Blivit biten på dagis

AgentCarter

Trådstartare
Igår när jag kom och hämta N så hade han ett stort bett över ena kinden och rivsår på den andra.
Han och en annan i samma ålder (~2) hade varit ensamma i ett rum och då hade den andra pojken kastat sig över min, hållit fast N (rivmärkena på motsatta kinden) och bitit riktigt ordentligt. Blev ca tre små ställen där det gick genom huden.
Pedagogerna kunde inte se något i min sons beteende som utlöste den andra killens beteende.

(dålig bild på eländet)

När jag kom pratade de självklart med mig, lovade att ha bättre uppsikt över dessa två (enda i ungefär samma ålder).

Sen när jag kom hem visade jag bild för mamma som skicka iväg oss till VC och började prata om bokstäver hos den andre pojken. Fäste mig inte så mycket vid det, men både svärmor, svägerska och sjuksköterskan tyckte att det inte var normalt beteende. Alltså att bita så ordentligt (svärmor skk, svägerska pedagog) så nu börjar jag fundera på om jag underreagerade med min shit happens reaktion?

Jag bryr mig inte för fem öre om den andra killen har diagnos egentligen, men har alltid varit ett lugnt barn innan som aldrig bitit förut. Funderar mest på om han mår bra?

För sonens skull hoppas jag det inte händer igen, han är redan lite avvaktande mot barn och leker helst själv som det är.
Hoppas med vi slipper infektion i såren, vore typiskt nu när han just blivit frisk.

Sv: Blivit biten på dagis

De barn jag träffat som tidvis bits har helt enkelt inte kunnat uttrycka sina känslor riktigt ännu, utan reagerat på olika sorters frustration genom att bita den som är närmast. Dessa barn har varit +-2 år. Ofta barn med lite mera fart i.

Så att börja hojta om diagnoser tycker jag är helt onödigt. Dock kan man tycka att pedagogerna bör hålla lite bättre koll på barnen. Fast sånt kan hända även om trettio pedagoger sitter precis bredvid också.

Ja, det udda i det hela är att barnet aldrig har bitit innan och är väldigt lugn och stilla.
Som sagt tycker jag att sådant här händer med småbarn, men började fundera när ett antal andra reagerade.

(Min mamma tror på diagnoser hos alla, så länge det inte är hennes egna barn:p)

A kom hem med bitmärken då och då i åldern (tre gånger sammanlagt på ett år?) mellan 1 o 2. Pedagogerna berättade vad som hänt och att ibland kom det in ett bitbarn i gruppen och det kunde sprida sig snabbt. Men de fick ordning på det. Vi tyckte att någon enstaka gång här och där inte var någon större fara. Flera gånger på rad däremot skulle vi reagerat på.

Men det var småbett, syntes som röda märken men inga hål.

Och pedagogerna verkade tycka att det var helt normalt att vissa barn hade bittendenser. Antar personlogen att det kanske handlar om tillfälligt lite efter i språket? eller sociala?

Bokstäver är ju förresten varken smittsamma eller onda.

Vår låt gå filosofi fungerade btw utmärkt, han var inte speciellt upprörd och det hände inte ofta och nu i storbarnsgrupp har det inte hänt.

Senast ändrad:

Jag känner till flera barn som i en viss fas varit bitiga. För alla har det varit ett uttryck för frustration och en oförmåga att förmedla sina känslor på annat sätt. På alla har det växt bort så snart de mognat och utvecklat sin förståelse för omgivningen samt sin sociala och kommunikativa förmåga. Jag skulle inte oroa mig i nuläget utan ta det för en engångsföreteelse.

Det var det jag menade, jag fäster mig inte så mycket på vad min mamma sa.

Men pojken har varit lugn innan och helt plötsligt biter allvarligt, funderar på om han mår bra? Vad det nu än kan vara. Funderar på om man ska säga något till pedagogerna?

Jag var f.ö en jävla bitare själv:angel: Men jag mådde nog inte bra heller.

Alltså, jag skiter totalt i bokstäver som det står i tråden, jag blev bara orolig för den andre killen.
Och även lite för min egen som är tillbakadragen med andra barn och jag vill inte att det blir värre.
Hade inte tänkt mer på det om inte sjuksköterskan hade reagerat så starkt på det, enligt henne blev det vanligare med?

Senast ändrad:

Ingen aning, det kanske är jätteovanligt. Men å andra sidan så kanske just sjuksköterskor ser färre bett från barn än dagispersonal. Så jag skulle nog vänta på nästa bett.

(Man behöver väl inte må dåligt för att bitas? tänderna kan ju vara lite kliiga också tex så det bits till extra. Men tex jag bet ett barn i första klass när han hade retat mig till vansinne verbalt, nafs. Mådde inte dåligt utöver att jag inte kunde få honom att sluta och var lite förtvivlad, han drev en annan tjej i gråt nästa dag. Folk reagerar lite olika och alla har ju inte lärt sig slåss.)

Senast ändrad:

Nej, det måste man inte, fast man håller väl inte fast någon och biter för att tänderna kliar?

Jag tänkte också vänta på nästa eventuella bett och se

Jag tror att din första känsla och reaktion är väldigt sund och rimlig. Jag har fortfarande ett ärr på ena kinden efter att min lillebror bet mig när vi var små. :devil:

Något enstaka bett hör väl till vanligheterna på förskolan. Det beror oftast på att det bitande barnet inte har ord för att uttrycka sin frustration utan biter istället. Det viktiga där tycker jag är att pedagogerna går in och punktmarkerar samt att de och föräldrarna visar sätt som är ok att använda istället för bett. Jag skulle inte drömma om att sätta någon bokstavskombination på ett bitande småbarn.

Våra tjejer kom hem med något bett som små men själva höll de betten inom familjen och bet bara varandra vid något enstaka tillfälle. Lilleman har ännu varken fått bett eller bitit någon, däremot är han väldigt stor och stark för sin ålder så jag har varit lite orolig att han skulle göra någon illa på grund av det. Han kramas hårt etc.

Men om barnen nu var ensamma i rummet, hur kan personalen veta att det inte var något i din sons beteende som utlöste "anfallet". Menar inte alls att anklaga, utan det är ju helt normalt med små barn som inte kan kommunicera och uttrycka sig.

Jag tycker du ska lita på din första reaktion. Även min son har blivit biten på förskolan någon gång, men inte alls rejält som din son. Det är av en kille som biter när andra barn slåss/slänger saker/börjar gråta. Inte konstigare än så. Att börja prata om diagnoser är ju helt vansinnigt. Barn i den åldern uttrycker ju sina känslor handgripligt och ibland då genom våld.

De barn jag träffat som tidvis bits har helt enkelt inte kunnat uttrycka sina känslor riktigt ännu, utan reagerat på olika sorters frustration genom att bita den som är närmast. Dessa barn har varit +-2 år. Ofta barn med lite mera fart i.

Så att börja hojta om diagnoser tycker jag är helt onödigt. Dock kan man tycka att pedagogerna bör hålla lite bättre koll på barnen. Fast sånt kan hända även om trettio pedagoger sitter precis bredvid också.

Håller med. Just i den åldern kan frustration byggas upp och ta sig sådana uttryck. Barnen saknar ord och kan inte förmedla sina känslor och så blir det "fel". Det är inget konstigt. De har ju heller inte koll på hur starka de är så när de tar i och biter/slår/sparkar kan det ta ordentligt.

Plus att, som nån sa, kan det sprida sig lite halvhjärtat bland barnen. De ser att en annan bits, och provar lite försiktigt själv också. Där är det viktigt att gå in och stoppa.

Ts, jag tror inte du behöver vara orolig över det andra eller ditt eget barn. Alla blir vi frustrerade, och alla har vi fått lära oss hur man ska och inte ska göra för att visa åt andra hur vi känner. Med varierande resultat då förstås. ;)

Min lillebror var en bitare när han var liten.

Han bet andra barn som han var extra förtjust i :o

Tjugo år senare har han vuxit ifrån sitt bitande !

Min dotter var en bitare i åldern 2-3 år.
Hon bet när hon var väldigt arg och frustrerad och hon bet när hon var översvallande lycklig. Ofta kunde man stoppa det hela för man såg när det var på väg.
Slogs gjorde hon däremot inte.
Hon har bara som sin mor, ett stort känslodjup.
Vid 3 års ålder försvann beteendet helt.

Jag vet som liten... ;) Jag bet dagmammans stövarvalp så att den efter 10 år fortfarande sprang och gömde sig när jag kom. :o Vi hade visst bråkat om ett koppel... ;)
Jag bet pappa två gånger i baken, han stod och diskade och jag satt och lekte på golvet, jag är rätt säker på att han inte hade gjort något att provocera mig. ;)
Numera bits jag inte alls, mer än verbalt. ;)
Det är ett sätt att kommunicera, vad som utlöser det kan vara mycket olika saker och det enda man som vuxen kan göra är att punktmarkera. Du behöver inte vara orolig för vare sig din son eller dagiskompisen. ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 397
Övr. Barn Eskilstuna djurpark förra helgen och Astrid Lindgrens värld den här och mina pojkar 3 och 6 år har varit till sig av lycka! Har under...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 782
Senast: Sel
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka