Blir bara så ledsen!

Sv: Blir bara så ledsen!

Usch vilka människor!!:mad:

Tur att det blev bra iallafall och att han fick sluta sina sista år fint:)

haha denhär tråden börjar spåra ur! :) finns jävligt många onödiga inlägg här som TS helt bra kan strunta i ;)

[/B]

Håller till fullo. Finns så många griniga människor här på buke som måste ha fingret i allt :D

Hästen är hemma, allt är frid och fröjd- så tråden kan väl lika gärna stängas.

Jag håller iallafall fast vid att du tog det rätta beslutet. Din häst såg ut att vara i ett betydligt sämre skick (inte jätteallvarligt men endå) än innan och detta tycker jag är en tillräckligt bra anledning till att hämta hem honom igen. Varningsklockan började ju när personen som skulle provrida din häst berättade om hans tillstånd. Sen kan man ju spekulera i om denna person överreagerat eller inte.

Jag hade iaf. tagit hem hästen, inget snack om saken.

*Tack alla:)*

Han verkar nu må bättre:)
Jag uppdaterar om ett par veckor hur det går och med bilder:)

Hejsan linnsan!
Jag tycker du har gjort helt rätt i att ta hem din häst. Oavsett om han är missskött eller ej. Man ser ju på hästens hela hållning att han inte trivs bra där. Så om du hämtade honom nu eller när kontraktet tog slut tycker jag inte att ni andra som tycker att hon gjorde fel ska gnälla över.
Det är ju trots allt du som känner din häst bäst och vem vet. Hade hon inte kommut ut och tittat på hästen så hade din häst kanske varit i ännu sämre skick än den var nu. Det verkar nästan som om en del här inne sitter med den inställningen att för att man ska få hämta hem sin häst så ska den vara en vrak. Är det inte bättre för hästen att få komma ifrån ett ställe där den inte trivs? Inte får den vård som den behöver? Titta på den hästens bild oavsett hur den såg ut innan och säg att ni tycker att den hästen ser lugn och harmonisk ut, ser ut som en häst som trivs med livet och framför allt ser det ut som en häst som dessutom fortfarande klassas som en unghäst? eller ja i detta fallet en ungponny.
Skulle ni tycka att det ser okej ut om det hade varit era egna hästar?
Jag säger inte att det bara finns svart elelr vitt eller att inte alla har sina egna versioner. Jag säger bara titta på bilden och fråga er själv om ni hade tyckt det var okej om det varit ER häst?!
Jag hade då sannerligen inte tyckt det.

Har du haft veterinären där ute än? Vad har de sagt om din ponny?

//Novisen

Hej!

Veterinären har jag inte tagit ut än för jag tänkte vänta lite och se hur det blir. Han är redan bättre:). Han står inte under sig längre och verkar inte heller ömma.. Vet inte varför han ömmade så mkt på ridskolan. Kanske därför han stod under sig innan för att han hade spänningar?

Det blir iallafall bättre och han har börjat få soja och hippo alfa som proteinkompliment. + betfor vitaminer/mineraler, salt och fritt med hö:).

Hade egentligen tänkt att ge lusern men det tyckte inte han så jag fick inte i honom mer än 1-2 dl..:crazy:

Hur fort kan man öka på sojan? Hade tänkt ge 400-500 g (uppdelat på flera ggr givetvis) iallafall i början. Han får just nu 1 dl morgon + 1 dl kväll. Vet dock inte riktigt vad det väger..:angel:

Vet inte exakt hur snabbt du kan öka med sojan. Men jag tycker du kan hålla dig till den dosen du har nu iallafall 1 vecka till, sedan kan du kanske lägga till 1 dl soja mitt på dagen med ett extra mål mat( behöver ju inte alls vara mycket) Så blir det inte så mycket på ett o samma foder. Tror att 1 dl soja väger runt 100 g, men säkrast är ju om du väger det själv. Köp en digital köksvåg så får du alltid exakt rätt mängd. Älskar min den är guld värd!

Okej:)

Jag har köksvåg i stallet "hemma". Så den kan jag ju egentligen ta med mig:).

linnsan;12021175 Hur fort kan man öka på sojan? Hade tänkt ge 400-500 g (uppdelat på flera ggr givetvis) iallafall i början. Han får just nu 1 dl morgon + 1 dl kväll. Vet dock inte riktigt vad det väger..:angel:[/QUOTE skrev:
1dl soja väger ca 60gr.

Jag gjorde så här

1 dl dag 1 & 2, 2dl dag 3 & 4, 3dl dag 5 & 6. Mina får bara kraftfoder på kvällen. Ville inte börja med 2dl rakt av.

Du kan ge 100gr/100kg häst/ utfodringstillfälle som max. Bäst är grovfoder med högt protein. Jag har slutat ge soja tack vare ett kanongrovfoder vi har nu.

Ok, tack så mycket!:)

Höet är uselt i proteinväg och lusern ville han inte ha:crazy:. Annars hade jag tänkt ge 3-4 kg lusern + hippo alfa, men det sket ju sig:D. Visserligen är ju detta billigare så jag är ju inte jätteledsen;).

för min häst så var hippo alfa grymt effektivt, så du behöver nog inte ha lussern + alfa... testa!!

kan tillägga att det var en spinkig, ej sååå matglad fullblodstant som numera är rund och go!

Lägger mig i disskussionen....Tycker hemst synd om dig och ponnyn. Har själv varit i en liknande situation.
Jag tittade på bilderna och måste nog hålla med de andra om att han inte ser särskilt mager ut, lite svårt att bedömma isf eftersom han är bukig vilket inte alltid betyder att de är feta...
Han ser ju inte så välmusklad ut men inte omusklad heller för den delen, man får väl tänka på att ponnyer på ridskola sällan är rikitgt bra musklade men har ändå bar kondition och orkar mycket. Jag oroar mig mest för de ömma hovarna, har han ont går han och spänner sig, inte bra och kan ju vara en anledning till avsaknad av fin överlinje. Tycker att av vad jag kan se på hovarna så är de lite långa och låga i trakterna.
Du känner nog din ponny bäst, om jag var du skulle jag ta hem ponnyn vid minsta oro för att den inte skulle trivas.

Han får hippo alfa, soja, betfor och har även nu idag blandat i lite melass, 1 dl, för att det ska bli godare då han inte är jätteförtjust i sojan;). Och sen så får han ju även fritt med hö.

Han har faktiskt redan börjat "tjocka på sig". Börjar få lite mer överlinje:)

Jag har också bra erfarenhet av alfan då araben fick det. Verkar vara både smakligt och att de har lätt att ta upp näringen.

Har läst igenom hela tråden nu, och jag tycker du gjorde helt rätt! Men nu är jag nog inte ensam om att vilja ha uppdateringar!! Några bilder att bjuda på?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 543
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 639
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 455
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden