Blir bara så ledsen!

Sv: Blir bara så ledsen!

Tycker inte att han ser så illa ut på korten i hull.
Men är ju jätte svårt att säga via en bild måste ju känna på hästen för att göra en bedömning om hull..
Däremot tycker jag han ser omusklad ur framför allt på halsen och rumpan..

Hade garanterat tagit hem honom.
För på 3 månader borde han som du själv säger kommit i bättre form.
2 månaders vila är inte lång tid om han var i gång och musklad innan borde han garanterat kommit igång ganska snabbt.

Vad för ras är han?
Hur hög är han?
Hittat någon som vill hjälpa dig?

Delvis kl*

Som sagt så ser han inte så smal ut för att han har så tjock päls och den dagen så var det -5 ungefär så han hade burrat upp den med. Så när jag såg honom i hagen så trodde jag först inte att han var så smal, men när jag gick fram och kände så var han det. Om han inte hade haft pälsen så hade man med stor sannolikhet sett revbenen. Antagligen därför ridskolan inte reagerat. Men tycker ändå de borde ha kännt på honom. Sen hade han blivit MYCKET smalare i bogen också. Ska se om jag hittar bild att jämföra med.

Uppsägningstiden på kontraktet går ut den 8:e, så om knappt 3 veckor så jag orkade inte börja tjaffsa med dem om allt utan de lovade att han skulle få ett par kg mer hö och det andra struntade jag i.

Han är en Svensk Ridponny valack ca 143-144 cm född 2002. Eventuellt att min kompis ville vara halvfodervärd men vi får se..

Säger som de andra. HAn ser ej mager ut. Dock dåligt musklad. Men så är det svårt å säga på bilder! Men ta hem honom om du ej tycker han ar det bra.

Fick du svar på vad han får för mat?

Han fick 6.5 kg hö och 1 kg silage. Tillsammans blev det ca 6,15 kg ts men jag har i kontraktet skrivit att han ska ha MINST 6,5 kg ts. Sen fick han 1 näve fibergi morgon och kväll men det räknar jag inte med. I smrp så blev det 235 gr. Vilket jag tycker är väldigt lite och energin vet jag inte men tror inte den var så hög. det kan ju inte bli så högt ändå med tanke på att han fick så lite.

Ja, som sagt så är det väldigt svårt att se på bilder och jag trodde först inte att han var alls smal innan jag kände på honom. Omusklad såg jag ju att han var men han såg först inte smal ut iom all päls;).

Min D-ponny fick 8 kg hö (Vet dock ej värde) 2 kg groov, 1 kg Lucerne, 1 kg betfor, 1 dl matolja, 1 kg Musli. MEN hon var extremt svår att hålla i hull!

4031929.jpg

Hon reds 4-6 ggr/veckan. Och tränades ej speciellt hårt. Tävlade ej något alls då hon var för ung. Hon var 145 i mkh.

På denna bild har hon fått ett föl (fölet är 6 mån) Bilden är tagen i slutet på nov och hon är endast riden 4 dgr veckan i lugnt tempo i ca 1-2 mån.
5881253.jpg

Senast ändrad:

Va fin:)!

Ja, här hemma har han alltid (sen han var 4) fått fritt med hö/silage och brukar äta ungefär 10-12 kg. Om det är snö så äter han kanske ngt kilo till.
Nu innan han åkte så fick han detta plus lite lusern. Kommer inte ihåg exakt men 0,5-1 kg. Och då hade han helvila. Ska skicka bilden som jag har på andra datan sen.

Så jag tycker helt klart att han får alldeles för lite och det är inte konstigt att han ser ut som han gör.
Enligt hippocampus så ska han ligga på 390 i smrp och det programmet tycker jag oftast är rätt snålt när det gäller näringen. Om man jämför med de 235 han får så får han 155 gr smrp för lite och då skulle jag ändå vilja lägga till lite mer än det hippocampus rekomenderar. Även energin ligger för lågt än det som hippocampus rekomenderar.

Nu ska jag vara helt ärlig! Han ser bättre ut och har mer muskler nu! Speciellt om man kollar på korset och manken. De är inte alls lika tydliga.

26198917.jpg

26192933.jpg

Jag tkr att han ser bättre ut över rumpan på bilden från ridskolan, men han ser bättre ut över halsen när han va hemma hos dej..

hmm, vet inte om bilderna missvisar, men när han var hemma så hade han delad rumpa men nu så var den helt rak.

Tycker inte han ser så mager ut på ridskolekorten. Som sagt så kan man ju luras av pälsen, men tycker det ser ut som pälsen är i bra kondition. Det brukar den inte vara på en mager häst. Faktum är så ser han bättre ut nu än innan han åkte. Men kort kan luras, men utifrån det man kan jämföra med här så.

Håller med dig!
Stor skillnad på bilderna och i ett klart bättre skick på den undre bilden.
Ingen tvekan om saken.......
Sanningen att säga så var ponnyn i ett sämre skick hos dig.
Så varför klaga?
Ridskolan har gjort dig en tjänst som både har musklat upp samt gött upp din ponny.

Ett inte alltför ovanligt scenario:
Någon skaffar en billig alt får en häst till skänks.
Allt är guld och gröna skogar.
En (kort) tid senare kommer man på hur satans dyrt allt är samt
inte alltid är såååå roligt i minusgrader och snålblåst.
Då lånar man ut hästen på foder ett tag, man kan ju INTE sälja den.
Ojdå det var inte så bra av någon anledning alt man ångrar sig framåt
vårkanten och värmen anländer. Tar hem hästen igen, självklart är den officiella anledningen att det var fodervärdens fel som inte klarade av/ misskötte/ vantrivsel etc etc.... På sommaren är det ju inte heller sååå dyrt att ha häst. Kanske gratis bete, hästen kan gå utan skor osv.....
Hoppsan dax för installning och därmed tidsbrist.... hmmm....
Sätter ut hästen för ett överpris, får den inte såld... NÄMEN:eek:
Tar fodervärds-svängomen igen då. Lånar ut hästen, skriver kontrakt för 1 år.
3 månader senare vill ägaren sälja hästen igen, fodervärden lackar ur.
Fick ju låna hästen 1 år?! Ja då får du väl ta hem den då.
Hästen kommer hem för försäljning. Dröjer kanske att få den såld, det börjar kosta tid och pengar igen och cirkeln är återigen sluten.

Detta är bara så typiskt emellanåt och det rör sig oftast om hästar i
prisklassen 0- max 15.000:-. Och hur man än vrider på det så är ägaren alltid oskyldig i betraktarens öga, som hon ser det.
Andra kanske är mera klarsynta att pållen förmodligen hade haft det bättre hos fodervärden som hade tid och engagemang samt ambition att köpa
den för en ansenlig summa pengar ett år senare. Istället kastas hästen omkring till höger och vänster pga egoism, okunnighet och bitterhet.
Hästen kan ju bara inte få trivas för bra hos någon annan än MIG!
Samtidigt som man egentligen inte har tid, råd och lust... längre.

Jaja, det är inte lätt alltid:grin:
Min kusin gick på en sådan häst, hämtades från en annan fodervärd där den endast hade stått en kort tid. Kusinen fick ha hästen på foder 1 år, ägaren ångrade sig efter 1 månad och nu 1 år senare är den ute på annons.
Oj, vad oväntat liksom....

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 584
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 636
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 723
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 473
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar