Blir bara så ledsen!

Sv: Blir bara så ledsen!

Idag när han släpptes ut var han så glad över att få vara i en riktig hage att han sprang fram och tillbaka flera gånger!

Han brukar annars stå lugnt och bara äta höet man han var helt överlycklig och sprang och blåste upp sig!

Skönt att ha honom hemma igen!:)

Men varför skrev du det från början då?

jag trodde inte att jag skulle bli tvungen att förklara utförligare för jag trodde du hade sånt sunt förnuft att du kunde tänka ut det själv

Min kompis lånade ut sin tjock goa shettis till en 4H ridskola för att hon skulle flytta långt åt helvete och kunde inte ta med ponnyn än.

Men efter ett par månader då hon hälsade på den oftast glada och busiga ponnyn mötte hon en mager syn, ryggraden stack upp och så höfterna. Blicken var matt och han hängde tröttsamt med huvudet.

Om den där ponnyn skulle fås att gå ner i vikt krävdes det nästan svält, tydligen hade väl den metoden använts.

Hon ringde upp ridskolechefen för att få reda på vad som försegått egentligen, men hon bara pratade i undanflykter.

Hästen är nu hemma hos kompisens mamma och pappa där han fått tillräckligt med mat, blivit rund och go igen med glimten i ögat!

Usch!

Vilken tur att det blev bra sen iallafall!:)

Ja men visst =) Din häst såg väldigt..hmm..spänd ut, ihoptryckt på kortet, han såg då inte harmonisk ut men inte mager heller..svårt att se på kort såklart men shettisen kunde man se tydligt på långt avstånd, han var verkligen mager :(

Hästen din kanske fått mat men kanske fel kraftfoder och får då svårt att sätta muskler? Har haft två hästar som fick äta hö hur mycket de ville samt kraftfoder men såg ändå inte vacker ut.. de behövde "starkare" kraftfoder, detta var på vintern, på sommaren var de alltid lika fina. Men just på vintern då var det svårt att hålla linjerna fina.

Sommargräset gör sitt:p

Hehe, nejdå. Jag förstår vad du menar;).

Han har fått både för lite hö och kraftfoder. Han fick bara 6,5 kg hö och 1 kg silage och 2 nävar fibergi. Som godis typ.

Och det var inte direkt supervärden utan de var rätt låga faktiskt. Summan blev iallafall inte hög i näring.

26295566.jpg

26295567.jpg

Visst är det skillnad. Men jag tycker det är en annan sak när man försöker få upp hästen i hull än att man skiter i det och ger den alldeles för lite. Araben som jag hade innan var också svår i hullet, speciellt på vintern.

Ponnyn som var utlånad är inte särskilt svår att hålla i hull heller. Brukar bara få hö och lusern.

Visst är det skillnad. Men jag tycker det är en annan sak när man försöker få upp hästen i hull än att man skiter i det och ger den alldeles för lite. Araben som jag hade innan var också svår i hullet, speciellt på vintern.

Ponnyn som var utlånad är inte särskilt svår att hålla i hull heller. Brukar bara få hö och lusern.

Jo jo precis. Araber är ju dessutom lättfödda..

Kan du inte försöka få hem honom snarast möjligt? Han ser ju ut att vara i ett mkt. sämre skick, räcker inte det för dig att ta hem honom? Kanske man kan ändra kontraktet? Eller nåt?

Han är hemma nu:). Hämtade honom i lördags. Först sa fodervärden att jag inte kunde hämta honom förens kontraktet gått ut, men då räknade jag bara upp vilka punkter de brytit mot i kontraktet så då kunde jag hämta honom;).

Till alla. Jag tycker inte att han är jättemager. Han var/är tunn, men det som oroade mig var att han inte hade en muskel (ridmuskel) och att han hade proteinbrist. Och jag tycker inte att en häst ska behöva arbeta utan muskler. Det sliter för mkt i längden. Och sen så trivdes han inte så bra heller så då blev det bäst att hämta hem honom direkt.

jag tycker inte att det ser ut att vara något större fel på hästen. Anledningen till att du fick ta hem honom och bryta mot kontraktet var nog snarare för att ridskolan ville bli av med DIG! du verkar inte vara någon rolig ägare att ha att göra med.

Först var hästen så väldigt vanvårdad och nu är han bara lite smal? Vilka punkter i kontraktet har de brytit mot?

Var har jag skrivit att han var vanvårdad?:confused:

Jag skrev efter jag kom hem att han inte såg ut så som tjejen beskrev men att han var tunn och ful i kroppen dvs. proteinbrist. Han ville inte släppa hästen förens jag påpekade att de hade brytit mot kontraktet.

*Ej skott, vilket skulle göras om behov fanns
* För lite foder (i kontraktet hade jag skrivit att han skulle ha MINST 6,5 kg ts grovfoder, vilket inte följts)
*Han gick i rasthage vilket jag skrivit att han inte fick
* De har inte betalat försäkringen

Varför skulle jag vara svår att ha och göra med? För att jag vill ta hem honom när hästen ser ut som ett 25 årigt gammalt ök? Eller nej, han såg värre ut för hemma har jag en 26 åring och han är MYCKET finare i kroppen.

För att jag vill ta hem honom när de bryter mot kontraktet på 4 ställen och uppenbart inte sköter honom ordentligt?

Men har ni i kontraktet definierat vad skor "vid behov" och "rasthage" är? Om ni inte har det så har ju Ridskolan bara agerat efter eget huvud och inte brutit mot något i kontraktet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 543
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 467
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 639
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 455
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden