Böcker/filmer till blivande matte?

N

nässla

Min blivande sambo har sagt i flera år att han ska skaffa hund (dvs. långt innan vi träffades) och det verkar som om det kommer att bli så nästa vår. Jag är själv ingen "hundmänniska" så, men tycker om hundar och har mer än gärna en hund i hemmet.
Även om hunden i första hand blir hans ansvar så vill jag lära mig så mycket som möjligt också, så jag vore tacksam för tips om böcker/filmer att kika på om hur man blir en bra matte :)
Förresten, hur funkar det med valpkurser och sådant, kan hunden ha med sig "hela familjen" då eller är det bara en person per hund?

Sv: Böcker/filmer till blivande matte?

Böcker av Memea Mohlin och Anders Hallgren tycker jag är bra. Vet dock inte vad de har för valpböcker :p .

Valpkurser brukar hela familjen få följa med på, bara man säger det när man anmäler sig och hunden!

Så kul att Ni ska köpa hund! Det lär Ni inte ångra. :)

Bra böcker som Ni bör läsa är:

Marie Hansson - Min bästa vän
Memea Mohlin - Inkallning är så mycket mera
Anders Hallgren - Därför gör hundar så
A. Hallgren/Marie Hansson - Fria hundar
A. Hallgren - Hundens gyllene regler
Lars Fält - Beteendeboken
A. Hallgren - Hundspråk
L. Fält - Hundens språk och flockliv
Eva Bodfält - Kontaktkontraktet

Dessa anser jag att man bör läsa innan man skaffar hund. Då har man en bra grund inför sitt hundägande.

Om Ni vill läsa lite djupare om hundars etologi så rekommenderar jag.
Turid Rugaas - Etologiboken
Karen Pryor - Skjut inte hunden!
Ingrid Tapper - Hur lär hunden?

Vill Ni läsa mer än så, rekommenderar jag allt ifrån A.Hallgren, Turid Rugaas, Memea Mohlin, Lars Fält och Ingrid Tapper. Marie Hansson har också en hel del bra böcker.

Har Ni funderat på ras ännu?

Majoriteten av böckerna tror jag finns i vår eller svärföräldrarnas bokhylla redan, så det blir ju billigt i alla fall :smirk: Får sätta mig och börja läsa nu då.

Ja, rasen är bestämd, det har aldrig varit tal om nåt annat än rottweiler. Sambon är uppväxt med schäfer och labbe framförallt, men sedan 3 år tillbaka har hans föräldrar rottis och han har nog frälst hela släkten, ALLA vill ha rottis.

Ja, men då såå. Med regnet som vräker ner så är det ju ett ypperligt tillfälle att börja bläddra i böcker. :D

Lycka till med Ert rottisköp!

Här är det strålande sol tänkte jag skriva, men det var ju inte sant för den börjar gå ner... Men nåt regn har vi då inte i alla fall!

Tackar tackar, jag skulle helst vilja ha hunden igår, men först ska ju de utsedda föräldrarna komma tillräckligt långt i sina "karriärer" och sen ska valpen tillverkas, och födas frisk, och växa *otålig*...

Senast ändrad av en moderator:

Anders Hallgren har skrivit massa böcker.
Han kör den lugna metoden att uppfostra en hund.
Vi ska hämta en finsk lapphunds valp den 19 maj och kommer gå mkt efter Anders råd :)!
Han förklarar mkt bra och vad det egentligen är som gör att en hund blir stressad och stirrig.
Som tex visste ni att man inte ska leka "kasta boll" med valpen, det gör den till en lättstressad hund.
Mer om det står ju i hans böcker.

Sedan finns det så många andra duktiga hundinstruktörer men just Anders Hallgren är den mesta jag vet.

Finns en film som heter Valpskolan-körkort för hundägare.
Där finns en hel del råd att plocka upp.

Men man ska gå efter det man själv tycker känns bra!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 217
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 486
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 113
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar