Bo med hund i Norge

Ravishing

Trådstartare
Hur är det att bo i Norge och ha hund? Finns det hunddagis, eller är det lätt att få ta på dagmatte? Hur är synen på hund där nere, har Rottis om det spelar roll?

Ta k för svar:bow:

Sv: Bo med hund i Norge

Jag har iofs inte bott i Norge själv, men är där en del. Det beror mycket på var i landet du har tänkt dig, dagis är mycket mer frekvent i de större städerna (förstås), men det finns även möjlighet till passning privat och/eller hos kennel.
Det finns många hundar även i Norge och jag har aldrig stött på nån avvikande åsikt mot rottweiler (som man inte får här).
Jag tycker nog att man ofta ser på hundar mer som djur i Norge än vad vi gör här, lite svårt att förklara kanske.

Har du någon särskild stad i åtanke?

Jag tycker nog inte att mina norska vänner med hundar ser på dem på annat sätt än vad vi gör i Sverige. De är kort och gott familjemedlemmar. Däremot har de flesta en annan syn på det här med att lämna hunden ensam hemma när man är på jobbet jämfört med i Sverige. Därför finns det också få "hundebarnehager". Söker man på hundebarnehager så verkar det oftast vara en blandning mellan hunddagis och ett slags öppen förskola för hund. Dvs. man kan lämna hunden några timmar på dagen för att hunden ska få leka och träffa andra hundar. Men det finns alltså rena hunddagis, men gissningsvis är de få utanför Oslo.

Ja men precis. Det är t.ex inte ovanligt att hundarna tillbringar nätterna och ensamtid i bur. Men sedan ser de norska riktlinjerna inte ut riktigt som våra heller.

För övrigt är det inte väl inte så mycket som skiljer, utan att kunna peka på direkta siffror upplever jag att vet.behandlingar ofta är billigare i Norge, men man behöver recept på avmaskningsmedel.

Nej, utan jag har en tanke på att åka ner och jobba när jag tagit min examen... dock har jag ju djuret att tänka på också.

Fasiken då, jag hade hoppats att det skulle vara jääättegott om hunddagis...

Electra1: Tack för svaret! Huvva, jag kommer aldrig ha hund så.

Jag bor inte i Norge men min morbror gör och han hade en Weimaraner hane för ca 4år sedan. Inga problem tror jag, däremot så följde han med honom på jobben (min morbror är fotograf) men när de åkte utomlands eller liknande så hade de honom på ett hundhem så det borde ju finnas :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
759
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 266
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka