Blir bara så ledsen!

Sv: Blir bara så ledsen!

Ja?
Han har varit i hårdträning innan och jag vet precis hur han ser ut när han är vältränad och musklad. Sen ser vem som helst att han inte är musklad för fem öre.

Detta är alltså inte en ponny som har gått och skrotat, utan han har tränats mycket och är utbildad ca la/msv dressyr och lc/lb hopp och är inkörd. Sen har han även gått prova på distans mm..

Om hästen varit i hårdträning innan utan skor ?

Varför behöver han helt plötsligt skor nu när han går så lite på ridskolan ?

Har du ingen bild när han är i hårdträning ;) ?

Du ska gå efter din magkänsla om du tycker att pålle mår dåligt , då mår du iallafall bättre :)

Lycka till Mia

Mvh Mia

Han har haft hovboots de dagar vi ridit mycket på grusvägar eller asfalt då han aldrig ömmar annars. Det är därför jag tycker att det är konstigt att han helt plötsligt ömmar så han knappt kan röra sig.

Har inte så många bilder men kan sätta in en bild ikväll på honom då han var 4 eller 5 år och reds normalt för sin ålder. Sen har jag mest börjat ta mer kort den senaste tiden och det var när han hade vila;).

Är du säker på att det är just hovarna som ömmar, att det inte sitter någon annanstans? Enligt min erfarenhet så blir det ju mycket ridning i ridhus på en ridskola, och inte särskilt mycket utomhus på hårda grusvägar :confused:

På dessa bilder syns det tydligt att hästen hade bättre hull och muskler hos dig. Tycker den ser ut att ha proteinbrist på ridskolebilderna.

Är den dessutom hovöm så tycker jag att du ska lasta på och ta hem den direkt.

norrland

Håller med..Har inte läst hela tråden..men enligt bilderna så ser han mest "bukig" ut på ridskolebilderna..och ser ut att lida av proetinbrist..en häst som är tunn kan faktiskt vara bukig o se tjock ut i brist på muskler i rygg osv..
Han ser mer musklad ut hos dej o inte alls lika bukig.
Men det är alltid svårt att utläsa av kort och det bästa är ju att se IRL.

Ja det är det som är konstigt:confused:. Men han ska veterinärbesiktigas (antingen när han kommer hem och så skickas räkningen till fd. fodervärden eller innan han åker hem) och då får vi hoppas att de hittar ngt om det nu skulle vara ngt. Sen kommer han stå de första veckorna för att äta upp sig så om han skulle ömma fortfarande så får jag nog ta ut ngn/åka in med honom så det blir ordentligt uppkollat. Som en del här inne även säger så står han ju med bakbenen under sig på bilderna också:S. Så vi får väl hoppas att det inte är ngt alvarligt iallafall.

Enligt ridskolan så har han antingen gått 2 lätta lektioner (1,5 h) eller en hårdare (45 min) per dag, så han borde ju inte direkt blivit överansträngd av för mycket "voltarbete".

Ja?
Han har varit i hårdträning innan och jag vet precis hur han ser ut när han är vältränad och musklad. Sen ser vem som helst att han inte är musklad för fem öre.

Detta är alltså inte en ponny som har gått och skrotat, utan han har tränats mycket och är utbildad ca la/msv dressyr och lc/lb hopp och är inkörd. Sen har han även gått prova på distans mm..
Hårdträning:confused:
Hur gammal var den?
Du har haft ett motiv till att lämna den till just en ridskola kan jag förmoda:confused:
Om den nu är så välutbildad borde det inte vara så svårt att hitta ngn duktig som vill ha den.

Då måste du ha en bild på hur den har sett ut när den var i form.

Nej jag tycker inte att det finns så mkt att klaga på. Vad hade du förväntat dig? Att den är öm- som många andra nu när marken är stenhård är inget konstigt alls.
Hade du lämnat den till en beridare- ja kanske då.

Han är 7 år. Har bl.a tränats för distans och galopp. Och då även dressyr, hopp osv.

Det var säkert 10 stycken som svarade under bara ett par dagar men jag valde ridskola för att där finns det (ska finnas) kunnigt folk som kan hästar och det är alltid människor som är där så man kan inte "gömma" hästen om den skulle bli mager osv..

Om han hade ömmat lite så hade jag inte reagerat. Men han ömmade MYCKET på alla FYRA hovarna(har aldrig ömmat på bak innan överhuvudtaget).

Som jag sa innan så har jag inte så mycket bilder då jag aldrig varit så hemst intresserad av att ta uppställningsbilder och jag är i stort sett alltid själv i stallet = ingen fotograf. Men jag ska se om jag kan hitta en bild sen ikväll på den andra datan.

Vet inte om man kan kalla det hårdträning. Alla tycker ju olika. Men han gick iallafall hårdare än "normalt" under en period och inte blev han spinkigare iallafall.

KL mig själv*

Detta är ingen bild där han är i högkondition/muskler men man ser iallafall hur han ser ut när han har lite ridmuskler. Han är 4 år på bilden. Han blir ju inte så mycket grövre när han får mer muskler/kondition men han får ju mer väldefinierade muskler.

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_33/26250000-26259999/640x480/26254356.jpg?0
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_33/26250000-26259999/640x480/26254366.jpg?0
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_33/26250000-26259999/640x480/26254360.jpg?0

Vet att han står lite kul på ena bilden men det får ni stå ut med;)

Senast ändrad:

4 år

26254356.jpg

7 år

26192933.jpg

Jag skulle som sagt vara mest bekymrad över att han står under sig och ser spänd och uppdragen ut. För övrigt så spelar det egentligen ingen roll vad du hade förväntat dig av ridskolan kontra vad andra tycker att man kan förvänta sig av en ridskola. Är du inte nöjd med hur hästen ser ut så ta hem den. Kan hålla med om att en ridskola kanske inte är det ultimata om man vill att hästen ska vidareutvecklas och bygga upp sig, men även en ridskolehäst ska vara blank och välmående och det tycker jag inte att din häst ser ut att vara.

Nej, precis. Jag har fortfarande inte fått svar från honom:crazy:. Hur lång tid kan det ta att skriva ett mail liksom:crazy:. Verkar nästan som att han försöker skjuta på mailet för att försöka förhindra oss att hämta honom eller ngt..

Utvecklas behöver han inte göra. Men däremot få de muskler och kondition som hans arbete kräver.

Nej, precis. Jag har fortfarande inte fått svar från honom:crazy:. Hur lång tid kan det ta att skriva ett mail liksom:crazy:. Verkar nästan som att han försöker skjuta på mailet för att försöka förhindra oss att hämta honom eller ngt..

Snälla ring! Sluta maila dom.

Har ringt ca 6-7 ggr på mobilen och 3-4 ggr till ridskolans telefon. Han visste om redan i onsdags att jag skickat mailet och hade även kollat på det då men han svarade inte:crazy:. Nu vid halv 6 så fick jag svar.

han skrev:

Som jag Sms-ade så kan ni inte hämta honom denna helg.

Vi har i alla fall lagt på och ökat foderstaten.

Därför tycker jag att du skall låta honom fortsätta hos oss så ser vi till att han fortsätter att musklas och bygger på sitt hull så att du lättare skall kunna sälja honom och få bra betalt.

Han har ju, från att inte orka något, börjat orka med 2 pass och förbättringarna fortsätter.

Men du får ju göra som du vill naturligtvis men jag tror han kan bli riktigt fin om 1 - 2 månader.

jag svarade:

Han ska inte säljas längre då det fixade sig med pengarna. Jag vill ha hem honom så han kan ta det lugnt och bara äta upp sig. Vilket blir svårt för er då han bara kommer kosta pengar då. Passar imorgon?

Han har brytit mot kontraktet på minst 2 ställen så jag kan visst hämta honom. Vad är det du inte förstår?

Vill bara ha hem honom nu! Men han som lånar honom säger att jag inte får hämta honom:crazy::confused:?

ingen här vet vad som står i kontraktet, bara du och fodervärden. har de gjort fel hämta hem hästen.

får en tvekande känsla av dig att du kanske inte vill/kan hämta hem hästen. känslan att du kommer med att ja men de har ökat fodret etc. och i och med de kanske du känner att han inte behöver komma hem snabbt.

I grund och botten går det ingen nöd på hästen i alla fall, den dör inte av att vara där

MEN hade det varit min häst hade den varit hemma samma dag som jag hade varit och hälsat på.. och hade jag gjort fel i att tagit hem min häst, hade hag gärna stått för dom konsekvenserna, för jag gör allt för en häst jag tagit ansvar för...

sitt inte på buke och tjata och skriv inga mail, är du seriös på att hänta hem honom innan tiden löper ut hade han nog redan varit hemma..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 768
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 944
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka