Man har ju läst ibland om hästar som dumpas i stall, tex att ägaren gör sig oanträffbar, inte betalar hyra och där man varken får sälja hästen eller lämna den vind för våg. Fall där stallägaren måste sörja för att hästen har det bra. Hur slutar sådana fall? Tillfaller hästen ägaren efter en viss tid? (Funderar på om den typen av praxis kan vara applicerbart här)
Fö är det egenmäktigt förfarande att hämta sin häst/cykel om den är stulen. Men var går gränsen? Måste den vara anmäld stulen? Jag kan ju tex hämta min häst idag från det stall jag hur in mig på. Kan stallägaren säga att jag inte får, trots betald hyra? Om jag inte betalar hyra- men då måste hen ju ha krav på mig, på vilket sätt måste det framgå? Krono?
Är några avtal om foder skrivna? Annars kan man ju fundera på att claima att ägaren till hästen ska betala uppehälle för hästen. Likväl kan ju ägaren claima hyra för hästen.
Tråkig historia, det här. Och man lär sig (på andras sorg och förtvivlan) att skrivna papper är superviktigt.