Onödigt informationsinhämtande från jobbet

Men alltså. Jag arbetar ju med statligt, är krigsplacerad osv. Bär uniform.
Har inte hört något liknande över huvudtaget hos oss. Sinnessjukt ju. 😂
Jag hade absolut frågat någon facklig, även om du inte är med i facket.
Ja jag är också krigsplacerad, ingen har varit det minsta intresserad av mina mått.. och har ofta iofs ”pyjamas” på jobbet.
 
Alltså jag fattar att det är lätt att stå utanför och säga att jag hade vägrat men det här är ju helt uppåt väggarna galet 🤯

Dessutom lär ju den insamlade datan bara vara användbar något år i taget om det finns ett (skruvat) intresse för milimeterprecision. Att var och en får önska standardstorlekar borde ju fungera långt mycket bättre.

Bra att du sa ifrån, förhoppningsvis hjälper det flera som inte har vågat göra det.
 
Jag antar att vi jobbar med samma arbetsgivare,
och i så fall gäller detta inte enbart klädesplagg, utan också något som är specat som annan relevant utrustning.

Däremot kan jag tycka att man skulle kunna önskat ut uppgifterna på endast det som är av intresse för denna relevanta utrustning, och inte på precis alla mått som det redan finns entries för i den stora databasen.
Samt tillsammans med en pedagogisk förklaring om varför, och inte bara distribuera den mätpamflett som redan fanns - gjord för ett annat syfte.
 
Jag antar att vi jobbar med samma arbetsgivare,
och i så fall gäller detta inte enbart klädesplagg, utan också något som är specat som annan relevant utrustning.

Däremot kan jag tycka att man skulle kunna önskat ut uppgifterna på endast det som är av intresse för denna relevanta utrustning, och inte på precis alla mått som det redan finns entries för i den stora databasen.
Samt tillsammans med en pedagogisk förklaring om varför, och inte bara distribuera den mätpamflett som redan fanns - gjord för ett annat syfte.
Nej det gäller ju såklart all utrustning, men inget av det använder jag över huvud taget. Inte en enda grej har jag uthämtad. Jag kommer iaf fortsätta vägra några mått. Det ÄR kränkande och triggande.

Och även om det inte är enbart kläder (vilket inte har någon betydelse, lika kränkande ändå) så ska massor med mått in. Mått jag inte tänker lämna in.
 
Senast ändrad:
Detta är personuppgiftsbehandling enligt GDPR och arbetsgivaren måste följa lagen. Detta är dock inte en tillåten behandling oavsett vilka åtgärder som vidtas för att skydda uppgifterna. Anmäl till IMY!
Och eftersom de inte verkar vilja följa lagen så tycker jag du ska undersöka din arbetsgivares rutin för visselblåsning.
Utöver anmälan till IMY.
 
Och eftersom de inte verkar vilja följa lagen så tycker jag du ska undersöka din arbetsgivares rutin för visselblåsning.
Utöver anmälan till IMY.
Nja det känns lite väl överdrivet. Har sagt till min chef och mailat de som var ansvariga där jag jobbar. Jag nöjer mig med det, förhoppningsvis räcker det 😄
 
Nja det känns lite väl överdrivet. Har sagt till min chef och mailat de som var ansvariga där jag jobbar. Jag nöjer mig med det, förhoppningsvis räcker det 😄
Inte alls överdrivet. Det här är en av anledningarna till att GDPR finns, att företag/myndigheter etc. inte ska samla på sig massor av onödig information. Om det nu finns rimliga anledningar, typ att de med viss utrustning måste ha skräddarsydd sådan så är det en sak. Men det bryter mot GDPR att samla in lite "utifall att" eller "vi skickar till alla för palla hålla på att kolla upp vem som faktiskt ska använda utrustningen".
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Inte alls överdrivet. Det här är en av anledningarna till att GDPR finns, att företag/myndigheter etc. inte ska samla på sig massor av onödig information. Om det nu finns rimliga anledningar, typ att de med viss utrustning måste ha skräddarsydd sådan så är det en sak. Men det bryter mot GDPR att samla in lite "utifall att" eller "vi skickar till alla för palla hålla på att kolla upp vem som faktiskt ska använda utrustningen".
Jag lämnar nog åt ”nån annan” att ta den striden. Jag är nöjd att jag sa ifrån, troligtvis blir det ingen skillnad men kanske de tänker lite iaf.

När jag hade sån tjänst att jag använde arbetskläder och utrustning så behövde jag aldrig lämna mått. Man fick ju ta den storleken som passade bäst helt enkelt, ibland perfekt ibland sådär. Ibland hade man något som såg ut som att man lånat sin pappas kläder typ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp