Blir det bättre?

Trissa

Trådstartare
Vi har en del öppen mark som inte odlats på säkert 30 år, och i år funderar vi på att använda det som bete. Det ligger illa till, så man kan inte komma dit med traktor för att plöja upp det eller gödsla, tyvärr. Eftersom marken inte brukats på så länge är det ju mycket gammalt gräs, och inte så kraftigt bete. (Vilket i och för sig inte är så tokigt för en del av hästarna.) Men kommer det att bli bättre nästa år i och med att det betas nu? Är det nån vits med att försöka slänga på lite gödning "för hand"?

Sv: Blir det bättre?

Ibland kan det räcka att bränna bort det gamla gräset så¨det friska nya under får en chans att växa till. Jag har vart med och bränt många gamla lägdor i mina dar, och oftast har det vara fullgott och det sk *magra* betet har kommit igen och växt till sig bra utan vare sig gödning eller annat. Det är ju inte säkert att jorden i sig är mager bara för gräset ser ut att vara det. Gamla lägdor ser ju alltid *näringsfattig* ut då det bara får vara.

Då hästar gärna ratar för högt gräs så kan det tyvärr vara så att den inte blir helt avbetad och då växer det dåligt nästa år också! Som Mynta2 skriver så är nog bränna det bästa alternativet! Lycka till!

Hu, det vet jag inte om jag vågar riktigt.... :crazy: Har aldrig varit med om att bränna gräs.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 525
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 456
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar