Boendeekonomi är jättekul!

Inte_Ung

Trådstartare
SBAB tycker i alla fall det.
https://www.sbab.se/1/privat/boendeekonomi_ar_jattekul.html

Jag tycker att det är både viktigt och intressant.
Kostnaden för boende påverkar ju privatekonomin något oerhört vilket gör den intressant att räkna på.

Jag har gjort några jämförelser.

Villa 5 rok runt 6 500:- / månad.
Bostadsrätt 4 rok 9 500:- / månad.
Hyresrätt 4 rok 12 000:- / månad plus hushållsel.

Jag väljer att bo i eget hus därför att jag är snål och vill ha mycket plats.
Hur väljer ni och varför?
 
SBAB tycker i alla fall det.
https://www.sbab.se/1/privat/boendeekonomi_ar_jattekul.html

Jag tycker att det är både viktigt och intressant.
Kostnaden för boende påverkar ju privatekonomin något oerhört vilket gör den intressant att räkna på.

Jag har gjort några jämförelser.

Villa 5 rok runt 6 500:- / månad.
Bostadsrätt 4 rok 9 500:- / månad.
Hyresrätt 4 rok 12 000:- / månad plus hushållsel.

Jag väljer att bo i eget hus därför att jag är snål och vill ha mycket plats.
Hur väljer ni och varför?

Efter att ha bott i hyreshus där vi stod för tvättmaskin, diskmaskin, egen snöröjning, egen gräsklippning samt betalade för sophantering och slamsugning så känner jag mer rik i hyresrätt trots att jag inte ens betalade de stora uppgifterna som när kylskåpet gick sönder eller när elkablar till huset samt till värmesystemet blev förstörda och elektriker fick komma upp på jourtid.
 
Har du tagit med lånekostnad och underhåll i de två översta alternativen?
Ja det är kapitalkostnad tillsammans med driftkostnader inklusive fastighetsavgift på hus.

Men utan underhåll.
Min erfarenhet är att det inte blir så mycket utslaget på 20 år.
 
Vad har du bakat in i din kalkyl?
Vilken uppvärmning har huset?
Antat att bostäderna har samma antal kvadratmeter. Antal rum är ointressant att räkna på.
Nej villan är större, 120 kvm.
Det var svårt att hitta lägenheter på över 90 kvm.

Uppvärmningen är väl ointressant eftersom kostnaden för den är medräknad?
Eller tänker du att det går att göra något åt den kostnaden?
 
Ja det är kapitalkostnad tillsammans med driftkostnader inklusive fastighetsavgift på hus.

Men utan underhåll.
Min erfarenhet är att det inte blir så mycket utslaget på 20 år.

Beror också på när man köpt huset eller köper. Lånen såg annorlunda och man har hunnit betala av en del, huset kanske tom har ökat rejält i värde. Ser jag på ett hus i grannsamhället så har det ökat 50% i utgångspriset från när det köptes för några år sen till vad det ligger ute på nu. Inte överdrivet mycket gjort enligt information och bilder så säljare kan gå med plus, som går att investera i ett annat hus.

Mina morföräldrar köptes hus för väldigt många år sen på en inkomst och en massa barn. Det var möjligt då. Jag själv tex med fyra hemmaboende barn får inte ens ta huslån eftersom min enda inkomst anses för låg. Nu vill jag inte köpa hus men ännu om jag hade velat så säger banken nej. Så man får även väga in hur det ser ut i dagsläget och hur det såg ut när huset köptes.
 
Nej villan är större, 120 kvm.
Det var svårt att hitta lägenheter på över 90 kvm.

Uppvärmningen är väl ointressant eftersom kostnaden för den är medräknad?
Eller tänker du att det går att göra något åt den kostnaden?
För att få fram ett jämnlikt värde så ska väl var å en betala för sin värme i boendekalkylen.

Medianvillan i Sverige har en totalkostnad på 12600:-/mån 2023. Lån, skatter, sophämtning, uppvärmning, underhåll mm.

Blev väldigt förvånad över din uträkning på 6500:- i månaden.
 
Jag har valt att bo i hyresrätt, hyra 6000 (3a), totalrenoverad inkl badrum innan inflytt för 1år sen, + hushållsel, elen är dock rabatterad då hyresvärden är min arbetsgivare.
Tycker det är smidigt med hyresrätt när saker går sönder, och grönområden sköts utanför av fasrigheysskötare. Behöver inte lägga ut en krona men fattar att det är medräknat i hyrorna. Så det är ju inte gratis i alla fall, men jag slipper öppna plånboken just då.
 
SBAB tycker i alla fall det.
https://www.sbab.se/1/privat/boendeekonomi_ar_jattekul.html

Jag tycker att det är både viktigt och intressant.
Kostnaden för boende påverkar ju privatekonomin något oerhört vilket gör den intressant att räkna på.

Jag har gjort några jämförelser.

Villa 5 rok runt 6 500:- / månad.
Bostadsrätt 4 rok 9 500:- / månad.
Hyresrätt 4 rok 12 000:- / månad plus hushållsel.

Jag väljer att bo i eget hus därför att jag är snål och vill ha mycket plats.
Hur väljer ni och varför?
Mediankostnaden för en hyresrätt i Sverige är 7630:-/mån
 
För de priserna hade jag och antagligen väldigt många andra valt hus, men nu är det väldigt få hus som går att köpa för de pengarna då det inte ens går att bygga ett nytt hus för den summan.
Det finns massor av sådana hus.
Problemet är att de ligger inte där ni vill bo.
Och då kommer vi in på att kostnaderna beror av geografiskt läge.

På vissa platser så är det oerhört billigt att bo i hus.
 
Beror också på när man köpt huset eller köper. Lånen såg annorlunda och man har hunnit betala av en del, huset kanske tom har ökat rejält i värde.
Men man måste ju räkna på vad bostaden kostar om man inte har kapitalet, annars så går det inte att jämföra.

Den som säljer sin obelånade villa kan ju investera pengarna på något annat lönsamt sätt.
 
Det finns massor av sådana hus.
Problemet är att de ligger inte där ni vill bo.
Och då kommer vi in på att kostnaderna beror av geografiskt läge.

På vissa platser så är det oerhört billigt att bo i hus.
Problemet är väl att jobben inte finns där de billiga husen finns. I kommunen jag jobbar i kostar renoveringsobjekt typ 3.5 miljoner. Så frågan är hög boende kostnad eller hög pendlingskostnad.
 
Om alla bor på dessa platser så blir villorna där jättedyra och villan i saltsjöbaden skitbillig.

Ofta bor man där man måste pga jobb.
De gick upp helt galet under pandemin när man jobbade hemifrån och behövde mycket plats hemma.
Nu har priserna gått tillbaka till nästan som före pandemin.

Människor lever och arbetar även i de regioner där hus är billiga.
Det är inte en obebodd öken direkt.
 
De gick upp helt galet under pandemin när man jobbade hemifrån och behövde mycket plats hemma.
Nu har priserna gått tillbaka till nästan som före pandemin.

Människor lever och arbetar även i de regioner där hus är billiga.
Det är inte en obebodd öken direkt.
Det fattar jag med. Jag har mest bott i avkrokar. Och det är där arbetslösheten är högst. Jobben finns på större orter och därför bor folk där.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 194
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 790
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 083
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 790
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp