Blir bara så ledsen!

Sv: Blir bara så ledsen!

Jo, det kanske hade gått. Men nu lovade de att de skulle öka höet.. Men om de inte vill sätta på skor så vill jag ha hem honom. Han kan ju inte gå runt och ha ont i 3 veckor:crazy:. Han har inte haft skor sen han var 4 och jag har aldrig sett honom ömma så mkt:/.

Vi har tagit hand om vanvårdade hästar sedan mitten på 80-talet och en bild på en häst med vinterpäls är något helt annat än om man står och känner på den. Jag tycker att denna ponny ser matt ut i pälsen vilket tyder på något. Den är även en aning bukig och får förmodligen inte tillräkligt med proteiner. Vad anbelangar korset så har ju alla hästar olika kroppsbyggnad dock ser den lite omusklad ut på ridskolebilderna. Men en del hästar har lite sluttande kors även musklade. Att sätta på några skor ska väl ridskolan kunna kosta på med tanke på att dom lånar honom och att han förhoppningsvis drar in pengar till ridskolan. Om han trivs eller inte är svårt att säga genom ett foto på hästens kropp taget från sidan. Jag skulle ha velat se en huvudbild taget från sidan där man ser öra öga näsborre och mungipa. Jag hoppas att det löser sig för dig och önskar dig lycka till.

Jo, precis det är ju rätt svårt att se på bild när han har så mycket päls. Men jag tycker ändå att man ser en rätt tydlig skillnad. Men det kanske är för att jag känner hästen. Sen är jag rätt säker att han inte trivdes då han var stirrig och konstig.

Ja jag har varit med om samma sak..
Hade en häst utlånad på foder och hade 60 mil ner så man åkte ju inte ner 1 gång i månaden direkt.
Men vi hade msn kontakt flera dagar i veckan och ringde ooch allt var toppen.

Skulle sälja han sedan och när jag fick hem han fick jag en chock:crazy: han var sjukligt mager och inga muskler och han slängde i sig magen i transporten på väg hem så han fick foderstrupsförstoppning och var väldigt nära att dö:crazy:

Så jag lånar aldirg ut en häst igen så där långt och om jag nu ska låna ut så är det i närheten där jag akn åka 1 gång i veckan och kolla till min häst!

Har du hört från den än?
Tycker att du ska ta hem hästen. Tvinga hästen att gå lektioner då den ser ut så här är inte ok. OM den ömmar på hårt underlag så lär den nog även känna av det lite i ridhuset. Den får för lite mat och verkar inte alls trivas. Ta hem den. Hur ser deras andra hästar ut egentligen?

Jo, helst hade jag velat hämta honom nu. Men hur ska jag framföra det till ridskolan då? :crazy:

De har inte svarat än men jag skickade ett sms till dem samtidigt som jag skickade mailet och sa att jag mailat dem och att jag ville att de skulle kolla det idag. Det kan ibland ta 1 vecka innan man får svar nämligen. Och han svarade okej så jag antar att han svarar ikväll.

De flesta hästarna såg bra ut, det var väl ngn som var liite tunn över ryggen men inte i närheten av min.

JAg hade nog bara sagt att , spelar det någon roll om jag tar hem honom nu eller om tre veckor. Han ska ha skor, och om han inte får det så säg till. Hästen är smalare än innan, lägg fram det. Han behöver mer än bara lite mer hösilage.....

Tycker helt klart att hästen var i bättre form hos dig. På ridskolan, halsen är nästan sjukligt omusklad och magen uppblåstliknande, tecken på vitamin/proteinbrist.

Hos dig var hästen i normalform och normalhull.

Skulle ta hem hästen fortast möjligt.

Men hur ska jag säga det då:crazy:? Usch vill ju ha hem honom snabbast möjligt.. Jag kan väl inte bara säga " nu kommer jag och hämtar honom"....

Kl

Jag håller med ts, hästen är i sämre skick nu. Jag tycker att den ser tunn, omusklad och aningens bukig ut. Bildsviten före och efter var lite missvisande; på den första "före"-bilden står hästen och vilar på ena bakbenet vilket förklarar rumpans lutning..! Den andra "före"-bilden är mer rättvisande, skulle jag tro.

Hästen är inte vanvårdad, men jag skulle inte heller uppskatta om min häst tappade hull och muskler hos fodervärden. Ta hem honom igen!

Jag håller med! Han ser dessutom rätt bukig ut på "efter" bilden. Han skulle nog må bra av lite extra protein redan nu innan ts tar hem honom.

Men hur ska jag säga det då:crazy:? Usch vill ju ha hem honom snabbast möjligt.. Jag kan väl inte bara säga " nu kommer jag och hämtar honom"....

Jag hade sagt att jag inte tycker dom skött sina åtaganden som fodervärdar enligt kontraktet och att jag hämtar hästen helt enkelt.

26200961.jpg

26192933.jpg

QUOTE]

alltså vet inte ens om jag vågar skriva, tkr typ inte alls som er andra..
kan typ inget om sånt här men jag tycker hon ser bättre ut på första bilden.. andra bilden missvisar ju (?) då den inte är helt och hållet från sidan.. tror att om undre bilden skulle vara från en bättre vinkel så skulle överlinjen se mer kantig ut.. dessutom har pållen ju ganska mkt päls på andra bilden än första, nu är ju inte hästen så jättemusklad på första bilden heller, men han ser inte smal ut över revbenen där, vilket jag tycker att han gör på andra bilden men magen är ju "större" på andra bilden och om revbenen känns igenom hullet bra så är väl det tecken på proteinbrist? och att en häst som knappt kan gå ur hagen pga ömma fötter skall gå på nybörjarlektioner eller var det var är ju inte rätt mot ponnyn!

(alltså jag skriver bara av min skitdåliga kunskap så bli inte förbannade på mej ni andra direkt ;) )

:bump:

Senast ändrad:

Har sagt att han är smalare och så.. Men jag vet inte, jag förstår också att han inte kommer gå upp i vikt men jag vet inte... Usch:crazy:

Mailen:

Jag:
"Jag märkte att "namn" ömmade mycket. Har han gjort det länge? Kanske vore bäst att sätta på skor så han inte får en hovböld eller liknande.. Jag glömde att ta upp detta när vi pratade om fodret, och sen hittade jag inte dig innan vi åkte. Hur ser fodret ut idag?"

fodervärden:

"Hovbölder får man inte av att hästen går utan skor utan om de får en skada på hoven och det uppstår infektion. Men jag skall prata med "lala" imorgon och höra vad h*n anser. Jag ser helst att de hästar som går på ridskolan skall vara skodda så jag skor gärna "namn".

Gällande fodret så har vi ökat på hans foder och vi funderar även på att lägga på lucern."

Svarade att jag tyckte de skulle lägga på ngt kilo lusern då jag inte trodde att ngt kilo mer hö skulle hjälpa hans hull så mkt och sa även att han skulle skos snarast möjligt. Men de kan väl få hovböld av att de går omkring och ömmar på ojämnt underlag? Det har jag fått lära mig..

Senast ändrad:

Är det bara ögonblicksbild eller står hästen sådär? Den står lixom med hela bakdelen under sig och skjuter rygg ser det ut som på andra bilden.
Den står inte så på förebilden

Vet faktiskt inte om han stod sådär. Vi hade väldigt svårt att få honom att stå stilla så det var svårt att få ngn ordentlig uppställd bild. Vad betyder det isåfall? Något fel med ryggen?

han var sjukligt mager och inga muskler och han slängde i sig magen i transporten på väg hem så han fick foderstrupsförstoppning och var väldigt nära att dö:crazy:
Låter helt otroligt, men varför fodrar ni med magar och inte hö eller silage?? :confused:

:p

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 566
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 577
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 468
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30