Blir bara så ledsen!

Sv: Blir bara så ledsen!

Kl

Jag håller med ts, hästen är i sämre skick nu. Jag tycker att den ser tunn, omusklad och aningens bukig ut. Bildsviten före och efter var lite missvisande; på den första "före"-bilden står hästen och vilar på ena bakbenet vilket förklarar rumpans lutning..! Den andra "före"-bilden är mer rättvisande, skulle jag tro.

Hästen är inte vanvårdad, men jag skulle inte heller uppskatta om min häst tappade hull och muskler hos fodervärden. Ta hem honom igen!

Ursäkta!?:crazy:

Har haft denna hästen i snart 6 år och jag lånade ut honom för att jag inte hade råd, ja. Jag är student och hade en annan häst. Nu har jag dock 3. Men jag tog inte tillbaka honom för att jag tyckte att "nu vill jag rida igen". Han skulle tillbaka för att han skulle säljas. Och ja, det verkar som att han inte trivs ngn annanstans än hos mig då detta har hänt 2 ggr. Sist var det dock mycket värre och man såg tom revbenen även fast än att han hade vinterpäls. Och många som inte kände mig undrade vad fan jag hade gjort. Nu denna gången var det ju inte så illa utan han verkar helt enkelt inte ha fått tillräckligt med foder då han tappat. Och att han inte heller verkar trivas. Vet inte om bilderna är väldigt missvisande men jag kan garantera att han var finare när jag hade honom. Även fast han hade stått i 2 månader så var han bättre i muskler och hull. Och det är inte bara jag som ser det utan många andra. Sen vet jag inte vad du tycker är bra hull då jag skrivit flera gånger att man skulle se revbenen om han hade varit klippt. Och han hade varken rumpa, rygg eller hals och han hade säkert minskat 1 dm i bogen (bredden). Även rumpan var tunnare på bredden och inte bara det att den inte var delad. Sen att du skriver att det är billigare att ha hästen på sommaren än på vintern, du vet väl inte hur jag har det? Jag har det billigare på vintern och även då bättre träningsmöjligheter så det har ingenting med det att göra. Sen är det klart att det kommer bli kul att börja rida igen. Men det var inte därför jag skulle ta tillbaka honom.

Hatar folk som har förutfattade meningar innan de vet hur det ligger till.

Skönt att ngn ser det jag ser. Antagligen bilderna som är väldigt missvisande men jag tycker ändå att man ser skillnad? Fast kanske för att jag när jag ser bilden kommer ihåg hur han såg ut i verkligheten då han var hos mig. Jag tar ju liksom inte en bild och bedömmer hästens hull på utan känner på hästen. Och jag kände OCH såg STOOR skillnad, speciellt då i muskler. Även min kompis som var med tyckte han såg omusklad och mager ut. Och även hon som var ute och kollade på honom (som ju sa till mig) tyckte han såg för jävlig ut.

hästen hade bättre hull hos dig, det syns klart och tydligt om man jämför med den sista bilden du lade in, vissa i den här tråden har väldigt tråkig attityd tycker jag förövrigt.

Delvis kl*

Det som "sticker upp" på korset är musklerna, alltså det är inte att han är kantig utan att han är bullig:) Sen vilar han ju ena benet vilket kanske ger lite konstig vinkel med?

Jag tycker också det ser ut som på bilderna att han är i bättre hull hos dej ..

Mitt scenario gällde inte dig utan att jag tycker att det inte verkar helt ovanligt att en del hästfolk sätter liknande i system.
Ett trist förfaringssätt, helt enkelt.
Visst kan man flytta omkring hästar till höger och vänster.
Men det tar tid att acklimatisera sig, särskilt vid tidigare dåliga förhållanden.
Vad är det då som gör att man som hästägare gör samma sak igen då?
Som att placera ut sitt djur hos någon som man inte har en clue om?
Ja, inte vet jag då jag ännu inte är någon sådan erfarenhet rikare...

/J.

26200961.jpg

26192933.jpg

Hoppas det är ok att jag lägger in direkt. Men är som sagt lättare att se.

På dessa bilder syns det tydligt att hästen hade bättre hull och muskler hos dig. Tycker den ser ut att ha proteinbrist på ridskolebilderna.

Är den dessutom hovöm så tycker jag att du ska lasta på och ta hem den direkt.

norrland

Det var just därför som jag lånade ut till ridskola för att det är mycket lättare att "hålla koll" på då det är mycket folk osv..

Förstår tanken bakom det men låg den inte 40 mil fr dig?

Hoppas det löser sig för dig och hästen.
Låt tredje gången gillt bli lyckat.
Att byta miljö, människor, hästflockar var och varannan månad....

/J.

Jo, men de har en hemsida och det finns alltid folk där. De kan liksom inte stänga in hästen i en box och skita i den för då hade ngn reagerat.(grov överdrivelse)

Han har inte bytt flock så hemskt många gånger. Hade honom i ett stall i 3 år och sedan så när jag köpte andra hästen så bytte jag stall och då var det bara mina 2 som gick ihop. Sen förra hösten försökte jag då låna ut honom men det var då det slutade så tråkigt. Och sen denna gången då. Sen är det klart att kompisar har kommit med hästar och vi har släppt ihop dem osv. men det har alltid gått lugnt till och de har trivts ihop. Har haft honom sen han var 1,5 år och han blir nu 7 till våren.

*kl*
men hur går det, ska du ta hem hästen eller?

han är finare hos dig, mer välformad... på ridskolan ser han mest bukig ut...
Förstår din tanke med att låna ut honom till en ridskola! Hur man fodrar är ju alltid en evig fråga, alla har olika åsikter hur det ska vara, och han är ju ändock inte misskött på ridskolan i den bemärkelsen... dock är han ju misskött om han är så öm i fötterna, han borde definitivt ha skor på sig!! Även om han går i "mjukt ridhus" (?) så gör det ju ont i så ömma fötter....
ta honom därifrån så fort du kan!! Du kan ju skylla på att de bryter kontraktet i fodergivan så du kan ta han när du vill =)

"Problemet" med det är ju att de lovade att höja fodret. Ska hämta honom den 8:e så det är knappt 3 veckor kvar. Är det "värt" att börja tjaffsa med dem då?

Din häst ser ut att ha proteinbrist, bukigheten som vissa tolkar som om han är i bra hull är ju typiskt för det. Kolla halsen och överlinjen, inte en muskel.
Hästen var i mycket bättre skick hos dej även om han inte var speciellt musklad då heller. Och 235 g smb. protein till en d-ponny är ju katastrofalt lite, mina islänningar får minst 350g.
Ta hem hästen innan det blir ännu värre.
Du vet bäst hur din ponny mår.

Jag tycker inte du behöver tjafsa med dom !
Jag tycker inte han ser speciellt fräsch ut !
Håller nog med dom som tycker det ser ut som han har proteinbrist !
Halsen ser inte heller ok ut !
Hej från Hambo

Jo, han har ju både proteinbrist och energibrist. Men då väntar jag ut dessa veckor till jag kan hämta honom. Vill egentligen ha hem honom nu..men..

Skrev nu ett mail om de kunde sätta på honom skor eftersom att han ömmar så mycket. Vill ju inte direkt att han ska få en hovböld eller bli halt på annat vis. Får se vad de svarar. Om de säger att de inte kan det så vill jag ha hem honom. Han kan ju inte gå omkring och ha ont hela tiden i hagen (vet inte om han ömmar på annat underlag).

jag tycker, med den erfarenhet jag har, att hästen såg bättre ut i kroppen hos dig, efter vad man kan se på bilderna. Är ingen expert alls, bara min försiktiga åsikt.
Den såg bukig/bullig ut på de senare bilderna, halsen omusklad. På bilden från dig så tyckte jag mig se en fin ponny i lagomt hull och lagomt musklad.
mer proportionelig på bilderna från dig, och inte alls lika fin på ridskolebilderna.

Ang. hämta hem honom nu, eller om tre veckor.
Hade ni inte skrivit in i kontraktet att han skulle ha över 6.5 kg ts? Eftersom han bara fått 6.15 kg ts så kanske det kan räknas som kontraktsbrott om man vill envisas och få hem honom på stört ... :angel:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 584
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 636
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 723
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 473
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar