För 2 år sen fick jag erbjudandet att få en ardenner med villkoret att ägaren skulle stå kvar som delägare på hästen eftersom han va så fäst vid henne. Men han lovade mig att hon blir som min och han vill inte ha något med henne att göra. Han hade så många andra hästar.
Delägarskaps papper skrevs på som han sen skulle skicka in.
Under dessa 2 år har jag ridit in henne och kört in henne. Förra året betäckte jag henne med en fin ardenner hingst som jag själv bekostade och i april i år föddes ett jätte fint sto föl.
Dröjde knappt en vecka förrän gamla ägaren ringde upp och skällde ut mig fullständigt. Varför jag inte hade meddelat att fölets hade fötts och varför jag inte hade sagt ngt om att jag hade flyttat, att hon ska betäckas om och han skulle komma om ett par dagar och hämta henne.
Helt plötsligt stod jag inte som delägare. Nu var det han enbart som ägde henne och han bestämde vad som skulle göras. När jag inte gick med på detta så hotade han med polisen och slängde på luren. Jag var i ren chock efteråt och grät.
Ringde dock polisen och enligt dom så kommer han inte så långt eftersom jag haft hästen i 2 år och bekostat en betäckning och han har inte hört av sig på 2 år förrän nu. Skulle dock ringa och ta reda på vem som stod som ägare på hästen.
Och det är inte jag. Jag finns inte som delägare och har aldrig gjort.
Fölet blev idag ID märkt och fick även reda på att jag kommer inte stå som ägare på mitt föl. Mitt egna föl som jag själv bekostat och fött upp.
Har inte pratat med ägaren sen den utskällningen, bytte faktiskt nummer och gjorde det hemligt. Jag blev så illa tagen över det hela och mått jätte dåligt sen dess.
Nu mår jag verkligen inte mycket bättre över att veta att mitt föl bli hans.
Han kan komma och hämta båda mina hästar när det faller honom in.
En vän till mig som känner honom tror han kommer till riksutställningen. Jag kommer vara där och visa min shettis. Och då tycker hon vi ska prata med honom och reda ut detta.
Men jag är så rädd. Jag är livrädd! Vill bara sätta mig ner och gråta. Med den attityden han hade i telefon mot mig, det vill jag inte möta i verkligheten.
Jag är ingen stark person.
Ångrar alltihop! Önskar jag kunde vrida tillbaka 2 år och göra om det. Antingen tacka nej till erbjudandet eller det viktigaste av allt SKRIVA PAPPER!!!
Jag älskar "min" häst. Och mitt föl!
Tänker aldrig göra om detta. Man ska skriva ALLT på papper eller någon form av kontrakt!
Ville mest skriva av mig. Kanske någon kan ge mig lite råd och tips?
Är helt förstörd