Onödigt informationsinhämtande från jobbet

Det vore ju himla intressant att ta reda på om de faktiskt mäter alla delarna på plaggen för att se om det passar. Tänk om man har jätte smal midja, smala ben, breda höfter och stora bröst. Kollar de om allt får plats då? Tänk om vaderna är jättestora och låren jättesmala, blir det specialsytt då? Hur många timmar kommer statskassan behöva lägga på kontrollmätning av alla plagg? Behövs extrapersonal? Om en kollega är gravid, nyss gjort en gbp eller nåt annat som gör att man kan förvänta sig lite plötsligare förändringar i kroppsform, hur mäter man då?

Så mycket frågor! 😂 Spontant känns det som att det vore mer tidseffektivt att bara prova ut plaggen 🤷

Det vore ju himla intressant att ta reda på om de faktiskt mäter alla delarna på plaggen för att se om det passar. Tänk om man har jätte smal midja, smala ben, breda höfter och stora bröst. Kollar de om allt får plats då? Tänk om vaderna är jättestora och låren jättesmala, blir det specialsytt då? Hur många timmar kommer statskassan behöva lägga på kontrollmätning av alla plagg? Behövs extrapersonal? Om en kollega är gravid, nyss gjort en gbp eller nåt annat som gör att man kan förvänta sig lite plötsligare förändringar i kroppsform, hur mäter man då?

Så mycket frågor! 😂 Spontant känns det som att det vore mer tidseffektivt att bara prova ut plaggen 🤷
Är man gravid brukar man få gå och mäta sig, sen skickas en beställning på gravid-arbetskläder som är färdiga lagom till att bebisen fyllt 1 år. Lite så 😂

Att jämföra med när jag jobbade på Ikea. När jag behövde gravidbrallor där fanns det typ 50-60 (minst) par att välja på. Alltså i lager i just det Ikea-huset, inte på något centrallager.

Det är ju pinsamt att en myndighet har så dålig koll på lagstiftning. Fullständigt absurt.
De har säkert någon lag/grund de lutar sig mot men det är inget som framgår i dokumentet som skickats ut. Men å andra sidan brukar jag aldrig fråga efter lagstöd etc när jag får uppgifter. Nu vill jag däremot inte göra uppgiften och då vill jag gärna veta vad man lutar sig mot. En lärdom kan ju vara att vara mer noggrann i fortsättningen och efterfråga bakgrund etc för uppgifter som jag får.

De har säkert någon lag/grund de lutar sig mot men det är inget som framgår i dokumentet som skickats ut. Men å andra sidan brukar jag aldrig fråga efter lagstöd etc när jag får uppgifter. Nu vill jag däremot inte göra uppgiften och då vill jag gärna veta vad man lutar sig mot. En lärdom kan ju vara att vara mer noggrann i fortsättningen och efterfråga bakgrund etc för uppgifter som jag får.
Också en grej de brister i! Så fort man samlar in person-info måste man förklara tydligt varför, eller göra det tydligt i kontexten.
Att ha register på allergier = inte okej.
Att samla in allergier inför en konferens med mat = okej om listorna raderas efter konferensen.

Här känns det återigen som de går över ån efter vatten. De borde ju redan ha all data de behöver för att hålla lager av arbetskläder eftersom ni idag använder det = de bör ha statistik över vilka storlekar som går mest. Alternativt begära in de storlekar ni redan har idag. Totalt onödigt att gå ned på cm-nivå och individnivå när det går att lösa på mindre invasiva sätt.

Jättebra av du protesterade! Jag kan ju säga att jag precis som din kollega hade blivit jätteledsen och triggad av den situationen, det hade väckt gamla ätstörningsspöken till liv...
Jag har ingen direkt sån problematik men kan ändå känna att det ändå känns triggande. Börjar jag mäta så kanske jag får såna tankar, det vet jag ju inte. Tycker bara hela grejen är onödig.

Dock ingen förståelse från upphovsmakarna, jag kan väl mäta mig hemma istället om det känns bättre, lol.

Också en grej de brister i! Så fort man samlar in person-info måste man förklara tydligt varför, eller göra det tydligt i kontexten.
Att ha register på allergier = inte okej.
Att samla in allergier inför en konferens med mat = okej om listorna raderas efter konferensen.

Här känns det återigen som de går över ån efter vatten. De borde ju redan ha all data de behöver för att hålla lager av arbetskläder eftersom ni idag använder det = de bör ha statistik över vilka storlekar som går mest. Alternativt begära in de storlekar ni redan har idag. Totalt onödigt att gå ned på cm-nivå och individnivå när det går att lösa på mindre invasiva sätt.
I just min roll behandlar jag sällan (typ aldrig) personinfo så jag ska inte säga hur de brukar agera annars för det vet jag inte.

Ja rubriken sög, kom inte på något bättre.

Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta för att man ska kunna lagerhålla arbetskläder (jag använder inte ens det, vi är många som aldrig använder det och inte heller ska använda det i vårt dagliga arbete). Detta är om det blir höjd beredskap i samhället. Jättebra tanke MEN skulle det bli det så kommer man ändå få det som finns och hoppas det passar så jag ser inte syftet med detta.

Det är extremt detaljerade mått som ska tas, och jag kan inte hjälpa att känna mig en smula kränkt. Jag vägrar göra detta. Kan man verkligen tvingas till att göra det?

För mig är det en principsak, jag tycker inte jobbet har med det här att göra. Våra arbetskläder går ändå efter längd och vikt i storlek, inte efter hur breda lår du har.

Har en annan kollega som är jätteledsen över detta då det triggar hens ätstörning enormt att detaljerat mäta varenda kroppsdel.
De borde ju bara kunna be folk berätta vilken storlek de tror de skulle ha :( och be dem ta till lite i överkant eller ngt.

Men det finns ju massor med mätuppgifter tillgängliga hos varenda klädtillverkare, att personer som är 180 cm och 85 kg i medeltal har sådan låromkrets och så vidare. Och det görs ju upp- och nedskalningar av mönster från xxs til mångaxl för varje plagg som produceras, byggt på just de här uppgifterna.

Så det måste ju vara totalt irrelevant att samla in de här uppgifterna hos någon random svensk myndighet. Ni är väl byggda som nordeuropéer är mest, kläder kan väl inte behöva standardiseras på nytt för er, ni har knappast en halvmeter längre armar än andra människor? :confused:O_o

Och varenda webshop har ju mättabeller tillgängliga på sina hemsidor, jag kan gå in på säg Lindex och se att ja, l hade passat, men nu har jag stor byst och den här modellen av klänning är lite trång upptill, så då får det bli xl. Ert lager måste ju kunna jobba på samma vis.
Min första reaktion på introt var typ -va ska de sy upp kläderna ett och ett efter mått?

Asså det låter ju helt befängt? Jag har arbetskläder, jag har aldrig behövt ange något som helst kroppsmått? Jag går och beställer när jag behöver nya och anger då klädstorlek, thats it!

Första veckan fick jag följa med till ett rum där vi förvarar kläder och plocka på mig det som passade hyffsat tills min första omgång kläder kom, svårare än så är det ju lixom inte? 🤷‍♀️

Eftersom de bryter mot GDPR som ju är lagstiftning, jag har väldigt svårt att se hur de kan undgå den och sen har vi dataskyddsförordningen https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...-kompletterande-bestammelser_sfs-2018-218/#K2

Eftersom de bryter mot GDPR som ju är lagstiftning, jag har väldigt svårt att se hur de kan undgå den och sen har vi dataskyddsförordningen https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...-kompletterande-bestammelser_sfs-2018-218/#K2
Fast de gör de ju inte egentligen, och det vet de ju säkert om, är kanske just därför ts slapp när hon faktiskt ifrågasatte det? De flesta anställda har ju en tendens att bara göra det chefen säger liksom utan att fundera mera.

Tvart om tror jag nagon tankte helt fel. Det varsta ar att jag kan for mitt liv inte se nagon annan anledning att tvinga anstallda att mata varandra an att "skamma" vad det galler storlekar och vikt. Varfor annars?

Please anmal. Det far helt enkelt inte ga till sa och verkligen inte i en statlig myndighet.

Hur gör alla som jobbar i vården? Har regionerna ett register med alla arbetsklädda personers kroppsmått som uppdateras flera gånger om året? Sitter all personal givna dagar och mäter varandra inför förnyelse i registret, på arbetstid, för inte ska man göra det hemma, borde vara betald arbetstid i så fall, det ingår ju i jobbet tänker jag? Vad kallar man den tiden i schemat i så fall? hur mycket tid avsätts varje gång?

Hur gör alla som jobbar i vården? Har regionerna ett register med alla arbetsklädda personers kroppsmått som uppdateras flera gånger om året? Sitter all personal givna dagar och mäter varandra inför förnyelse i registret, på arbetstid, för inte ska man göra det hemma, borde vara betald arbetstid i så fall, det ingår ju i jobbet tänker jag? Vad kallar man den tiden i schemat i så fall? hur mycket tid avsätts varje gång?
Jag går och hämtar mina kläder i förrådet själv och tar den storleken som passar mig för nu.

Inte inom vården utan industri. Vi säger till om storleken bara. Behöver man byta storlek kollar man i skåpet i omklädningsrummet om det finns nått passande.

Jag går och hämtar mina kläder i förrådet själv och tar den storleken som passar mig för nu.
Det är lite så jag är van vid att det fungerar där jag jobbat inom vården... men man vet ju aldrig med tanke vad TS beskriver, det systemet kan ju inte vara tillräckligt bra tänker jag ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klösmöbel
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka