Bockar som en galning och sticker efter alla hinder!

M

mikaela-e

Snälla hjälp mig, jag har en superpigg ponny som älskar att hoppa och energin tar aldrig slut. Alltid när vi hoppar (även om hinderna är 50 cm höga), så sticker han och bockar, skjuter rygg m.m. Han gör ju det för att han tycker att det är super roligt, men snälla, är det nån som vet vad jag ska göra?

Sv: Bockar som en galning och sticker efter alla hinder!

Min häst är likadan.. Men min gör det bara i början.. Så jag brukar hoppa väldigt lugnt i början, låga hinder och lågt tempo. Så brukar stutsningarna gå över sen. Är ju lättare att "häva" studs och bockningar om man inte har så hög fart.

Har du kollat upp ponnyn ordentligt?
Kan ju vara så att något gör ont i landningen just för att det är ett speciellt moment.

Om det är uppkollat och hästen inte har ont. Så skaffa en bra tränare.

Om hästen inte har ont någonstanns skulle jag gå över till att hoppa sockerbitar och småbommar. Då behöver inte hästen ta i lika mycket vilket i sin tur kan leda till bättre teknik (dålig teknik kan vara en orsak till "bråk") och det blir lättare att behålla kontrollen. Tänk även på att direkt efter hindret sysselsätta hästen med något, rid en volt eller nått liknande. Då får den inte tillfälle att dra iväg med dig.

Snälla hjälp mig, jag har en superpigg ponny som älskar att hoppa och energin tar aldrig slut. Alltid när vi hoppar (även om hinderna är 50 cm höga), så sticker han och bockar, skjuter rygg m.m. Han gör ju det för att han tycker att det är super roligt, men snälla, är det nån som vet vad jag ska göra?

Förutsatt att hästen inte har ont..

-Göra halt 2-3 meter efter hindret.. tar några gånger innan hästen fattar.:grin:

Förutsatt att hästen inte har ont..

-Göra halt 2-3 meter efter hindret.. tar några gånger innan hästen fattar.:grin:

Detta är ett superbra tips, jag har haft många heta och odrägliga ponnier som gjort som din och detta fungerar superbra.

Börja med väldigt låga hinder.
Hoppa hindret - halt - vänd om och rid på hindret igen från där du stannade och fortsätt så ett par gånger när du rider. Det fungerar garanterat men det kan som sagt ta ett tag innan hästen förstår vad du egentligen vill :)

lägg in övningar direkt fter hindret så ponnyn genast fokuserar på nästa uppgift

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar