Sv: BMbesök

*kl*

Nu kan jag sälla mig till skaran. :)

v 24

SF: 23
Hb: 127
Hjärtljud: 160
Blodtryck: 125/80
Vikt: + 5 kg sedan inskrivningen, + 7 kg totalt

Oj vad jobbigt att behöva bestämma sig själv.... Jag har ingen aning om vad jag ska råda dig till, men det verkar inte som att igångsättningar är så skojiga..

Själv födde jag Tom två dagar efter BF och Jim likadant, så jag tänker nog avvakta med den här pluttan ochså...

Lycka till med vad du än bestmmer dig för! Kramar Petra

Fast man blir väl inte igångsatt så tidigt efter BF bara för att, eller har jag fel?

Alltså du kan väl inte bli igångsatt bara för att ditt barn inte kommer ut på rätt dag?

Anledningen till Freyjas ev igångsättning torde då vara att hon har rejält ont nu, skulle inte smärtan ha funnits så hade hon väl inte fått erbjudandet?

Eller är jag ute och cyklar på den rosa cykeln nu ;)

Så är det.

Läkarna ser ju helst att förlossningen kommer igång själv, men om man har haft ont länge eller om det finns andra komplikationer kan man bli erbjuden igångsättning. Likaså om man gått långt över tiden (olika tidsgräns i olika delar av landet tror jag).

Hur mogen man är har också betydelse för om de erbjuder en igångsättning när man inte gått över tiden. Min kropp har ju redan börjat förbereda sig inför förlossningen (livmodertappen har börjat mjukna och förkortas), vilket talar för en lättare igångsättning med mindre komplikationer än om livmodertappen är lång och hård.

Om jag inte hade haft ont så hade jag aldrig övervägt en igångsättning i dagsläget. Men eftersom jag sovit så dåligt och i stort sett måste vara nerdrogad helatiden (vilket inte är kul) så funderar jag ändå på det... Jag ska prata med min BM och höra vad hon tycker, jag har stort förtroende för henne.

Det är också svårt att veta hur stor del av mig som vill sätta igång det bara för att jag längtar efter att träffa vår bebis, och hur stor del av mig som vill sätta igång det bara för att jag har ont... Innan hade jag ju inget val liksom!

//Julia

BM-Besök i vecka 29 ( 28+5 )

Blodtryck: 116/67

Hb: 124 (håller sig stabilt sedan jag började med blutsaften)

Vikt: Ingen aning, inte blivit vägd sen inskrivningen

Hjärtljud: 124 slag/minut (första gången h*n sov när de mätte)

SF: 25

Tydligen har magen inte växt som den borde så det blir återbesök redan nästa vecka, får se hur det ser ut då... Info om ammning idag, känns avlägset!

/Esprit

Ah jag förstår dina grubblerier...

Men prata med din BM och bolla fram och åter fördelar resp nackdelar, är alltid skönt att bolla med någon man känner stort förtroende för och som är kunnig..

kl

Idag har jag varit hos bm.

v.32

Vikt: +10 kg (helt ok sa bm, men för mig känns det mkt)
Sf: 30 (följer precis normalkurvan)
Hb: 116
blodsocker: 6,2
äggvita: 0
blodtryck: 130/70
Fosterläge: Troligtvis huvudet ner, ska känna ordentligt nästa gång
Hjärtslag: 145

Förra gången hade jag äggvita, men det var inget nu. Skönt, jag var lite orolig för det.
Jag har varit otroligt trött senaste veckan, så jag ska dubbla järndosen och om det beror på det.

kl

Nu har jag fått en tid på Östra kl 14.00 imorgon för bedömning inför igångsättning. Antagligen blir jag igångsatt då som det ser ut nu, de ska bara undersöka mig och bestämma vilken metod de ska använda.

Hua, läskigt!

//julia

kl

Nu har jag fått en tid på Östra kl 14.00 imorgon för bedömning inför igångsättning. Antagligen blir jag igångsatt då som det ser ut nu, de ska bara undersöka mig och bestämma vilken metod de ska använda.

Hua, läskigt!

//julia

Lycka till!

Det behöver vekligen inte bli en dålig upplevelse. Jag var också orolig för igångsättning, men fick en superförlossning med min dotter trots igångsättning. Nu vet jag att det blir igångsättning igen om inget kommer igång innan dess, tyvärr av andra skäl, men jag känner mig lugn.

Lycka till igen :)

Åh vad spännande, då kommer jag sitta på nålar i morgon och vänta ivrigt på att någon ska uppdatera hur allt förflyter :D

Ett STORT lycka till i morgon nu..

Kramar.

Äntligen får jag göra premiär i tråden, äntligen dags att göra gravid-saker. :)

Hade egentligen tid nästa vecka men var rädd att blodtrycket var för högt och fick tid idag. Inget fel på blodtrycket dock, skönt.

v. 21+3
Vikt: + 3 kg
SF: börjar vi med nästa gång.
hb: 112 (knatade till apoteket och köpte järntabletter direkt efter)
blodsocker: 6,5
Blodtryck: 124/80
Hjärtslag: 155

Nu har jag äntligen varit hos BM!

v28+4
Vikt: +7 kg sedan plus
SF: 28, håller sig stabilt ett hack ovanför medel
Hb: 130. Tack Niferex!
Äggvita: 0
Bt 110/70
Hjärtslag 158

Sprattel var lugnare den här gången så det gick kvickt att mäta hjärtljud.

*Hugger sista*

Jag var hos BM i tisdags. v. 26 (25+6)
Kommer inte ihåg blodtrycket men det var bra!
Hjärtljud: 144
Hb:129 (behöver inte äta järntabletter än. Tack och lov...)
Sf: 26 cm (4 cm mer än sist, som var i v.22-23 nånting)
Viktökning: 3 kg sen inskrivning

KL

BM besök idag V 38. (37+0)
110/70
Hjärtljud 136
6,9 i Socker
35 i sf mått
Vikt 96 kilo
huvudet neråt men rörligt.

*kl*

Tillväxt-ul på Grodan ( vecka 30 )

• Uppskattad vikt: 1,340kg ( något liten, men fullt normal )
  • Uppskattad längd: 35cm ( från häl till hjässa )
  • Ingen synbar gom/läppspalt.
  • Fint flöde genom navelsträngen
  • Placerad med huvudet snett uppåt och fötterna snett nedåt mot kissblåsan ;)

Allt såg tipptopp ut :D

Senast ändrad:

Var på besök hos BM i dag, har tyvärr börjat tycka det är super trist att gå dit så det ALTID är något fel!!! :cry:

Sist hade jag inte gått upp ett enda gram på 3 veckor! Men nu så hade jag lagt på mig hela 1,8kg (på 3 veckor)!

Åh jo... så klart att något var åt skogen med! För mycket vita blodkroppar + att mitt något höga blodtryck som sist äntligen gått ner lite hade stigit till ännu högre än det var från början! :cry: Å så hade jag låga njurvärden (tror det var så, lyssnade inte så mycket då jag redan var upprörd över blodtrycket. Dessa värden kom fram då jag tagit massvis med prover pga gallstens bekymmer!)

v 32 (31+2)

Vikt: ca +5-6kg
SF: 29 (för litet, men ökar äntligen då det stått stilla!)
Blodtryck: 139/93 (för 2 veckor sedan var det 130/75)
För mycket vita blodkroppar i urin!
Huvudet placerat nedåt!

Blev massor med mer prover tagna eftersom de blir mer och mer oroliga för havandeskapsförgiftning! :cry:

Uscha, men du får se det såhär.

Det är ju superbra att dom fångar upp dig nu och hinner motverka och behandla innan det går för långt.

Förstår att det är skitjobbigt dock..

Peppkram

Tack!
Hittills har det INTE varit som jag trott att det skulle vara att vara gavid! Trodde man skulle bli jätte tjock (och mig syns det knappt på), äta som en häst (jag får knappt i mig något) och bara gå runt och klappa och mysa med magen :D

Sitter i stället med alla möjliga krämpor som jag faktiskt inte ens visst gick att få :( Sjukskriven dess utom fram tills barnet födelse men det kan jag känna var faktiskt lika så bra för sedan sjukskrivningen trädde i kraft har jag gått upp nästan 2 kg vilket jag behövde! :)

Jag är också sjukskriven, har så varit hela graviditeten :)

Jag äter inte heller så som jag trodde att jag skulle, dvs vräka i mig och ha sug efter allt ;)

Jag har inget sug efter godis och jag äter mat för att jag måste och för att det är gott *skrattar*.

Hur mår bebben i magen då, för det är ju det viktigaste :)

Hoppas du slipper havandeskapsförgiftning ialla fall,
sådant verkar inte som något höjdare.
Skönt att sjukskrivningen hjälper.

*kl*
Var dels hos BM idagv 32+2
hb låg på 114
sf på 29
hjärtslagen sa hon aldrig kommer jag på nu.
blodtrycket låg som vanligt runt 110/70 (ungefär)
Verkar också som att urinvägsinfektionen har gett sig nu,
skönt det :laugh:

På tillväxt UL så ja,
liten var väl liiite liten,
minns inte om den låg på lägsta kurvan,
men inte tok liten iaf :laugh:
Men h*n gillade inte UL apparaten
*aj* vad h*n buffade emot och bökade och hade sig :crazy:
Stökig länge efter också.

Liknande trådar

Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
Gravid - 1år Lite bakgrund: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=957339 Jag var på Aurora-samtal och blev lovad lustgas under alla...
2
Svar
28
· Visningar
3 306
Gravid - 1år Efter att ha gått hos en måttligt slarvig och otrevlig barnmorska, så valde jag att byta. Hos den gamla barnmorskan gjordes inga...
2 3
Svar
41
· Visningar
20 487
Senast: Clintan
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 588
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023