Blivit erbjuden en foderhäst, vad ska man skriva för papper m.m?

jerseyko

Trådstartare
Har aldrig haft en häst på foder, men blivit erbjuden en nu.

Vad innebär det igentligen? Betalar man ägaren någonting eller har man hästen gratis men betalar alla övriga räkningar och hyror?

Sv: Blivit erbjuden en foderhäst, vad ska man skriva för papper m.m?

när jag var fodervärd betalade jag allt utom försäkringen.
Då har du hästen som din egen, bara att du inte äger den.

O skriv kontrakt, det finns färdiga att köpa! Både för din, hästens och ägarnas skull!

Senast ändrad av en moderator:

Hur är det med utrustning då?

Känns lite dumt om man är tvungen att åka och köpa en sadel t.ex.

vi fick med sadel, träns och nått täcke.
Sen köpte jag iofs en ny sadel eftersom jag inte gillade den andra.
Utrustning kan nog skifta väldigt, så det är ju nått ni ska ta upp i kontraktet!

Precis, ska ringa ägaren så fort hon skickar sitt tele nr. och håller på å skriver upp en massa frågor, hon har haft den utlånad förut men de funka inte riktigt.

Så himla kul att få svar så fort, la nämligen ut en annons i förrgår ;)

Hej!

Först och främst, Se till att ta hästen på prov först..När jag hade foderhäst så skrev jag direkt ett kontrakt på 1 år. Jag hade hästen 7 veckor men sen funkade det inte längre...totalkaos..!!

Ägaren hade detssutom lurat mig har jag fått reda på...

Se till att ha hästen på prov! Det är mitt goda råd ;)

Vad var det för häst? *nyfiken* :)

Jo det tänker jag självklart göra, ska förhoppningsvis åka och kolla och provrida nästa helg.

Det är en 4a årig valack på 161cm e. De La Gardie - Liberty Dane.

Den som hade honom innan var enl. ägaren inte tillräkligt engagerad och hon tyckte jag lät som rätt person :D

Tänk på att vetrinärbesiktiga hästen innan . Kan uppstå mycket problem som ägaren kan hävda är ditt fel .Som sagts innan skriv kontrakt var noga med att specificera allt som tävling eller inte, hur länge gäller kontraktet , uppsägning ,förköpsrätt o vilket pris i såfall. Det är ju en unghäst som kan förväntas stiga i pris med rätt utb o tävling. Kolla att den är försäkrad o vem som står för vetrinärkostnaderna ,varför funkade dert inte hos förra fodervärden?Många fällor men vi får inte glömma att det är underbart kul och inga problem i de flesta fall. Lycka till o hoppas ni trivs ihop

Jag har mitt sto utlånat på foder. Fodervärden betalar allt utom försäkringen, den står jag för. Jag skickade med hennes täcken, träns osv. och jag tror att det är det vanliga men det kanske finns dom som inte skickar med någon utrustning också. Naturligtvis har vi skrivit kontrakt och det tycker jag att du absout ska göra om det blir av!

Den förra som haft honom hade inte "engagerat" sig i försäljningen utan bara tränat på.

Varningslampa. Varför ska FODERVÄRDEN engagera sig i försäljningen? Fodervärden har ju tydligen hållt hästen i träning - det kan ju bara vara i säljarens intresse?

Vad händer för fodervärdens del om/när hästen säljs? Ryker hästen samma dag? Får fodervärden stå för uppsägningstiden med box etc?

Vad förväntar sig ägaren/säljaren? Att fodervärden ska stå på tå och ta emot köpare, visa hästen - alltid redo?

Är det en försäljnings häst??!!! Varför ens fundera på det ? Om den ska säljas nu vore det väl bättre att lämna den till försäljningsstall om ägarn själv inte kan /vill sälja den.Eller ? Håller med tid stor varningslampa

Var väldigt noga OCH TÄNK DIG FÖR! Det finns fodervärdsavtal. Jag hade mitt sto på foder hos den förra ägaren i höstas. Min erfarenhet är man kan inte vara nog så tydlig även om man skriver ett avtal.

Köp hellre om du kan det, mycket enklare!

Hon lämnar ut hästen på foder för ev. senare köp, som jag förstår det som var inte den förra fodervärden intresserad i att köpa hästen utan bara ha den på foder och det ville inte ägaren.

pmm skrev:
Hon lämnar ut hästen på foder för ev. senare köp, som jag förstår det som var inte den förra fodervärden intresserad i att köpa hästen utan bara ha den på foder och det ville inte ägaren.

Hur är det med dig då? Vill du köpa hästen? Vad är det tänkta priset på den??? Skriv i så fall in i kontraktet en prissumma!! Betänk också att ägaren kanske "ångrar sig" och inte vill vänta på att du ska köpa den utan säljer den till någon annan och då har du lagt ner tid och pengar på hästens träning och utbildning!

Jag vill köpa häst men inte nu, vill känna på det först å ha häst på foder, funkar allt kan ja tänka mig att köpa den. Priset ligger nu på 70.000 men diskutabelt om jag sen skulle va intresserad av att köpa.

Men jag ska läsa igenom tråden skriva upp allt, söka lite på nätet å så jag inte missar något så ska jag ringa ägaren så fort jag får tele.nr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 666
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar