Onödigt informationsinhämtande från jobbet

Låter som att man vill lägga ut ansvaret på er istället för lagret. Det måste ju finnas något slags statistik på antal inköpta kläder i vardera storlek, hur ofta de köps in eller tvättas osv. Totalt onödigt att lägga mått på individnivå.
 
I så fall hade jag använt ögonmått och gissat mig fram, förmodligen drabbas jag akut av skelögdhet också så att måtten blir lite hipp som happ.

Det är åtminstone ingen som kommer att kontrollmäta efter att du skickat in hoppas jag?
Tänker skriva att jag har en meter långa fötter 🤪 haha om det kontrollmäts har det ju absolut gått över gränsen.” Nej vi tror din röv är större så kom hit nu med måttbandet”
 
NEJ absolut inte, kräv att de kan redogöra för laglig grund enligt GDPR först, jag hade aldrig gått med på något dylikt.

Men vad skulle laglig grund kunna vara? Räcker det med ”du är anställd här, gör som vi säger”? Känner inte att jag har energi för konflikt idag 🙈
 
Skriv in önskade mått i stället, och motivera med att du har som plan att uppnå dessa innan kriget kommer. 🤷‍♀️
Jag hade som skrivet totalvägrat, men om jag skulle göra något alls hade jag skrivit in en 1-årings mått i sådana fall. Skulle jag bli uppsagd för att jag inte lämnar in personuppgifter som jag har svårt att se att de ens har rätt att samla in? Då får de visa slagstöd för att samla in de uppgifterna först så kan jag ge med mig, eller så får de nöja sig med att jag inte vill. Man är ju inte livegen bara för att man är anställd.
 
Men vad skulle laglig grund kunna vara? Räcker det med ”du är anställd här, gör som vi säger”? Känner inte att jag har energi för konflikt idag 🙈

Det finns krav enligt GDPR för vad som kan vara laglig grund, och den som är personuppgiftsansvarig i den här frågan ska kunna redogöra för hur det uppfylls (samt andra krav som lagringssäkerhet, gallringsprincip osv.). Jag tycker verkligen att du ska ta hjälp av IMY om du inte kan ta hjälp av facket. Det här tyder ju på att man kanske inte hanterar andra känsliga uppgifter enligt GDPR heller, och det är väldigt allvarligt... :down:
 
Det finns krav enligt GDPR för vad som kan vara laglig grund, och den som är personuppgiftsansvarig i den här frågan ska kunna redogöra för hur det uppfylls (samt andra krav som lagringssäkerhet, gallringsprincip osv.). Jag tycker verkligen att du ska ta hjälp av IMY om du inte kan ta hjälp av facket. Det här tyder ju på att man kanske inte hanterar andra känsliga uppgifter enligt GDPR heller, och det är väldigt allvarligt... :down:
Vi jobbar med en hel del sekretess-grejer så det känner jag mig ändå trygg med att man har koll på den biten av verksamheten. Ska inte bara klaga på min myndighet 🙈
 
Det var inte tänkt att vara anklagande utan mer peka på hur absurt jag tycker det hela verkar.
Jag kan tycka att kontakta media eller lämplig myndighet kan uppmuntras.
Har fotoförbud och alla möjliga förbud annars hade jag kunnat visa hur dumt det här är. Men nu kan jag inte. Skulle jag tex skärmdumpa och visa någon utanför min myndighet är det skäl för uppsägning. Jag må tycka detta är helt jävla stört, men det är inte värt få sparken för. Kommer jag vägra så länge jag kan? Oh ja! Kommer jag ge mig när de tvingar mig? Också ja :p
 
Har fotoförbud och alla möjliga förbud annars hade jag kunnat visa hur dumt det här är. Men nu kan jag inte. Skulle jag tex skärmdumpa och visa någon utanför min myndighet är det skäl för uppsägning. Jag må tycka detta är helt jävla stört, men det är inte värt få sparken för. Kommer jag vägra så länge jag kan? Oh ja! Kommer jag ge mig när de tvingar mig? Också ja :p

Men alltså. Jag arbetar ju med statligt, är krigsplacerad osv. Bär uniform.
Har inte hört något liknande över huvudtaget hos oss. Sinnessjukt ju. 😂
Jag hade absolut frågat någon facklig, även om du inte är med i facket.
 
Vi jobbar med en hel del sekretess-grejer så det känner jag mig ändå trygg med att man har koll på den biten av verksamheten. Ska inte bara klaga på min myndighet 🙈
Nja, det gör vi med men kan säga att när det gäller förändringar - till de sämre - för arbetarna - då kör man gärna över och emot lag om ingen säger till ;-) . Protokollen från samverkan finns i diariet (det ska alla myndigheter ha och kunna plocka fram) och de får inte sekretessbeläggas. Fråga din närmsta chef när detta är samverkat och att du vill ta del av den argumentationen som det ledde till för förändringar måste protokollföras.
 
Tolkningsfråga. Jag tolkade det mer som att uppgiften är så sjukt absurd att den knappt är trovärdig bara pga det. Det betyder i sig inte att @BernT har hittat på utan mer att uppgiften är helt sjuk.
Men är uppgiften det egentligen? För mina närmaste kollegor tycker inte alls det är konstigt. Och tycker att det inte är något att bry sig om, bara gör typ. Så jag känner mig kluven till om det är en överreaktion.
 
Men alltså. Jag arbetar ju med statligt, är krigsplacerad osv. Bär uniform.
Har inte hört något liknande över huvudtaget hos oss. Sinnessjukt ju. 😂
Jag hade absolut frågat någon facklig, även om du inte är med i facket.
Det kanske är något du ska ta upp som förslag att införa 😏
Jag ska prata med närmsta chef först och sen nån facklig om det känns som det behövs.
 
Men vad skulle laglig grund kunna vara? Räcker det med ”du är anställd här, gör som vi säger”? Känner inte att jag har energi för konflikt idag 🙈
Rättsliga grunder enligt GDPR är samtycke, avtal med den registrerade, rättslig förpliktelse, skydda grundläggande intresse och intresseavvägning. De ska kunna ange vilken grund det här är baserat på och hur det passar in.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Hindertyper på hopptävling
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp