Blödningar av vaccinet?

pepp

Trådstartare
Enda sen jag tog min första covidspruta så har min mens tjorvat.

Och samma nu, tog andra sprutan i torsdags. Idag har jag riklig mens :grin:

Har sett att det verkar vara några som rapporterat in det som biverkning.
Så ska göra samma när jag kommer hem.

Har även ringt min barnmorska för att rådfråga henne...

Är det nån härinne som upplevt samma?
 
Intressant att du nämner det.
Fick höra denna information av en vän för någon månad sedan då hon vet att vi försöker få barn. Och då började jag googla lite och det verkar inte vara helt ovanligt att få menstrauationsrubbningar.

Jag var sjuk i covid i slutet av november förra året och sedan mensen i december så har jag haft krånglig mens. Nu när jag läser att fler får problem med sin mens vid vaccinet så börjar jag fundera på om det var min covid infektion som har påverkat min menstruation, vilket i sin tur gör att jag tvekar lite på att vaccinera mig.

Hur länge har mensen krånglat för dig efter första sprutan?
 
Intressant att du nämner det.
Fick höra denna information av en vän för någon månad sedan då hon vet att vi försöker få barn. Och då började jag googla lite och det verkar inte vara helt ovanligt att få menstrauationsrubbningar.

Jag var sjuk i covid i slutet av november förra året och sedan mensen i december så har jag haft krånglig mens. Nu när jag läser att fler får problem med sin mens vid vaccinet så börjar jag fundera på om det var min covid infektion som har påverkat min menstruation, vilket i sin tur gör att jag tvekar lite på att vaccinera mig.

Hur länge har mensen krånglat för dig efter första sprutan?

Det är det jag inte riktigt vet, jag har varit hopplös på att skriva upp.
Tänkte först att det kanske bara var en mellanblödning eftersom jag äter ihop mina p-piller.

Såhär i efterhand borde jag skrivit upp...
 
Mensen kan ju påverkas av många saker, sålänge det inte håller i väldigt länge så skulle jag inte oroa mig. Fattar att man undrar om man brukar ha en väldigt stabil mens som alltid ser likadan ut, men det är ju inte farligt på något sätt att mensen ibland beter sig annorlunda. Att mensen reagerar efter vaccin eller infektion är inte konstigare än att den reagerar om man sover dåligt en längre period eller om man stressar mycket.

Kroppen är ju ingen maskin. Ibland beter den sig på ett annat sätt än vad vi tänker att den borde göra :)
 
Intressant att du nämner det.
Fick höra denna information av en vän för någon månad sedan då hon vet att vi försöker få barn. Och då började jag googla lite och det verkar inte vara helt ovanligt att få menstrauationsrubbningar.

Jag var sjuk i covid i slutet av november förra året och sedan mensen i december så har jag haft krånglig mens. Nu när jag läser att fler får problem med sin mens vid vaccinet så börjar jag fundera på om det var min covid infektion som har påverkat min menstruation, vilket i sin tur gör att jag tvekar lite på att vaccinera mig.

Hur länge har mensen krånglat för dig efter första sprutan?
Det är ju inte ens säkert att du kommer få någon förändring på mensen även om det blev så när du var sjuk. Det kan ju också vara helt andra överlappande saker som påverkar, stress, kost eller vad som helst. Jag tänker att det måste vara värre att vara ovaccinerad om ni försöker få barn?
 
Mensen kan ju påverkas av många saker, sålänge det inte håller i väldigt länge så skulle jag inte oroa mig. Fattar att man undrar om man brukar ha en väldigt stabil mens som alltid ser likadan ut, men det är ju inte farligt på något sätt att mensen ibland beter sig annorlunda. Att mensen reagerar efter vaccin eller infektion är inte konstigare än att den reagerar om man sover dåligt en längre period eller om man stressar mycket.

Kroppen är ju ingen maskin. Ibland beter den sig på ett annat sätt än vad vi tänker att den borde göra :)

Det är sant!
Jag är van att den alltid sköter sig som den ska, dvs håller sig borta :D förutom när jag själv väljer fram den.

Ska prata med bm iaf eftersom jag redan ringt, för att vara på den säkra sidan!
 
Det är sant!
Jag är van att den alltid sköter sig som den ska, dvs håller sig borta :D förutom när jag själv väljer fram den.

Ska prata med bm iaf eftersom jag redan ringt, för att vara på den säkra sidan!
Ja inte konstigt att reagera när det blir annorlunda än man är van vid! Men att blöda igenom ibland när man tar p-piller hela tiden är väl inte onormalt på något sätt? Jag vill minnas att det är ganska förväntat? Kan ju vara total slump också :)
 
Ja inte konstigt att reagera när det blir annorlunda än man är van vid! Men att blöda igenom ibland när man tar p-piller hela tiden är väl inte onormalt på något sätt? Jag vill minnas att det är ganska förväntat? Kan ju vara total slump också :)

Min brukar ändå sköta sig (tack och lov) hatar att börja blöda oförberett :cautious:
 
Ja inte konstigt att reagera när det blir annorlunda än man är van vid! Men att blöda igenom ibland när man tar p-piller hela tiden är väl inte onormalt på något sätt? Jag vill minnas att det är ganska förväntat? Kan ju vara total slump också :)
Jo, och när det händer så rekommenderas man att ta ett uppehåll i fyra dagar. Det kom väl lite nya råd hyfsat nyss om att det är ok med långcykelsanvänding av p-piller och helt enkelt ta tills man får en genombrottsblödning.
 
Det är det jag inte riktigt vet, jag har varit hopplös på att skriva upp.
Tänkte först att det kanske bara var en mellanblödning eftersom jag äter ihop mina p-piller.

Såhär i efterhand borde jag skrivit upp...
Jag glömde skriva att jag tycker du ska rapportera in biverkningen.

Vi kan ju hoppas och önska att det kommer forskas mer om hur olika mediciner, vaccinationer faktiskt påverkar kvinnokroppen. Än så länge får vi leva med att vi är försökskaniner ❤️
 
Min brukar ändå sköta sig (tack och lov) hatar att börja blöda oförberett :cautious:
Fast jag tror ändå att det är så det "ska" vara. Alltså att förr eller senare kommer man få en genombrottsblödning. Att du inte har fått det förut betyder ju inte att det beror på vaccinet denna gång. Kan vara att det bara råkade bli nu det hände.
Jo, och när det händer så rekommenderas man att ta ett uppehåll i fyra dagar. Det kom väl lite nya råd hyfsat nyss om att det är ok med långcykelsanvänding av p-piller och helt enkelt ta tills man får en genombrottsblödning.
Ja precis, var det jag hade för mig!
 
Fast jag tror ändå att det är så det "ska" vara. Alltså att förr eller senare kommer man få en genombrottsblödning. Att du inte har fått det förut betyder ju inte att det beror på vaccinet denna gång. Kan vara att det bara råkade bli nu det hände.

Ja precis, var det jag hade för mig!

Jo, brukar få genombrott, men har därför börjat "släppa igenom" den då och då. Och det var inte dags nu :)
 
Nu har jag p-stav men ändå haft regelbundna blödningar i flera år. Jag tog min första dos 2 juli och då var det två veckor kvar. Det har fortfarande inte kommit en enda droppe.
 
Jag funderade faktiskt på precis samma sak häromdagen. Jag tog min första vaccinspruta i början på augusti, det var typ en vecka efter att jag fått mens. Just den här gången var den faktiskt väldigt sen. Jag äter inga p-piller eller har andra preventivmedel, har heller aldrig gjort, och kan absolut inte vara gravid om vi inte snackar typ jungfrufödsel, så jag har faktiskt funderat på om det hade något samband med sprutan, den har inte varit sen på många, många år. Nu kom den till slut, och jag tar nästa spruta den här veckan, så det ska bli intressant att se hur nästa mens beter sig.

(Nu försöker jag inte skaffa barn eller någonting som gör att jag håller extra koll på den, så det är ju lika skönt att den håller sig borta, men jag oroar mig mer för att den ska dyka upp när man inte väntat sig det och kanske blöder igenom kläder eller så, min stora skräck, om man inte är hemma.)
 
Intressant att du nämner det.
Fick höra denna information av en vän för någon månad sedan då hon vet att vi försöker få barn. Och då började jag googla lite och det verkar inte vara helt ovanligt att få menstrauationsrubbningar.

Jag var sjuk i covid i slutet av november förra året och sedan mensen i december så har jag haft krånglig mens. Nu när jag läser att fler får problem med sin mens vid vaccinet så börjar jag fundera på om det var min covid infektion som har påverkat min menstruation, vilket i sin tur gör att jag tvekar lite på att vaccinera mig.

Hur länge har mensen krånglat för dig efter första sprutan?

Tycker du att det vore bättre att få covid en gång till? Kanske t.o.m. när du är gravid?
 
Jo, och när det händer så rekommenderas man att ta ett uppehåll i fyra dagar. Det kom väl lite nya råd hyfsat nyss om att det är ok med långcykelsanvänding av p-piller och helt enkelt ta tills man får en genombrottsblödning.

Bm sa att jag inte ska ta uppehåll igen eftersom jag ganska nyligen gjorde det.
Utan fortsätta äta hormonpillren. Så gör väl det och ser vad som händer...
 
Jag tycker också att mensen blivit senare i samband med vaccinationerna, och då är jag ändå van vid långa cykler för det är så min kropp verkar fungera. Jag har aldrig använt några hormonella preventivmedel som kan påverka, så det enda som gjorts annorlunda är just vaccinsprutorna. Båda gångerna har jag vetat att den varit nära att börja men det är som att det lilla sticket satt allt på paus i ytterligare 1-2 veckor. Jag har också fått något kraftigare mensvärk, men blödningarna har tack och lov varit som normalt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 396
Senast: Fibusen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 859
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 059
Senast: AraSlei
·
Relationer Jag har på riktigt väldigt svårt att övertala mig själv att det inte är mig det är fel på när allt fortsätter gå åt skogen. Nu vet jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 640
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp