BLUP - mankhöjd

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hoppsansa
  • Startdatum Startdatum
H

Hoppsansa

Har inte riktigt förstått det här med BLUP och mankhöjd. Så här står det ju som förklaring på BLUP
"Mankhöjden ligger också till grund för indexberäkning. BLUP-indexet för mankhöjd anges inte med 100 som bas utan som absolut avvikelse i cm från rasmedelvärdet."

Vad är då rasmedelvärdet för svenska halvblod??

Sv: BLUP - mankhöjd

rasmedelvärdet är 167 cm. (Vilket jag tycker är för stort för lilla mig som bara är två skitar hög ;) )

Thesen skrev:
rasmedelvärdet är 167 cm. (Vilket jag tycker är för stort för lilla mig som bara är två skitar hög ;) )

Är du säker? Jag har för mig att det låg runt 165...

Har kollat nu och medelmankhöjden är 165,4 för hingstar och valacker och 163,4 för ston.

det är möjligt att det "verkliga" genomsnittet ligger på det, men enligt rasstandarden vill man att mankhöjden ska vara 167. Det är enligt ASVH "idealmåttet", och även det man utgår från i BLUP.

Nej, så vitt jag är informerad (av en av SLU-forskarna) är det man utgår ifrån i BLUP:en just de mankhöjdsmått jag angav ovan. Vad har du för källa?

Thesen skrev:
det är möjligt att det "verkliga" genomsnittet ligger på det, men enligt rasstandarden vill man att mankhöjden ska vara 167. Det är enligt ASVH "idealmåttet", och även det man utgår från i BLUP.

Visst, att det är idealmåttet är jag helt med på. Men det motsvarar inte det svenska genomsnittet och är alltså inte det som BLUP:en utgår från.

Okej, det har jag aldrig hört att man skulle utgå från ett faktiskt medelvärde och inte idealvärdet. Intressant!

Vet att vi fick lära oss 167 cm på en kurs på ett naturbruksgymnasium, tror att jag har papper på det någonstans. Jag återkommer när jag har hittat det ;). Skumt om vi blev så felinformerade på kursen :(.

Jaha, det kanske är så det är. Vår lärare sa att man även utgick från det i BLUP:en, men det är möjligt att det inte stämde. Jag ger mig :) :bow: (i alla fall tills vidare ;) :p )

Liknande trådar

R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 132
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Roheryn
·
Avel Jag har flera funderingar kring blivande mankhöjd, alltså om/hur man kan lista ut blivande mankhöjd. Jag har läst att man kan mäta...
Svar
15
· Visningar
3 147
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 439
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?