäklarannonser.
 
Nej det kan jag ju inte eftersom att jag driver gården som näringsverksamhet.
Men det som du räknar upp är skattelättnader som är till för att stimulera arbetsmarknaden och produktion av elektricitet i ett kritiskt läge.

Du blandar ihop bidrag till sådant som människor kan behöva hjälp med, med åtgärder för att styra våra handlingar.

Det generella barnbidrag är däremot tokigt.
Men tydligen så skall det kosta mer att behovspröva det än att bara ge det till alla.
Enligt Skatteverket får näringsfastighet också skattereduktion på solceller. Ränteavdrag kan man också få enligt 24 kap. 22-29 §§ inkomstskattelagen. Reseavdrag kan du ju naturligtvis få oavsett vad fastigheten du bor på är registrerad som. Det är ju för din pendling till jobb.

Ang blanda ihop bidrag med åtgärder: det är det ju möjligt att bidragen kunnat öka om skattelättnader använts annorlunda. Sen är ju frågan om de faktiskt hade gjort det, naturligtvis. Jag är ju tveksam.
 
Jag kunde ta en skärmdump av uträkningen på Booli utan att avslöja adressen.
Det går nu att få lägre ränta, typ 3,5%.
Screenshot_20240925-071302.png
 
Det är inte mina beräkningar utan mäklarnas.
Och hus häromkring för under 2 miljoner är rätt vanliga och kan vara i riktigt bra skick.

Här, nytt tak och fjärrvärme. 1 750 000:-
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2871124&utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign=till-salu&utm_content=jagarstigen+17

Samma område, samma pris men friliggande.
Med fjärrvärme.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2768563&utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign=till-salu&utm_content=jagarstigen+16
De där husen ligger bokstavligen 10 meter ifrån varandra och är båda friliggande, och båda blir inte sålda trots sitt lägre pris. Troligen pga renoveringsbehov eller annat som spökar och med största sannolikhet kostar pengar som gör att slutpriset i slutändan blir betydligt högre än utgångspriset. Som jag skrev är fjärrvärme här inget flex då de inom några få år kommer få ta den från Nyköping och kostnaden kommer öka väldigt mycket. De har "mjukstartat" den ökningen för att det inte ska bli chockartat.
 
De där husen ligger bokstavligen 10 meter ifrån varandra och är båda friliggande, och båda blir inte sålda trots sitt lägre pris. Troligen pga renoveringsbehov eller annat som spökar och med största sannolikhet kostar pengar som gör att slutpriset i slutändan blir betydligt högre än utgångspriset. Som jag skrev är fjärrvärme här inget flex då de inom några få år kommer få ta den från Nyköping och kostnaden kommer öka väldigt mycket. De har "mjukstartat" den ökningen för att det inte ska bli chockartat.
Det är nog marknaden som är död.
Det är ungefär lika trögt i andra delar av landet.
Men jag tycker att området är trevligt.
Och det ena huset hade bytt tak 2022.
 
Jag kunde ta en skärmdump av uträkningen på Booli utan att avslöja adressen.
Det går nu att få lägre ränta, typ 3,5%.
Visa bifogad fil 153899
7900 helt utan avsättning till renovering är ganska långt från 6500 som du skrev i TS. Och vi räknar på ett billigt hus som inte är särskilt nära vad folk brukar få betala i det billigare spannet och en kalkyl som är avsedd att sälja.
 
Jag har inte räknat, det var mäklaren som gjorde det.
Jag tog siffran rakt av bara.
Men du måste ju se att den inte är rimlig när man tittar på underhåll osv? När vi sålt bostäder har ju dessutom våra driftkostnader för bostaden legat till grund för kalkylen. Allt det där som tillkommit för att huset ska må bra såsom viktigare renoveringar har ju plockats bort. Dessutom, om vi hade eldat med ved och fått gratis ved av någon hade ju en stor del (hela?) av uppvärmningskostnaden sjunkit. Om vi istället haft valen att köpa ved eller använda el hade ju prislappen varit en annan. Samma om vi hade stängt av och kallställt halva huset de kallare månaderna. Det kan därför vara väldigt missvisande siffror som presenteras.

För att ge ett tydligt exempel på att delar av siffrorna utesluts ur mäklarnas kalkyler tänkte jag presentera det här objektet: https://www.lansfast.se/till-salu/v...6qafll/?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

I beskrivningen är det tydligt att det är ett renoveringsobjekt. När man sen tittar på kalkylen står det inte med någonting i lämpligt sparande för renovering/möjliga utgifter för renovering eller liknande. Det ser ju faktiskt ut att vara en helt okej summa varje månad. Knappa 6000:-. Plus alla pengar man måste lägga på renovering då.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 888
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 336
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 983
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp