Jag kör förbi fem minnesplatser när jag far och handlar, dit jag åker oftast. Den äldsta har funnits i flera år (det var en ung person, vad jag förstått), den nyaste dök upp i somras. Två av dem ligger precis utanför någons hus. Nej, dikena svämmar inte över men det är sannerligen inte något sällsynt heller.
Det stör mig inte, men jag är lite undrom över fenomenet. För mig är det en gräslig plats att vilja minnas någon, en olycksplats är för mig en plats för skräck, smärta, förlust - inte något jag skulle vilja hålla liv i. Men det är ju hur jag ser det, och det finns såklart inget som tvingar just mig att söka upp en olycksplats för att sörja någon jag förlorat. (För all del börjar det väl bli så pass vanligt att man kan börja prata om visst grupp/normtryck att göra just det, kanske framförallt bland unga, men det är inte något som jag känner påverkar mig i alla fall...) Dock tror jag att jag nog hade upplevt det som riktigt jobbigt om jag bott i något av husen som ligger precis vid dessa platser, som att mitt hem blivit någon annans kyrkogård helt plötsligt?
Ibland kör jag också förbi en minnesplats på ett övergångsställe inne i en stad. Den tycker jag är lite läskig faktiskt, ibland är det mycket lagt där som tar plats ut i vägen, ibland är där en lite större grupp människor, osv. Ur en ren trafiksäkerhetssynpunkt tycker jag det är obehagligt, det är svårt att veta vilka som faktiskt står kvar där och vilka som inte hör till minnesplatsen utan tänker gå över vägen, jag har sett flera förare som fokuserar på den sidan av vägen och missar att hålla koll på sin egen sida - visst, förarens misstag men det är distraherande. Flera i tråden har skrivit om att folk kanske tänker till och sänker farten när de ser en minnesplats, jag tror snarare risken är stor att det blir rubbernecking-olyckor.