Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Du, jag kom på en grej.... Du kanske skulle PRÖVA att utesluta loppfröna ett tag? De är ju nämligen milt laxerande (liksom linfrökakan).
Hur mycket loppfrön får hon?
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

En fundering från min sida (har inte läst din tidigare tråd, det kanske ni redan tagit upp?), men en tanke som slog mig var magkatarr/magsår?

Det finns ett fodertillskott som säljs hos veterinärer, Pronutrin. Det är främst framtaget till hästar där man misstänker magsår, men jag vet att vet. vid ett par tillfällen även rekommenderat detta tillskott även vid andra mag/tarmstörningar.

Ganska dyrt, jag betalade 800:- för en hink och det räckte en månad. är som små pellets.

http://www.boehringer-ingelheim.dk/...svensk/S%E4llskapsdjur/Handelsvaror/Pronutrin
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Loppfröna kan jag INTE under några som helst omständigheter ta bort då hon är notorisk jordätare och redan hållt på att behöva buköppnas pga det. Även om loppfrön och linfrön är laxerande så betyder inte det att hästen blir lös i magen utan det smörjer tarmen så att skiten kommer lättare ut. Det är i alla fall vad jag har hört om laxerande.....men vad vet jag.....:crazy: Nu har hon i alla fall gått på det så länge så jag faktiskt inte misstänker det om jag ska vara helt ärlig. Men dent var snällt av dig att tänka på det :bow:
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Tack så mycket! Ska kolla upp det där. Har aldrig förr hört talas om det..... :smirk:
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Byter man foder på en känslig häst så kan det ta upp till 2-3 månader innan magen stabiliserar sig.
Jag skulle prova med att ta bort allting förutom loppfrön från foderstaten och bara ge kraffts pellets. Å absolut inge godis, det är desvärre förbjudet (med godis så inräknas allt som inte ingår i foderstaten. det var enda sättet att hålla ridskolans enna ponny i trim i magen. Så fort någon unge gick å gav henne ett äpple eller en morrot så blev hon dålig igen).
Har även hört av en tjej på buke som har häst med dålig mage att foderjäst funkade väldigt bra för henne å magen är perfekt trim sedan hon började med det. jag ger även jag foderjäst till min häst 8fast av annan anledning) å hon är heller aldrig dålig i magen.
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

det där att hon äter jord... kan man inte ha munkorg? typ som när de är för tjocka å man har det när det är för mkt bete...
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Kolla så att inga inflammationer föreligger i tunntarmen, för det fick du tips om kortison, Så rådgör med veterinären, tyvärr kan långvarig lös/diarre mage orsaka inflammation i just tunntarmen.

Själv hade jag min gammelman som stadigt var lös i sin mage, detta förändrades radikalt när han fick linfröolja mot sin eksem. Detta bygger ett bättre skydd i magen, och även fast han åker bort är avföringen i bollform. Det skall jämföras med lös mage, till ren diarre när han åkte i väg.
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Har provat munkorg - funkade inte så bra. Hon tryckte ner den i leran så att leran pressades in i andningshålen och sen käkade hon. Tätade igen andningshålen som var undertill så att hon bara hade dom som var på sidan - då la hon sig ner i leran och drog huvudet i leran tills hon fyllt munkorgen och sedan kunde käka. Det här med att äta lera har liksom satt sig på hennes lilla hjärna och jag fattar inte vad jag ska göra för att få henne att sluta. Grenar och sånt i hagen tycker hon inte är kul. Hennes foderstat är väl uträknad och både kalcium- och fosforbehoven är täckta. Likaså magnesium och selen. Kvoterna ligger på: ca/p = 1,8-1,9, ca/mg = 2,7.

I vilket fall som helst så gjorde jag mitt lilla "bajstest" idag och kunde konstatera att hon hade sand i avföringen :( . Misstänkte iofs detta eftersom hon inte har direkt diarré utan det är mer så att det rinner före och efter skiten kommer ut, vilket ju är ganska typiskt när det gäller sand i magen plus att det inte är världens mest fasta bollar. Samt att vissa dagar är lite bättre och andra sämre men ändå alltid nerbajsad i rumpan. Hmmmmm.....nu ska jag bara hitta en lösning på detta! Ska ändå skicka in träckprov eftersom det ändå är dags för detta nu.
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Ta och testa Dynavenas Mash. Det har botat mina hästars magproblem i allafall. Dyrt men himla effektivt.
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

snofflan skrev:
Tror inte det har med markerna att göra. Hästen jag har nu har iofs växt upp i samma stall som den andra men nu står hon i ett annat stall. Hmmmm.....vet faktiskt inte vad jag ska tro men jag kommer ju i alla fall börja med träckprovet. Om det inte är det måste jag se om hon fortfarande pillar i sig för mycket sand.....hur jag nu ska bära mig åt. Gjorde "bajstestet" för ett tag sedan och märkte inte av någon sand men man vet ju aldrig om det har förändrats nu. Måste också se över om det kanske har med havrefoder att göra. Läste någonstans att pelleterat foder inte var bra till maghästar så jag kanske måste ändra fodret ytterligare en gång :crazy: . Usch, just nu är det så jobbigt för det är inte så mycket jag kan göra förrän påskhelgen är slut. Vill ju inte heller avmaska i "onödan" utan att egentligen veta hur det ligger till.

Tack för din omtanke!
bajstest????vad är det ??
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Har pratat med hon som står för dynavena här i sverige och enligt henne måste man följa det hon rekommenderar annars blir hästen aldrig bra i magen. Saken är bara den att hon rekommenderar så himla mycket dynavenafoder samt maschen (stavas??) att jag inte kommer att ha råd med mer än mat till min häst. Kändes inte riktigt ärligt om man säger så. Men har du använt det ihop med annat dynavenafoder eller ihop med ditt vanliga kraftfoder
För i så fall är det ju kanske värt att testa i alla fall. Fast det löser ju egentligen inte mitt riktiga problem....som ju är att hon får i sig för mycket sand..... Men om man gör något åt både det ena och det andra borde det ju bli bra i slutet...:idea:
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Hehe...bajstest är bara vad jag själv kallar det :smirk: . Brukar ta en näve skit med en plastpåse, som man gör när man plockar upp hundskit. Sen spolar jag vatten i den så att allt bajset löses upp och håller den sedan upprätt medan jag klämmer utanpå påsen, i botten. Då kan man tydligt känna gruset. Prova dig fram så får du se om din häst har grus i bajset eller inte :)
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Jag använder enbart mash för att få ur "sand, skräp o skrot" ur magarna för att förhindra sandkolik, tillsammans med mitt vanliga kraftfoder. 1 l 3ggr/veckan till islandshäst. Inte ett enda kolikfall sedan dess. Innan hade hästen regelbunden kolik.
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Det här att det rekommenderas så mycket grundfoder av deras märke, då antar jag att de har din höanalys? Så de kan göra en riktig foderstat? Annars kan ju ingen veta hur mycket kraft som behövs. I mitt fall hade jag det så, att jag hade ett sånt näringsrikt hö, att jag knappt behövde nåt kraftfoder alls.
På ett sätt kan jag väl hålla med om att det bästa kanske är att använda tex active+mash, jag hade det i början, när jag hade ett annat hö, men är höet tillräckligt bra, behöver man kanske inte det.
Det finns ju en massa andra sätt att bli av med sand o grus, tex loppfrö, linfrö, men jag testade olika utan märkbart resultat, så när jag jag kom på detta är det värt det för min del. Men man får väl prova sig fram. Det finns trådar om olika kurer mot sandkolik, kolla där..
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Ska verkligen kolla upp det där med mashen. Är ju värt att testa!

När jag pratade med henne så räknade hon bara snabbt i huvudet och tyckte inte jag behövde mer än max 6 kg hö och ca 3 kg eller mer av dynavena active 100 + mashen. Detta tyckte jag verkade vara rena försäljarknepet då jag redan innan hade räknat på att jag lätt kunde fodra med 7 kg hö och 0,5 kg active 100 och då få bra värden i min foderstat. Jag har ett bra hö med 8,1 MJ och 50 g smbrp. Tycker bara det verkar lite väääääl konstigt om du förstår vad jag menar? Jag har i alla fall inte råd att fodra min häst med 3 kg och uppåt av dynavena!! Hon menade också att om man inte följde hennes råd så kunde man inte heller vänta sig att hästen skulle bli bra.

Loppfrön använder jag redan och jag har nog läst och medverkat i varenda tråd som finns om just sand och loppfrön...hihi....
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Vi har använt de där fodermedlen i ungefär den propotionen som du räknat ut för din del. Det funkade det med. De flesta är väl rörande överens om att hästens foderstat ska bestå av så mycket grovfoder som är möjligt, om nu höet är bra. 3 kg kraftfoder, det låter rätt onödigt..
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

jag ger min häst något som heter Protexin , och det är jätte bra . finns att köpa hos veterinären i pulver form eller i små sprutor som du ger via munnen.
helt klart värt att prova för det skall balansera tarm floran .
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Jo, jag tyckte precis som du men eftersom hon sa så där så blir ban ju lite skeptisk och jag menar, tänk om det hade varit rena katastrofen om man fodrade med 7 kg hö och 0,5 kg dynavena!! Men det låter ju bra att du testat det där och att det funkade bra. Tycker också det låter befängt med så mycket kraftfoder. Iofs äter hon inte så mycket hö just nu men det är mest för att hon äter så mycket halm att det blir bra i slutändan i alla fall. Om man räknar på det, ts-mässigt.
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Har faktiskt gett mycket protexin tidigare....tyvärr inget superresultat eftersom problemet ju fortfarande inte var löst. Men jag har faktiskt tänkt på att sätta henne på en kur av det så fort jag lyckats driva ut det lilla problemet, sanden. Känner att tarmfloran behöver lite hjälp att repa sig efter det. Tack för tipset i alla fall!
 
Sv: Blir så himla less på denna dåliga mage!!

Min var dålig i magen LÄNGE - men när vi fick hö med normalvärden 30-40 smrp blev magen BRA. Dålig-mage-hö var på 88 smrp. Inte bra.

När det var som värst provade jag 100 g morgon och kväll av Fiber-P från Dodson & Horrell. Det fungerade faktiskt - inte bra mage, men mycket bättre.

- Hoppas det löser sig för dig och pållen!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kompisens häst är väldigt dålig i magen sen ngn månad tillbaks. Inget har ändrats i foderstaten. Han står på hösilage, torrt...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 667
Senast: mackan
·
Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 526
Senast: Annika_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp