Fast jag är faktiskt emot den där rätten man tar sig när man tar en allmän [nånting] och manifesterar sin sorg eller vad det är. Det målar in människor och samhället i något slags hörn där man är en gris om man ifrågasätter eller ogillar. Det är inte allmänhetens sorg att en enskild person dog just där. Däremot efter utöya, auswich eller ground zero osv- det är allmänhetens sorg! Det kan manifesteras.
Man får sörja hur man vill. Hur länge man vill. Och det är medmänskligt att bry sig om den som sörjer. Men det finns också sorg där folk runt omkring påverkas och där omgivningen kan och får reagera: dricka sprit överdrivet mycket, när man på ett osunt sätt inte kan släppa taget och tvingar omgivningen till att spela med osv.
Jag vill inte delta i andras sorg. Jag vill inte se en massa ljus vid vägkanten. De är inte där för allmänheten eller för att just jag ska se dem. Är syftet just att jag ska vara delaktig- titta! Här dog en kär person, känner jag ännu mer olust. De är liksom bara där för dem som sörjde. Det finns bättre platser för sånt. Kyrkogården heter det.
Jag irriterar mig på att jag hamnar i en sits där jag blir en skit för att jag inte vill ta del av enskilda människors hantering av sorg på allmän plats. Det är inte en plats för sorg.