Onödigt informationsinhämtande från jobbet

Jag hade vägrat. Hade arbetsgivaren haft åsikter om detta till mig hade det rört mig i arslet faktiskt. Det är uppgifter som inte rör arbetsgivaren hur hen än försöker få det till att vara "arbetsvägran" att vägra lämna dem. Att man ens går med på att göra det ens? Att man ens ser det som en arbetsuppgift? Speciellt om jag inte ens använder arbetskläder i dag. Använder jag hade jag ju lämnat storleken jag använder på kläderna-inte mina mätta kroppsdelar.
 
Är det kopplat till person, eller anonym insamling? Är svaren kopplat till identifierbar person är det definitivt en personuppgiftsbehandling som kräver laga stöd och de behöver dessutom kunna redovisa hur behandlingen sker och varför. Utifrån det jag läser har jag svårt att tro att den har stöd.

Kontakta IMY om du inte får gehör på ditt mejl.

https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/
 
Nä fan vad sur jag är över det här. Och att de flesta jag jobbar med inte bryr sig gör att jag känner mig som en tramsmaja och jag kommer få så mycket skit om jag vägrar. Var lite osäker på om jag bara var en tönt (som de flesta kollegor tycker) och att ni alla också skulle tycka det men känns ändå skönt med medhåll 😅
Jag tycker det är bra att du reagerar, låter rätt sjukt faktiskt.
Det är ju inte så att kläder är ett nytt påfund och det finns redan sätt att välja ut kläder som ska passa.
Om det ska samlas in uppgifter av andra skäl får de vara tydliga med det och det borde vara frivilligt.
 
Är det kopplat till person, eller anonym insamling? Är svaren kopplat till identifierbar person är det definitivt en personuppgiftsbehandling som kräver laga stöd och de behöver dessutom kunna redovisa hur behandlingen sker och varför. Utifrån det jag läser har jag svårt att tro att den har stöd.

Kontakta IMY om du inte får gehör på ditt mejl.

https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/
Det är kopplat till person. Utan att ge ut för mkt info om vad vi använder så kan vi säga såhär, tänk dig att du går in på min användare här. Där står sen mina personliga mått på min användarsida. Så det är absolut tydligt ihopkopplat med person.

Jag har inte vågat skicka mitt mail än haha. Kommer få skit om jag gör det så jag måste repa lite mod först.
 
Nej, du överreagerar inte @BernT! Vilken galen idé.

Jag hade bett två av de som står bakom idén om en ordentlig genomgång där de får göra en komplett mätning på varandra, gärna inför hela avdelningen.

Smygfilma sen spektaklet och skicka till pressen.
Haha 😂 de har gett ut en guide för detta. Tyvärr med tecknade bilder. Segt bara att man blir det obstinata rumptrollet som vägrar rätta sig i ledet 🙈
 
Jag tycker det är bra att du reagerar, låter rätt sjukt faktiskt.
Det är ju inte så att kläder är ett nytt påfund och det finns redan sätt att välja ut kläder som ska passa.
Om det ska samlas in uppgifter av andra skäl får de vara tydliga med det och det borde vara frivilligt.
Uppgiften kom för ett tag sen och redan då tänkte jag lol det där tänker jag inte göra och sket i det. Men nu har vi som inte gjort det fått en tydlig uppmaning att det SKA genomföras omgående av samtliga.
 
Det är kopplat till person. Utan att ge ut för mkt info om vad vi använder så kan vi säga såhär, tänk dig att du går in på min användare här. Där står sen mina personliga mått på min användarsida. Så det är absolut tydligt ihopkopplat med person.

Jag har inte vågat skicka mitt mail än haha. Kommer få skit om jag gör det så jag måste repa lite mod först.
Solklart fall av personuppgiftsbehandling som de måste redovisa stöd etc för. Kan de inte göra det, och inte ändrar hantering efter upplysning, anmäl (och vägra lämna in uppgifter tills det är utrett).
 
Uppgiften kom för ett tag sen och redan då tänkte jag lol det där tänker jag inte göra och sket i det. Men nu har vi som inte gjort det fått en tydlig uppmaning att det SKA genomföras omgående av samtliga.
Ibland blir det bananas när någon centralt fått en snilleblixt... :idea: Jag är ett sånt där obstinat rumptroll, och har sagt både ett och annat om vissa påfund.
 
Ska tydligen ha gjort klart detta idag haha. Så blir väl att foga sig MEN jag kommer säga vad jag tycker. Skrev om mitt mail lite mer myndighetssvenska och skickade till ansvarig avdelning.
 
Ibland blir man trött på att det finns på mycket missriktat engagemang, läggs så mycket tid och resurser centralt, som sen mest ställer till det för den praktiska verksamheten. Jag har sett samma mönster i både stat och riktigt stora drakar på privatsidan.

Man är så långt från den faktiska verksamheten på golvet att man inte bara är ute och cyklar, utan dessutom cyklar åt helt fel håll i sina välmenade försök att på något vis förbättra verksamheten. :banghead:
 
Det ska ha samverkats på avdelningsnivå om det är en myndighet med flera kontor. Är det ett kontor ska det ha samverkats på enheten. De protokollen är helt öppna om det handlar om statligt arbete, kolla där.

I övrigt kan det vara värt att lyfta med facket i alla fall, det finns säkerligen medlemmar som också mår dåligt av det så det är definitivt något att föra vidare. Vill du inte prata med facket själv får du kontakta skyddsombudet och säga att du mår skitdåligt av det så får de ta det vidare. Sedan har de flesta myndigheter juristavdelningar högre upp. Kontakta dem och fråga om GDPR (de flesta fack har också möjlighet till att ställa frågor vad gäller juridik, åtminstone de största inom staten som vid googling verkar vara ST, Saco och seko, om inte du själv är medlem så be en kollega som är medlem maila och kolla).

Tycker det låter helt absurt för övrigt.
 
Ibland blir man trött på att det finns på mycket missriktat engagemang, läggs så mycket tid och resurser centralt, som sen mest ställer till det för den praktiska verksamheten. Jag har sett samma mönster i både stat och riktigt stora drakar på privatsidan.

Man är så långt från den faktiska verksamheten på golvet att man inte bara är ute och cyklar, utan dessutom cyklar åt helt fel håll i sina välmenade försök att på något vis förbättra verksamheten. :banghead:
Det finns säkert någon jättebra tanke som grund för detta. Men det borde varit frivilligt. ”Alla” andra (många iaf) tycker det är fniss tokigt och skojigt mäta sig och skicka in. Jag är skitsur och känner mig fan kränkt. Men då är jag den avvikande tönten.
 
Ska tydligen ha gjort klart detta idag haha. Så blir väl att foga sig MEN jag kommer säga vad jag tycker. Skrev om mitt mail lite mer myndighetssvenska och skickade till ansvarig avdelning.
I så fall hade jag använt ögonmått och gissat mig fram, förmodligen drabbas jag akut av skelögdhet också så att måtten blir lite hipp som happ.

Det är åtminstone ingen som kommer att kontrollmäta efter att du skickat in hoppas jag?
 
Det ska ha samverkats på avdelningsnivå om det är en myndighet med flera kontor. Är det ett kontor ska det ha samverkats på enheten. De protokollen är helt öppna om det handlar om statligt arbete, kolla där.

I övrigt kan det vara värt att lyfta med facket i alla fall, det finns säkerligen medlemmar som också mår dåligt av det så det är definitivt något att föra vidare. Vill du inte prata med facket själv får du kontakta skyddsombudet och säga att du mår skitdåligt av det så får de ta det vidare. Sedan har de flesta myndigheter juristavdelningar högre upp. Kontakta dem och fråga om GDPR (de flesta fack har också möjlighet till att ställa frågor vad gäller juridik, åtminstone de största inom staten som vid googling verkar vara ST, Saco och seko, om inte du själv är medlem så be en kollega som är medlem maila och kolla).

Tycker det låter helt absurt för övrigt.
Jag har sökt på vårt intranät efter info men enda som kommer upp är att vi ska genomföra detta och så 4 miljoner power points med samma bilder som visar hur/var du ska mäta.

Det finns ju garanterat mer info och bakgrund men jag kommer iaf inte åt det. Borde få mer info nu när jag mailat ansvarig avdelning och klagat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mål o Planer 2024
  • Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp