Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Halvvägs till 100?Jag begriper verkligen inte vad det är som är så speciellt vid just 50?
Jag begriper verkligen inte vad det är som är så speciellt vid just 50?
Att det kan ha betydelse för en själv kan jag väl förstå, men varför det skulle vara extra stort på arbetsplatsen makes no sense to me.Halvvägs till 100?
Själv så tyckte jag att 50 var en mycket skönare känsla än övriga jämna. Vid 50 så har man hunnit en bit på nått vis, stökat av de mest kravfyllda åren, hamnat i balans, landat och är ändå ”ung” i kropp.
Svårt att förklara men 50 är mitt favoritår (hittills)
Där sa du ju något. Det verkar mer rimligt.Kan det ha att göra med att minnesgåvor, som innefattar jämna födelsedagar från 50 år och uppåt, är skattefria för arbetsgivare i Sverige? (Får endast ges vid ett tillfälle/anställd och kosta max 15 000 kr)
Kanske att det är en känsla många har? Att 50 är en bra plats i livet så att det har blivit en sak som blivit värd att fira i samhället?Att det kan ha betydelse för en själv kan jag väl förstå, men varför det skulle vara extra stort på arbetsplatsen makes no sense to me.
Kanske, men det känns ändå jättekonstigt på arbetsplatsen tycker jag.Kanske att det är en känsla många har? Att 50 är en bra plats i livet så att det har blivit en sak som blivit värd att fira i samhället?
Över lag så verkar jämna födelsedagar bli märkvärkvärdigare och mer firade ju högre upp i åldern man kommer. Kanske en hyllning att man lyckats överleva ytterligare ett decennium?
Där sa du ju något. Det verkar mer rimligt.
Med det sagt har jag aldrig, på någon arbetsplats, varit med om ett femtioårsfirande. Inte ett som varit mer anmärksningsvärt än något annat personalfirande i den mån de förekommit i alla fall.
Kan bara svara för min egen arbetsplats men den är på liten ort och många är nära vänner eller släkt. Sammanhållning är väldigt god och nära. Vi skramlar även när folk får barn, är långtidssjuka och lite annat. Sånt tas dock inte ur presentkassan.Kanske, men det känns ändå jättekonstigt på arbetsplatsen tycker jag.
Eller hur! Att fylla sjuttio känns i så fall som det nya femtio, jösses vilka kalas!
På många statliga arbetsplatser (och även i vissa kommuner/regioner) får du vara ledig med lön på 50-årsdagen.Kan det ha att göra med att minnesgåvor, som innefattar jämna födelsedagar från 50 år och uppåt, är skattefria för arbetsgivare i Sverige? (Får endast ges vid ett tillfälle/anställd och kosta max 15 000 kr)
På många statliga arbetsplatser (och även i vissa kommuner/regioner) får du vara ledig med lön på 50-årsdagen.
På mitt jobb står arbetsgivaren för blommor och tårta när någon fyller jämnt, kollegorna samlar till present.
Cheferna håller koll på när folk fyller år.
Det har aldrig slagit mig att den är framförhandlad, men du har säkert rätt.Absolut. Den lediga dagen är väl fackligt förhandlad? Alltså något som arbetstagaren har rätt till via kollektivavtal, inget som arbetsgivaren sas bjussar på.