Blödningar av vaccinet?

Jag äter ihop mina piller för att slippa mensen, men jag glömde ett piller här för ett tag sen, och jag fick blödningar direkt dagen efter så tänkte att jag kunde lika gärna skippa dom där 4 man ska göra, men jag blödde MASSOR! Jag brukar kunna klara mig på trosskydd, och på natten en normal tampong, men nu blödde jag så behövde båda delarna dygnet runt i 6 dagar. Blödde igenom på bara ett par timmar när det var som värst! :crazy:

På det så har jag fått en EXTREM trötthet! Sover 9-11 timmar per natt, men måste sova 1-2 timmar på eftermiddagen trots det! Det är helt galet, jag brukar sova allt ifrån 5-7 timmar annars. Hade jag lyckats sova 7 timmar så ansåg jag att jag hade sovit extremt mycket.

Nu kan jag somna vid 23, vakna vid 9, sen kan jag somna i soffan mellan 15-17 ungefär.

Och utöver det så har jag blivit känslig som tusan. Tårarna kommer på en gång om jag ser något fint/sorgligt på tv/social medier. Jag satt och fulgrinade till ett klipp där en katt hade adopterat en ankunge, där en kille friade, där dom räddade en hund som blivit påkörd, en annan polishund som pensionerades osv osv. Visst att jag normalt sett kan bli berörd, men att bryta ihop totalt och fulgrina?! Och över precis allt och ingenting? WTF?!

Känns som om hormonerna spökar!
Du måste ju ha förlorat rejäla mängder blod och järn, järnbrist ger trötthet.
 
Vad intressant att läsa alla svar...! Jag ville typ tagga alla, men det hade ju blivit jättelångt...! Men - det verkar ju som om det gått över för en del iaf, hoppas det gör det åt alla.

Jag har också som någon skrivit blivit mycket mer blödig och gråter till massa saker på tv! Verkligen påtaglig förändring. :S

Min mens var också tidig två gånger efter de första omgångarna vaccin. Jag har fått min 3e spruta för ett par veckor sen, hoppas det här inte kommer hålla i sig då som sagt.

Har mått extremt dåligt någon menscykel också. Jag hade ingen mens på ganska många år, men har nu haft sen i februari, så har väl inte riktigt hunnit vänja mig heller (men kände aldrig av den i måendet förr heller vad jag minns), men den har känts väldigt regelbunden (har skrivit upp) faktiskt förutom efter vaccinerna. Men, får hoppas det är att kroppen blivit stressad eller hur man ska säga av det så det går över. Ska väl rapportera in det som biverkning då iaf.

Jag använder inga hormonpreparat förresten, aldrig gjort (har kopparspiral, inte för den behövt göra någon nytta nu på ett tag då men XD haha) ! Vad intressant där att ingen annan som inte gör det verkar ha blivit påverkad...
 
Jag äter ingen form av hormoner men haft en väldig påverkan på mensen sedan spruta nr 2. Tog den 5 augusti och har nog haft fler dagar med blödning än utan sedan dess. Första 6 veckorna blödde jag konstant, om än väldigt lätt. Sedan har det fortsatt. Några dagars blödning, någon dags uppehåll osv.

Sista veckorna nu verkar det ändå börja reda upp sig och jag har gått upp emot 14 dagar utan mens. Det blir väl bra igen lagom till spruta nr 3....
 
Jag äter ingen form av hormoner men haft en väldig påverkan på mensen sedan spruta nr 2. Tog den 5 augusti och har nog haft fler dagar med blödning än utan sedan dess. Första 6 veckorna blödde jag konstant, om än väldigt lätt. Sedan har det fortsatt. Några dagars blödning, någon dags uppehåll osv.

Sista veckorna nu verkar det ändå börja reda upp sig och jag har gått upp emot 14 dagar utan mens. Det blir väl bra igen lagom till spruta nr 3....

Har du fått det uppkollat hos läkare?
 
Jag äter inga hormoner. Hade mellanblödningar/spottings i tre cykler efter andra sprutan. Var ungefär 7-10 dagar uppehåll per månad men resten av dagarna småblödde jag. Nu har det ordnat upp sig sen ett par cykler tillbaka.
 
Såg detta på Omni:
1640084974687.png


Här är pressmeddelandet: https://www.fhi.no/studier/ungvokse...orstyrrelser-hos-unge-kvinner-etter-vaksinas/
 
Ingen som upplevt att mensen blivit borta helt efter andra vaccinet?

Fick mensrubbningar efter genomgången infektion, trodde först det berodde på klimatkeriet när det gick två-tre månader mellan blödningarna. Men efter ett halvår var den tillbaka (tackolov hade jag då fått sluta med blodförtunnande, den var ingen höjdare).
Tog sen vaccin ännu ett halvår senare och efter andra sprutan är mensen helt borta.
Som sagt var i förklimakteriet redan innan jag fick covid, men det konstiga är jag har "ägglossningsymptom" då och då. Men ingen mens 🤷‍♀️
I somras tog jag tom två grav-test för jag började faktiskt oroa mig :eek: , men de var negativa tack gode gud.

Samma här faktiskt. Jag är dock glad över att jag slipper eländet :D
 

Hänger siffrorna verkligen ihop?? Skillnaden i andelen kvinnor som rapporterar någon form av mensstörning före första dosen (37,8%) och efter första dosen (39,4%) är väldigt liten (1,6%). Samtidigt säger de att 13,6% av kvinnorna rapporterade ovanligt kraftiga blödningar efter första dosen. Det hänger inte ihop om inte andra typer av mensstörningar samtidigt minskat vilket skulle kunna resultera i 1,6 % om man räknar in alla mensstörningar (vilket de första siffrorna gör).
 
Hänger siffrorna verkligen ihop?? Skillnaden i andelen kvinnor som rapporterar någon form av mensstörning före första dosen (37,8%) och efter första dosen (39,4%) är väldigt liten (1,6%). Samtidigt säger de att 13,6% av kvinnorna rapporterade ovanligt kraftiga blödningar efter första dosen. Det hänger inte ihop om inte andra typer av mensstörningar samtidigt minskat vilket skulle kunna resultera i 1,6 % om man räknar in alla mensstörningar (vilket de första siffrorna gör).

Det står mer utförligt i pressmeddelandet vad de kommit fram till, men de säger bland annat att det var en generellt hög förekomst även före vaccinationerna.
Vi fant en generell høy forekomst av de ulike menstruasjonsforstyrrelsene blant menstruerende kvinner i alderen 18–30 år: Hele 37,8 prosent rapporterte minst én av forstyrrelsene ved siste menstruasjon før vaksinasjon. Etter første dose rapporterte 39,4 prosent minst én av menstruasjonsforstyrrelsene, og etter andre dose 40,9 prosent.

Totalt rapporterte 7,6 prosent av deltakerne at den siste menstruasjonsblødningen før vaksinasjon med første dose var kraftigere enn det de vanligvis opplever. Etter vaksinasjon rapporterte nær dobbelt så mange, 13,6 prosent, at den første menstruasjonsblødningen etter vaksinen var kraftigere enn det de vanligvis opplever. Det samme mønsteret ses for langvarige blødninger, for kortere intervall mellom menstruasjonssyklusene og for kraftigere menstruasjonssmerter enn vanlig, se tabell 1.

1640089168664.png


Sedan är det ju gjort på självrapporterad data.
 
Det hade varit intressant att se om det är någon skillnad i om man upplever att man fått mensrubbningar beroende på om man äter hormonella preventivmedel eller inte.

Det är många svar här i tråden från personer som upplever rubbningar och som äter hormoner som påverkar mensen.

Jag äter inga hormoner/inga preventivmedel och har inte upplevt några rubbningar alls i samband med vaccination. Jag är inte heller speciellt nära klimakteriet.
Jag hade mellanblödningar i två menscykler efter båda sprutorna, använder inga hormonella preventivmedel , och har aldrig gjort.
 
Nu har jag p-stav men ändå haft regelbundna blödningar i flera år. Jag tog min första dos 2 juli och då var det två veckor kvar. Det har fortfarande inte kommit en enda droppe.
Liknande här. Har p-stav. Från ett jäkla dripplande med mellanblödningar och ett starkt övervägande att byta skydd, till heltorrt med normala blödningar med längre mellanrum. Läste också om mensrubbningar efter vaccinering.

Känns läskigt så klart men jag är också tacksam.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 396
Senast: Fibusen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 859
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 059
Senast: AraSlei
·
Relationer Jag har på riktigt väldigt svårt att övertala mig själv att det inte är mig det är fel på när allt fortsätter gå åt skogen. Nu vet jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 640
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp