Onödigt informationsinhämtande från jobbet

Men alltså. Jag arbetar ju med statligt, är krigsplacerad osv. Bär uniform.
Har inte hört något liknande över huvudtaget hos oss. Sinnessjukt ju. 😂
Jag hade absolut frågat någon facklig, även om du inte är med i facket.
Ja jag är också krigsplacerad, ingen har varit det minsta intresserad av mina mått.. och har ofta iofs ”pyjamas” på jobbet.

Alltså jag fattar att det är lätt att stå utanför och säga att jag hade vägrat men det här är ju helt uppåt väggarna galet 🤯

Dessutom lär ju den insamlade datan bara vara användbar något år i taget om det finns ett (skruvat) intresse för milimeterprecision. Att var och en får önska standardstorlekar borde ju fungera långt mycket bättre.

Bra att du sa ifrån, förhoppningsvis hjälper det flera som inte har vågat göra det.

Jag antar att vi jobbar med samma arbetsgivare,
och i så fall gäller detta inte enbart klädesplagg, utan också något som är specat som annan relevant utrustning.

Däremot kan jag tycka att man skulle kunna önskat ut uppgifterna på endast det som är av intresse för denna relevanta utrustning, och inte på precis alla mått som det redan finns entries för i den stora databasen.
Samt tillsammans med en pedagogisk förklaring om varför, och inte bara distribuera den mätpamflett som redan fanns - gjord för ett annat syfte.

Jag antar att vi jobbar med samma arbetsgivare,
och i så fall gäller detta inte enbart klädesplagg, utan också något som är specat som annan relevant utrustning.

Däremot kan jag tycka att man skulle kunna önskat ut uppgifterna på endast det som är av intresse för denna relevanta utrustning, och inte på precis alla mått som det redan finns entries för i den stora databasen.
Samt tillsammans med en pedagogisk förklaring om varför, och inte bara distribuera den mätpamflett som redan fanns - gjord för ett annat syfte.
Nej det gäller ju såklart all utrustning, men inget av det använder jag över huvud taget. Inte en enda grej har jag uthämtad. Jag kommer iaf fortsätta vägra några mått. Det ÄR kränkande och triggande.

Och även om det inte är enbart kläder (vilket inte har någon betydelse, lika kränkande ändå) så ska massor med mått in. Mått jag inte tänker lämna in.

Senast ändrad:
Nja det känns lite väl överdrivet. Har sagt till min chef och mailat de som var ansvariga där jag jobbar. Jag nöjer mig med det, förhoppningsvis räcker det 😄
Inte alls överdrivet. Det här är en av anledningarna till att GDPR finns, att företag/myndigheter etc. inte ska samla på sig massor av onödig information. Om det nu finns rimliga anledningar, typ att de med viss utrustning måste ha skräddarsydd sådan så är det en sak. Men det bryter mot GDPR att samla in lite "utifall att" eller "vi skickar till alla för palla hålla på att kolla upp vem som faktiskt ska använda utrustningen".

Inte alls överdrivet. Det här är en av anledningarna till att GDPR finns, att företag/myndigheter etc. inte ska samla på sig massor av onödig information. Om det nu finns rimliga anledningar, typ att de med viss utrustning måste ha skräddarsydd sådan så är det en sak. Men det bryter mot GDPR att samla in lite "utifall att" eller "vi skickar till alla för palla hålla på att kolla upp vem som faktiskt ska använda utrustningen".
Jag lämnar nog åt ”nån annan” att ta den striden. Jag är nöjd att jag sa ifrån, troligtvis blir det ingen skillnad men kanske de tänker lite iaf.

När jag hade sån tjänst att jag använde arbetskläder och utrustning så behövde jag aldrig lämna mått. Man fick ju ta den storleken som passade bäst helt enkelt, ibland perfekt ibland sådär. Ibland hade man något som såg ut som att man lånat sin pappas kläder typ.

Nja det känns lite väl överdrivet. Har sagt till min chef och mailat de som var ansvariga där jag jobbar. Jag nöjer mig med det, förhoppningsvis räcker det 😄
Bra gjort ändå. Förstår också att man inte vill riva upp himmel och jord eller vara en bråkstake, men nu har du markerat så vi hoppas det räcker. Många vågar/orkar inte ens göra det. Jag tycker fortfarande det låter så absurt sjukt. Som du säger, när man jobbar i uniform/svurna tar man ju den storlek som passar bäst (jag vill gärna ha lite större, andra vill gärna ha lite tightare) det närmaste jag kommit är när jag jobbat privat och någon beställt arbetskläder är vilken storlek jag vill ha.. och jag hade kunnat ha s men väljer ändå oftare m eller l då jag vill ha flex/otight.

Nu har jag inte last allt annu, men min reflection ar att OM det verkligen behovdes for syftet de angett sa finns ingen anledning for anstallda att uppge namn. Dessutom som jag sett andra saga vore det sa oandligt mycket enklare om de uppgav storlek pa uniformerna (ben vidd, etc) och varje person fick pricka in sin storlek ... anonymt.
Oavsett hur de tanker sa finns ingen anledning att lamna uppgifterna med anstalldas namn om man ar ute efter statestik och hur manga uniformer per storlek ungefar man behover.

Detta är personuppgiftsbehandling enligt GDPR och arbetsgivaren måste följa lagen. Detta är dock inte en tillåten behandling oavsett vilka åtgärder som vidtas för att skydda uppgifterna. Anmäl till IMY!

Snalla, anmal. Aven om du inte tycker du behover anmala for din egen skull behover stora myndigheter kollas sa de inte slarvar med GDPR som uppenbarligen ar gjort har. Det ar personliga uppgifter som absolut inte behover ligga ute sa alla sma, medelstora, och stora :p chefer och sakert en hel massa mer manniskor kan se.

En del av mig vill ju fylla i att jag är 10 cm lång, har 100 cm långa fötter och 200 cm omkrets på låren men det är nog lite barnsligt 😂😂
Nej jag tycker inte att det är barnsligt, men jag tycker att det ger fel signal att fylla i och att göra dem till viljes med en sådan här grej. Jag håller med de som säger att de tycker att du ska anmäla, så att fylla i mått, oavsett vilka egentligen, tycker jag är att rätta sig i ledet och det känns som fel sak att göra. Tänk om de inte ens läser det förrän "de behöver" men systemet flaggar att du har fyllt i, då har de ju inte haft någon som helt effekt, mer än att inte stämma.

En del av mig vill ju fylla i att jag är 10 cm lång, har 100 cm långa fötter och 200 cm omkrets på låren men det är nog lite barnsligt 😂😂
Det enda barnsliga här är deras orimliga krav på mått av alla tänkbara kroppsdelar.
Fråga gärna om magsäckens omkrets ska med och om de vill ha separata mått på tunntarm, tolvfingerstarm och tjocktarm mm.
Själv hade jag bara blånekat något så absurt.
Men om rövhattarna där inte fattar så kan alltid Skägg komma och bita ben. :devil:

Jag lämnar nog åt ”nån annan” att ta den striden. Jag är nöjd att jag sa ifrån, troligtvis blir det ingen skillnad men kanske de tänker lite iaf.

När jag hade sån tjänst att jag använde arbetskläder och utrustning så behövde jag aldrig lämna mått. Man fick ju ta den storleken som passade bäst helt enkelt, ibland perfekt ibland sådär. Ibland hade man något som såg ut som att man lånat sin pappas kläder typ.
Att anmäla till IMY är jätteenkelt. Jag gjorde det för ett tag sen och efter några månader kom deras svar som jag fick yttra mig om. Sen fick verksamheten en reprimand.
Det var ingen strid alls.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka