Onödigt informationsinhämtande från jobbet

Min sambo arbetar på två olika statliga myndigheter i uniform i två olika eh, färger. De håller enormt mycket kläder i lager men sambon har aldrig uppgett annat än önskad storlek.
 
Min sambo arbetar på två olika statliga myndigheter i uniform i två olika eh, färger. De håller enormt mycket kläder i lager men sambon har aldrig uppgett annat än önskad storlek.
Jag har tidigare arbetat i just vår sort av arbetskläder som vi har och då behövde jag aldrig uppge mått. Enbart längd/vikt och 99 gånger av 100 passade det. Det ska ju sitta löst liksom. Nu när jag jobbar i mina vanliga kläder ser jag inte alls vitsen. Jag kan skriva på papper att jag tar de kläder som finns över om krisen kommer så behöver de inte bekymra sig 😎
 
Men är uppgiften det egentligen? För mina närmaste kollegor tycker inte alls det är konstigt. Och tycker att det inte är något att bry sig om, bara gör typ. Så jag känner mig kluven till om det är en överreaktion.
Jag tycker att det självklart är över gränsen att begära att man lämnar in sina kroppsmått till sin arbetsgivare i någon slags lager i förebyggande syfte! Herregud, nån måtta får det väl ändå vara med påhitt?! Gissa hur fort man kan gå upp eller ner i vikt?! De där måtten kan sluta gälla om en månad tex! Det är kränkande, du skrev att de syns på någon sorts profilsida du har på jobbet på dig. Till vilken nytta?
 
Jag tycker att det självklart är över gränsen att begära att man lämnar in sina kroppsmått till sin arbetsgivare i någon slags lager i förebyggande syfte! Herregud, nån måtta får det väl ändå vara med påhitt?! Gissa hur fort man kan gå upp eller ner i vikt?! De där måtten kan sluta gälla om en månad tex! Det är kränkande, du skrev att de syns på någon sorts profilsida du har på jobbet på dig. Till vilken nytta?
Det syns för de som jobbar på lagret om de går in på min profil. Det ska de som jag förstår bara göra om jag ska hämta grejer men ändå. Chefer kan också se om jag fattat rätt. Så rätt många kan se. Ja det blir ett jäkla jobb hålla måtten uppdaterade, får schemalägga regelbunden mätning :p
 
Det syns för de som jobbar på lagret om de går in på min profil. Det ska de som jag förstår bara göra om jag ska hämta grejer men ändå. Chefer kan också se om jag fattat rätt. Så rätt många kan se. Ja det blir ett jäkla jobb hålla måtten uppdaterade, får schemalägga regelbunden mätning :p
Om ingen protesterar mot dumheter som sägs och görs kommer det ske dumheter. Jag tycker arbetsgivaren ska visa vinsten med detta system, som kan vara rätt jobbigt för arbetstagarna, istället för "nu ska vi göra så här, ALLA, även de som inte ens har arbetskläder i dag". Sådant beteende köper inte jag. Det ska finnas mening med det.
 
Ska tydligen ha gjort klart detta idag haha. Så blir väl att foga sig MEN jag kommer säga vad jag tycker. Skrev om mitt mail lite mer myndighetssvenska och skickade till ansvarig avdelning.
Varför det? Skit i det ändå och om någon klagar så säger du bara att jag vägrar gå med på något så integritetskränkande.
Aldrig i livet att jag gått med på sånt här trams som enbart är till för att skamma folk som har fel mått.
 
Varför det? Skit i det ändå och om någon klagar så säger du bara att jag vägrar gå med på något så integritetskränkande.
Aldrig i livet att jag gått med på sånt här trams som enbart är till för att skamma folk som har fel mått.
Jag sa ifrån nu på ett möte att jag inte kommer göra det. Att jag upplever det som kränkande och triggande. Jag tror inte det är för att skamma folk, men vi har redan ett system med storlekar så jag förstår inte vitsen med denna.

Men min chef skulle notera att jag inte vill fylla i och förhoppningsvis slipper jag. Hen tyckte det var bra att jag sa ifrån så det kändes skönt.
 
Jag hade skickat ett mail om vad jag tyckte om detta, och hade inte gått med på att mäta mig eller rapportera in någon som helst mått. Inte ens om de hotat med arbetsvägran, ärligt talat.
Jag mailade avdelningen som stod som ansvarig för detta hos oss och skrev att jag inte vill och varför. Sen såg jag att det är folk jag känner sen innan som jobbar där nu så det är väl kanske lite halvt pinsamt för nu tycker de säkert jag är fånig men då får det vara så.
 
Enda jag kan tänka mig är för statistik. Typ de vill kolla vad personer med vikt 85 kg har för lårvidd och benlängd och på så sätt säga till tillverkaren att storlek 85 kg ska ha de här måtten på brallan.

Men det funkar ju inte riktigt så, samma vikt kan ju skilja enormt i hur man är byggd. Men det lät väl smart på papper.
Men det finns ju massor med mätuppgifter tillgängliga hos varenda klädtillverkare, att personer som är 180 cm och 85 kg i medeltal har sådan låromkrets och så vidare. Och det görs ju upp- och nedskalningar av mönster från xxs til mångaxl för varje plagg som produceras, byggt på just de här uppgifterna.

Så det måste ju vara totalt irrelevant att samla in de här uppgifterna hos någon random svensk myndighet. Ni är väl byggda som nordeuropéer är mest, kläder kan väl inte behöva standardiseras på nytt för er, ni har knappast en halvmeter längre armar än andra människor? :confused:O_o

Och varenda webshop har ju mättabeller tillgängliga på sina hemsidor, jag kan gå in på säg Lindex och se att ja, l hade passat, men nu har jag stor byst och den här modellen av klänning är lite trång upptill, så då får det bli xl. Ert lager måste ju kunna jobba på samma vis.
 
Jag mailade avdelningen som stod som ansvarig för detta hos oss och skrev att jag inte vill och varför. Sen såg jag att det är folk jag känner sen innan som jobbar där nu så det är väl kanske lite halvt pinsamt för nu tycker de säkert jag är fånig men då får det vara så.
Jag tycker absolut inte att du är fånig - om det hjälper :p
Hade som sagt vägrat - och jag har noll problem med min kropp och hur den ser ut. Det blir mer en principsak på något vis...
 
Jag tycker absolut inte att du är fånig - om det hjälper :p
Hade som sagt vägrat - och jag har noll problem med min kropp och hur den ser ut. Det blir mer en principsak på något vis...
Det hjälper! Jag blir ju tveksam när de runt omkring inte tänker likadant, eller ens kan föreställa sig att det av någon anledning skulle vara någon som är obekväm med det.
 
Men det finns ju massor med mätuppgifter tillgängliga hos varenda klädtillverkare, att personer som är 180 cm och 85 kg i medeltal har sådan låromkrets och så vidare. Och det görs ju upp- och nedskalningar av mönster från xxs til mångaxl för varje plagg som produceras, byggt på just de här uppgifterna.

Så det måste ju vara totalt irrelevant att samla in de här uppgifterna hos någon random svensk myndighet. Ni är väl byggda som nordeuropéer är mest, kläder kan väl inte behöva standardiseras på nytt för er, ni har knappast en halvmeter längre armar än andra människor? :confused:O_o

Och varenda webshop har ju mättabeller tillgängliga på sina hemsidor, jag kan gå in på säg Lindex och se att ja, l hade passat, men nu har jag stor byst och den här modellen av klänning är lite trång upptill, så då får det bli xl. Ert lager måste ju kunna jobba på samma vis.
Ja jag fattar inte heller. Myndigheten har väl klätt folk i typ 100 år så de borde redan ha en hyfsad statistik.
 
Aldrig i livet att jag hade lämnat ut sådana uppgifter om mig själv till min arbetsgivare. Det är ju helt stört. När vi beställer kläder så väljer man storlek och är man osäker kan man åka och prova innan. Jag hade lätt arbetsvägrat och dragit in fack och skyddsombud. Och tidningen.
 
Jag mailade avdelningen som stod som ansvarig för detta hos oss och skrev att jag inte vill och varför. Sen såg jag att det är folk jag känner sen innan som jobbar där nu så det är väl kanske lite halvt pinsamt för nu tycker de säkert jag är fånig men då får det vara så.
Bra gjort! Jag hade också vägrat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Hindertyper på hopptävling
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp