Blir bara så ledsen!

Sv: Blir bara så ledsen!

sluta ha mail och sms. kontakt en idskola har väl en telefon du kan ringa och helst enkelt säga att du vill hänta hem hästen omg pga omständigheterna. Hjälper inte att skriva här för att få hem honom. Du anser att han inte blivit korrekt skött och i och med det har du rätt att hämta hem honom, vid en ev. tvist har du ju fakta på att han ej blev korrekt skött.

Skönt att ngn ser det jag ser. Antagligen bilderna som är väldigt missvisande men jag tycker ändå att man ser skillnad? Fast kanske för att jag när jag ser bilden kommer ihåg hur han såg ut i verkligheten då han var hos mig. Jag tar ju liksom inte en bild och bedömmer hästens hull på utan känner på hästen. Och jag kände OCH såg STOOR skillnad, speciellt då i muskler. Även min kompis som var med tyckte han såg omusklad och mager ut. Och även hon som var ute och kollade på honom (som ju sa till mig) tyckte han såg för jävlig ut.

Tycker också att han ser finare ut hos dig. Där ser han ut som en ponny. På bilden från ridskolan ser han ut som ett 25-årigt "ök". Om du ursäktar beskrivningen. Ta hem honom. Inte skulle jag låta någon tjäna pengar på min häst på detta viset.

Tyvärr så är det svårt att få tag på dem på telefonen med. Men kan jag säga at jag ska hämta honom nu då? De ska sko honom och de har ökat fodret och skulle börja ge lusern.. Det är klart att jag vill ha hem honom, men kan jag verkligen hämta honom "bara sådär"?

Varför skulle du inte? Dom har ju uppenbarligen inte skött om honom och därför brutit kontraktet, då kan du lika bra hämta hem honom.
Din tvekan gör att jag känner att du kanske inte vill ta hem honom?

Jodå, visst vill jag ha hem honom. Men jag kan alltså säga att jag vill hämta honom även fast de ska öka foder och sko honom? De själva ansåg inte att han var särskilt smal. Jag är rätt konflikträdd..

VAd är det för folk om de inte själv kan se att hästen är smal och behöver skor, och de ska ha en ridskola, hemskt.
Skit samma om de nu lovat att göra detta, de lovade inte förrän du själv sa det till dem, vad hade händt om du inte satt ut hästen på annons och inte den intresserade hade ringt dig och talat om i vilket skick din häst är.
Detta är saker de själv skulle ha sett och åtgärdat, kontraktbrott, hämta hem hästen, gnäller de så bara lägg fram bevisen. Har du ingen som kan vara med och hjälpa med att prata och vara "övertygande".

Klart att du kan hämta honom! Har de gett honom för lite mat och inte skott fast att han ömmat så har de misskött honom och därmed brutit kontraktet! Säg till dem det!

Jodå, visst vill jag ha hem honom. Men jag kan alltså säga att jag vill hämta honom även fast de ska öka foder och sko honom? De själva ansåg inte att han var särskilt smal. Jag är rätt konflikträdd..

det verkar inte direkt va en bra ridskole häst om han knappt orkar gå med på lektionerna.. dom borde bli glada av att du tar tillbaks den.

konflikträdd. det är din vän du pratar om. det är väl värt alla konflikter =(

Jo, det är klart. Ville mest ha mer "kött på benen" så att säga. Alltså för mig är det en anledning att ta hem honom men jag ville mest veta om det gick iom att de skulle åtgärda problemen.

Har nu skickat ett mail och skrev att jag ville hämta honom i helgen för att jag inte ville att han skulle gå lektioner utan att han skulle få tid på sig att gå upp i vikt. Frågade även om lördag eller söndag passade bäst..

För mig är det förresten konstigt att han inte orkade gå med på lektionerna. Blev väldigt förvånad när de sa de, han har nämligen alltid varit en väldigt pigg häst och jag har nästan aldrig sett honom trött. Och då har han gått både långa dressyr/hopp-pass, galopptränats och distanstränats..

Det är väl ändå din häst och om du anser att han har missköts och dom säger att han är för trött för att gå med på lektioner så är det inget snack om saken.....åk dit och hämta hem honom nu....det är väl trots allt din familjemedlem, eller???

Jag tror inte du kan hämta hem hästen utan att du begår kontraktsbrott, han är långt ifrån så misskött som han "borde vara" för att det ska gå att häva kontraktet så abrupt, speciellt när dem nu ska åtgärda det som felades. Trots att han är muskelfattig och ömfotad så handlar det inte om vanvård i den bemärkelsen, jag tycker också det är illa men jag tycker inte du ska ge dig in i en fight utan mer på fötterna. Om det hade rört sig om en längre tidsperiod och framför allt om inte skötseln skulle åtgärdas hade jag rekommenderat annorlunda men nu är det bara onödigt tjafs som kan kosta mer än det smakar. Hoppas din ponny kommer få skor och må bättre av den ökade fodergivan och satsa på att börja om från början när du får hem honom igen. :)

Får se vad de svarar ikväll.. Visserligen så skrev jag i kontraktet att han inte skulle gå i rasthage, och det tycker jag att den hagen som han står i nu är. Men det kanske inte alls de tycker utan de kanske tycker att det är en helt normal hage..

Ska du fortfarande sälja honom? Vad begär du för pris?

Jag tycker inte att han såg så hemst ut på bilderna, absolut inte undernärd men visst, tråkig i kroppen.
Avvakta med att ta hem honom tills kontraktet löpt ut så riskerar du inte att hamna i en tråkig situation.

Tror inte jag vill sälja honom när det gått fel 2 ggr.. Men jag hade satt ut honom på 47 000 kr.

Jag tycker inte att hästen ser akut mager ut, men jag skulle inte vara nöjd om min häst såg ut sådär. Den är ful i pälsen, bukig och uppdragen. Dessutom tycker jag att den på alla bilder står under sig och ser väldigt spänd ut. Kolla upp rygg/bakparti och bakknän när du tar hem den om den står sådär, det ser inte avslappnat och naturligt ut. Säkert en konsekvens av hovömheten och kanske kräver lite jobb att fixa till.

(kan ju vara en synvilla men jag tycker alla bilder tyder på det, ha det i åtanke iaf)

Jag tror inte du kan hämta hem hästen utan att du begår kontraktsbrott, han är långt ifrån så misskött som han "borde vara" för att det ska gå att häva kontraktet så abrupt, speciellt när dem nu ska åtgärda det som felades. Trots att han är muskelfattig och ömfotad så handlar det inte om vanvård i den bemärkelsen, jag tycker också det är illa men jag tycker inte du ska ge dig in i en fight utan mer på fötterna. Om det hade rört sig om en längre tidsperiod och framför allt om inte skötseln skulle åtgärdas hade jag rekommenderat annorlunda men nu är det bara onödigt tjafs som kan kosta mer än det smakar. Hoppas din ponny kommer få skor och må bättre av den ökade fodergivan och satsa på att börja om från början när du får hem honom igen. :)

Håller med..
Tycker inte att han såg speciellt vanvårdad ut precis.

Visst, inga muskler men å andra sidan så hade jag inte begärt/förväntat mig att min häst skulle vara musklad och fin om jag lämnade henne på en ridskola då nivån på ridningen inte är så mycket att "hänga i granen". :angel:

Det förväntar jag mig. Att hästen har muskler efter det arbete den förväntas utföra.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 566
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 577
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 468
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30