Onödigt informationsinhämtande från jobbet

Jag hade faktiskt tagit det med facket centralt om du inte har förtroende för lokalorganisationen. Det faller definitivt inom GDPR, och är uppgifter av en typ som man måste ha bra på fötterna för att begära in.
I dokumentet för detta står ungefär såhär: det underlättar för personalen vid lagret att kunna ha rätt storlek hemma, och man får rätt storlek direkt och slipper byta. Samt ger bra statistik för inköp av utrustning.

Alltså jag håller inte med, går jag upp eller ner i vikt är ju informationen helt värdelös. Ska jag kontrollmäta mig en gång i månaden för att se så att jag har rätt mått ifyllda? Annars får jag ju ändå fel storlek om det blir krig.
 
I dokumentet för detta står ungefär såhär: det underlättar för personalen vid lagret att kunna ha rätt storlek hemma, och man får rätt storlek direkt och slipper byta. Samt ger bra statistik för inköp av utrustning.

Alltså jag håller inte med, går jag upp eller ner i vikt är ju informationen helt värdelös. Ska jag kontrollmäta mig en gång i månaden för att se så att jag har rätt mått ifyllda? Annars får jag ju ändå fel storlek om det blir krig.
Om de kunde ange mått på arbetskläderna istället så kunde alla i personalen tala om vilken storlek de skulle behöva. Betydligt mindre integritetskänsligt.
 
Om de kunde ange mått på arbetskläderna istället så kunde alla i personalen tala om vilken storlek de skulle behöva. Betydligt mindre integritetskänsligt.
Ja men det finns, tex 170/85 dvs längd och vikt. De ska liksom inte sitta tight utan löst ändå. Så man måste inte ha figursytt.
 
I dokumentet för detta står ungefär såhär: det underlättar för personalen vid lagret att kunna ha rätt storlek hemma, och man får rätt storlek direkt och slipper byta. Samt ger bra statistik för inköp av utrustning.

Alltså jag håller inte med, går jag upp eller ner i vikt är ju informationen helt värdelös. Ska jag kontrollmäta mig en gång i månaden för att se så att jag har rätt mått ifyllda? Annars får jag ju ändå fel storlek om det blir krig.

Fast att det underlättar är inte tillräcklig laglig grund för att begära in och lagra detaljerade uppgifter. Klädstorlek hade kunnat vara acceptabelt, men kanske inte det heller med tanke på att ni inte har arbetskläder idag.
 
@BernT Säger som de andra fortfarande. Detta måste falla under GDPR, kan inte vara möjligt att de behöver de måtten.
Och din kollega med ätstörning måste ju få slippa.
Jag hade inte gjort det, som sagt det är inte ens mått som är beständiga.
 
Ja men det finns, tex 170/85 dvs längd och vikt. De ska liksom inte sitta tight utan löst ändå. Så man måste inte ha figursytt.
De kan ange mått mycket bättre, dvs de mått på plaggen som de nu begär in på kroppen.
Vill de veta omkrets runt bysten och rumpan, så ange istället de måtten på kläderna.
(vikt är ett uruselt mått för klädstorlek eftersom vikten kan sitta på så många olika sätt på kroppen)
 
Jag har författat ett kort mail till ansvarig avdelning för detta, dock inte skickat än för jag vet inte om jag vågar 😂😂

Skrev ungefär:
”Jag har frågor ang inhämtandet av personliga mått. Hur lagras den informationen? Vem har åtkomst till den? Personliga mått räknas som GDPR-uppgift, hur hanteras det?

Jag känner mig inte alls bekväm med att lämna mina personliga mått och upplever att detaljerat mäta min kropp som oerhört triggande. Dessutom måste man för vissa mått be en kollega om hjälp, jag vill inte att mina kollegor mäter min kropp.”
 
Om plaggen ändå inte är figursydda varför behövs alla mått då? Låter konstigt.
Enda jag kan tänka mig är för statistik. Typ de vill kolla vad personer med vikt 85 kg har för lårvidd och benlängd och på så sätt säga till tillverkaren att storlek 85 kg ska ha de här måtten på brallan.

Men det funkar ju inte riktigt så, samma vikt kan ju skilja enormt i hur man är byggd. Men det lät väl smart på papper.
 
Enda jag kan tänka mig är för statistik. Typ de vill kolla vad personer med vikt 85 kg har för lårvidd och benlängd och på så sätt säga till tillverkaren att storlek 85 kg ska ha de här måtten på brallan.

Men det funkar ju inte riktigt så, samma vikt kan ju skilja enormt i hur man är byggd. Men det lät väl smart på papper.
Jag får lite vibbar av när man mätte skallen på folk :cautious:
 
Men är det verkligen gdpr? Blir pinsamt om jag gnäller på att det är Gdpr-uppgift och så är det inte det 😅
 
De kan ange mått mycket bättre, dvs de mått på plaggen som de nu begär in på kroppen.
Vill de veta omkrets runt bysten och rumpan, så ange istället de måtten på kläderna.
(vikt är ett uruselt mått för klädstorlek eftersom vikten kan sitta på så många olika sätt på kroppen)
Aha då är jag med hur du menar. Jag det hade ju varit smartare kanske. För då kunde man ju fått ett dokument där måtten på alla kläder står för alla storlekar och så kan man kryssa i vad som borde passa en.
 
Nä fan vad sur jag är över det här. Och att de flesta jag jobbar med inte bryr sig gör att jag känner mig som en tramsmaja och jag kommer få så mycket skit om jag vägrar. Var lite osäker på om jag bara var en tönt (som de flesta kollegor tycker) och att ni alla också skulle tycka det men känns ändå skönt med medhåll 😅
 
Nä fan vad sur jag är över det här. Och att de flesta jag jobbar med inte bryr sig gör att jag känner mig som en tramsmaja och jag kommer få så mycket skit om jag vägrar. Var lite osäker på om jag bara var en tönt (som de flesta kollegor tycker) och att ni alla också skulle tycka det men känns ändå skönt med medhåll 😅


Har inte facket protesterat mot detta?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål o Planer 2024
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp