Blir så himla less på denna dåliga mage!!

S

snofflan

Vet inte om det är nån som har några goda råd att ge. Känns som att jag har provat allt och ingenting hjälper.

Hästen i fråga har näst intill alltid haft mer eller mindre kass mage. Det hela började på våren då hon var 2 år (hon är nu 4 år). Hon var då infekterad av blodmask och avmaskning skedde efter veterinärs rekommendationer med cydectin och detta fortsatte jag med över hela säsongen med 12 veckors mellanrum. Masken försvann men inte den lösa magen. :(
Trodde att den lösa magen berodde på att tarmfloran rubbats pga masken men så var tydligen inte fallet då hon ett halvår senare fick åka akut till djursjukhuset med en massa sand i magen. Veterinären trodde att den lösa magen hela tiden berott på sanden och inte masken. Fick hem henne efter 1 veckas sjukhusvistelse och hennes skit var näst intill perfekt!! Att få se bollar i skiten gjorde en helt salig!! :love: Inga nerbajsade ben eller svans heller. Helt underbart! Nu går hon konstant på loppfrön för att förebygga och fram till nu har det varit lite si och så med skiten. Relativt bra ändå, inte så att man behövt känna sig direkt orolig i alla fall.
När hon stod på djursjukhuset fodrades hon med Kr*fft R*hab och verkade må bra av det. När jag i höstas lämnade henne för inridning vägrade hon äta sitt eget kraftfoder (bestående av havre, betfor och mineraler) så dom gav henne i stället Kr*fft och skiten blev något fastare än tidigare.
Eftersom hon nu går på ganska mycket loppfrön så är jag inte riktigt säker på att jag misstänker sand just nu (ändå inte helt uteslutet) men däremot har jag blivit ganska misstänksam mot havren och därför bytt ut den mot Kr*fft Gr*ov 90. Har haft en invänjning på ca 2 veckor och har fortfarande inte sett någon skillnad. Tvärtom så är hon nästan sämre än hon någonsin varit. Vet att gr*oven innehåller havre och funderar på att vänja in henne på r*hab i stället då denna är helt havrefri.

Usch, jag vet knappt vart jag vill komma..... Är så fruktansvärt frustrerad just nu och lider varje gång jag ser hennes bakdel och när hon bajsar :( . Hon verkar själv ur balans av detta och det plågar mig så.

Har tidigare testat allt från A-fil, proviva, protexin, fiberplex och gud vet allt men inget verkar hjälpa. Ska på måndag skicka in träckprov och även göra odling på stora blodmasken och kolla hur det ligger till med bandmask.

Någon som har några funderingar eller goda råd att komma med?? Jag är själv helt urlakad på ideer om vad det kan vara om det nu inte visar sig vara mask.
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

min granne hade ett jäkla krångel med sin hästs mage ,den fick ngt som hetter pro-equo lr ngt sådant dyrt,men det funkade på den iaf

kommer inte ihåg vad det innehöll lr vad det var det gjorde ..dock men kan ju vara värt att kolla upp kanske
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Ja, det är helt klart värt att kolla upp. Jobbade ett tag på djursjukhuset för flera år sedan och då hade dom det där till maghästarna. Ska vara som proviva fast till hästar. Något havre-tjofräs..... Ska se om jag kan få tag på djursjukhuset och höra vad dom tycker. Tack för svaret!
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

kanske amatör-försöka-hjälpa-till-råd... men jag antar att du är desperat ;)

har du testat sån där coli-kur? (stavas?)... vet att den har gjort under på vissa hästar...

alger kan hjälpa till mot både det ena å det andra...

vad händer om hon får enbart stråfoder? dricker hon ordentligt? lär ju förlora en del vätska på å skita som hon gör..

lycka till med pålle!!!
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Nej, har inte testat det men ska kolla upp det. Och ja, jag känner mig verkligen desperat! Kan ju inte heller göra så mycket innan träckprovet är analyserat. Vet egentligen inte vad jag ska hoppas på när det gäller det. Börjar bli orolig över att det ska vara nåt kroniskt. Min förra häst var så full med mask när jag fick hem henne och hon fick tyvärr avlivas efter några år då hennes tarmar och mage var helt förstörda. Vill ju inte att samma sak ska hända en gång till. Iofs fick jag inte den förra hästen förrän hon var 4 år och då kunde jag ju inte påverka hennes tidigare avmaskningar men denna häst har jag haft sedan hon var 11 månader och har avmaskat henne efter hur man ska så man tycker ju att det inte skulle vara några problem. Ändå hade hon ett stort massuppvak av blodmask när hon var 2 och jag kände mig som värsta häxan. Var blev det fel liksom? Men nu vet jag liksom inte om det har med mask att göra eller fodret.... Man kan verkligen bli virrig för mindre :crazy:
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Hehe....jo det kan man ju undra.... Är du också från Ystad? Läste att du pluggade i Kristianstad.
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

men gud vad otur du har... är det nått med markerna? står de i stamma stall? din förra å den nuvarande...

kan inte veterinären gå in med titthål typ å kolla igenom tarmarna?
hon kanske har någon tarmsjukdom eller nått... sen vad man gör åt DET det rä ju nästa fråga...

håller tummarna iaf!!!!
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Tror inte det har med markerna att göra. Hästen jag har nu har iofs växt upp i samma stall som den andra men nu står hon i ett annat stall. Hmmmm.....vet faktiskt inte vad jag ska tro men jag kommer ju i alla fall börja med träckprovet. Om det inte är det måste jag se om hon fortfarande pillar i sig för mycket sand.....hur jag nu ska bära mig åt. Gjorde "bajstestet" för ett tag sedan och märkte inte av någon sand men man vet ju aldrig om det har förändrats nu. Måste också se över om det kanske har med havrefoder att göra. Läste någonstans att pelleterat foder inte var bra till maghästar så jag kanske måste ändra fodret ytterligare en gång :crazy: . Usch, just nu är det så jobbigt för det är inte så mycket jag kan göra förrän påskhelgen är slut. Vill ju inte heller avmaska i "onödan" utan att egentligen veta hur det ligger till.

Tack för din omtanke!
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Tycker att du ska fortsätta hålla diskussion med en veterinär om detta och kanske kan ni pröva olika saker.
Min kompis häst var jättedålig (lös) i magen jättelänge i vintras (flera månader) och de provade att utesluta ALLT utom hö (inte ens halm fick han äta), träckprov togs (ingen mask), de provade fil, nyponsoppa, mag&tarm och liknande ( i samråd med vet.). Inget verkade hjälpa!
Till slut föreslog vet. en kortisonkur på några dagar och vips blev hästen bra och har vart det sen dess. :idea:
Men det finns tydligen vissa risker med kortisonet också. Prata med din veterinär om det - kanske skulle ni kunna pröva?

Annars tipsar jag dig om tråden "Lös i magen" på Hästvård. Många olika bukare som diskuterar problemet och har hittat olika lösningar. Men rådgör alltid med veterinär, tycker jag.

Lycka till!
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Tack för dina goda råd! Ska kontakta djursjukhuset efter helgen och sen får vi se. Lät intressant det där med kortisonet. Har inte hört talas om det tidigare.

Har varit inne och kikat på den tråden tidigare men orkar inte läsa allt. Den är ju bara sååååå lååååång ;) . Får väl ta mig i kragen och göra det. Tack för tipset! :)
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

kom på en annan sak som milly skriver....
har du testat å ta bort ALLT å sen lägga till sak efter sak.. så du kan utesluta?!
å inte hasta, utan låt det ta tid så du verkligen kan säkerställa att det här tål hästens mage å det här e inte ok osv...

som många påpekar (å som du redan gör) buke är ju bra så man kan kolla runt å få tips, men veterinärens ord gäller ;)
som sagt, du har ju redan det... men så inte folk tror att jag sitter å försöker vara låssasveterinär ;)
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Har iofs inte provat det denna gången men förra gången när hon var likadan togs allt kraftfoder bort och hon levde på enbart hö i flera månade men blev inte ett dugg bättre :( . (Då stod hon på spån.) Har just nu väldigt svårt för att plocka bort halmen då detta är det enda strömedel som erbjuds i mitt stall :( . Men jag ska ändå se vad jag kan göra..... Jag är ju givetvis inte omöjlig.....:smirk:
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Använder du hö eller hösilage?
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Hur mycket grovfoder får hästen, och vilken slags grovfoder??
Har du prövat att ta bort allt kraftfoder och fodra med rejäla grovfodermängder (kanske fri tillgång)?

Har du kontrollerat fodrets hygieniska kvalitet? Vattnets kvalitet?
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Jag använder hö med ett ts-värde på 84 %.
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Har tidigare provat att ge henne enbart hö. Då fick hon ca 12 kg/dag. Åt inte mer än så. Nu käkar hon 6,5 kg hö och har fri tillgång till halm som jag beräknar att hon äter ca 2-3 kg/dygn. Alltså äter hon nu ca 8,5 - 9,5 kg grovfoder. Har precis dragit ner på höet en liten aning då hon blir väldigt bukig iom att hon äter halm också. Har halmen inräknad i foderstaten. Jag har aldrig varit typen som fodrar enorma mängder kraftfoder och nästan inget hö utan jag vill verkligen att hon ska få så mycket hö som möjligt men nu har jag så pass bra värden i höet så det inte direkt går att ha henne på fri tillgång. Då skulle hon till slut rulla fram. Hon har även en tendens till att bli ganska slö och piggheten ökar tyvärr inte för att jag ökar höet utan blir i stället lite bättre om hon får lite mer kraftfoder (plus hö och halm då givetvis). Just nu går hon på 2 kg Kr*fft Gr*ov 90, 1 dl linfrökaka (= 78 g) och så givetvis mineraler.

Den hygieniska kvaliteen har jag iofs inte kollat, varken på höet eller vattnet men jag tycker det skulle vara konstigt om bara hon blev dålig då det är flera andra hästar som också äter och dricker av samma. Vattnet är drickbart för oss människor med (samma som dom som bor på gården använder hemma i huset) så man tycker ju inte att det borde vara det som spökar :crazy:
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Aha! Då kan man ju undra vem sjutton du är?? ;)
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

OK, då kan man utesluta det, alltså...

Du skulle i och för sig kunna kontrollera kvaliteten på vattnet och (grov)fodret för säkerhets skull. Men eftersom problemen har funnits under flera år borde det inte vara dåligt grovfoder som spökar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kompisens häst är väldigt dålig i magen sen ngn månad tillbaks. Inget har ändrats i foderstaten. Han står på hösilage, torrt...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 667
Senast: mackan
·
Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 526
Senast: Annika_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp