Blir bara så ledsen!

Sv: Blir bara så ledsen!

Ridskolorna jag varit på (har själv ridit på ridskola när jag var liten) har aldrig haft tillräckligt bra ryttare så jag skulle lämna min häst där och förvänta mig att få en häst med massa muskler..

Visst, hästen får motion och givetvis borde den få muskler på dom delarna som "arbetas" men på en ridskola så är det sällan hästarna går i RÄTT form och arbetar avslappnat.
Alltså hade i alla fall inte JAG förväntat mig att min häst varit jämnt musklad över hela kroppen..

Senast ändrad av en moderator:

Om jag ska vara ärlig så förväntar jag mig att hästen ska vara jämnt musklad. Sen var det ju inte det att han var ojämnt musklad utan han hade ju i princip inte en muskel på kroppen. Han hade ju mindre muskler än vad han har när han har vila.

Om jag ska vara ärlig så förväntar jag mig att hästen ska vara jämnt musklad. Sen var det ju inte det att han var ojämnt musklad utan han hade ju i princip inte en muskel på kroppen. Han hade ju mindre muskler än vad han har när han har vila.

Om du lånar ut en häst till ridskola där han rids av mindre duktiga elever så är du väldigt naiv om du räknar med att han ska vara jämnt musklad.

Överhuvudtaget så är de flesta ridskolor inget lämpligt ställe att låna ut sin häst till. Det sliter att gå så mycket på ensidigt underlag, de flesta rids inte i form (speciellt inte ponnyer) och utevistelse är många gånger undermålig.

Om man tar ett beslut att låta den gå på ridskola, så kan man inte räkna med att den ska utbildas direkt.

Var den skodd när du lämnade den?

Kan heller inte se ngn dramatisk förändring alls:confused:
Den såg renare ut på den nedre:angel:

Jag tycker inte jag ser någon speciell förändring förutom en större mage..
Inte heller tycker jag att han hade mer muskler på den första bilden heller, ungefär ganska lika.

Hoppas inte att du vill halshugga mig nu :p men jag säger bara min åsikt och jag tycker inte hästen ser ut att vara i speciellt dåligt skick för att vara på en ridskola.

Visst ska du kunna begära att dom höjer foder och sätter skor på hästen om du vill men som sagt, att han ska ha muskler.... Nej, inte med dom förutsättningarna.

*Svarar alla*

De har en som "rider till" hästarna emellanåt så de ska gå bra och de andra hästarna såg välmusklade och fina ut. Sen går han inte bara ridlektion med nybörjare, han går även med duktiga äldre elever.

Utevistelsen är minst 6-7 h/dag och nej han hade inte skor innan då han inte behövde det.

Låter fortfarande inte speciellt avancerat att någon "rider till imellanåt" och att äldre duktiga rider oxå.
Du har väl inte sett dom äldre rida honom?
Jag är tyvärr ganska negativt inställd till ridskoleryttare då jag sett en del, inte att dom rider hästarna illa, men att dom inte KAN rida hästen i rätt form..

Förlåt men jag har aldrig sett någon ridskoleryttare som verkligen KAN rida, som har känslan och kan få dom flesta hästarna dit dem vill..
Det beror ju på vad man jämför med och vad man har för krav.
Men jag tycker i alla fall inte att ridning bara ett hum om vad en skänkelvikning är och att om man rör händerna lite fram och tillbaka så böjer hästen på nacken.

Det är ungefär vad jag sett att dom "duktiga" på ridskolorna kan åstakomma, kanske lite öppna med.
Detta är dock det jag sett, men om ryttarna på den ridskolan är duktiga så undrar jag också vart musklerna är?

Därför hade inte jag förväntat mig en musklad häst.

Förlåt alla ridskoleryttare om jag drar alla över en kant :crazy: :o

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte förväntat mig att han vara i tävlingsskick. Men jag förväntar mig att han ska ha bättre muskler än i vila.

Tala om fördommar.

Jag tycker det finns många duktiga elever på ridskolarna + att där finns oftast någon som övervakar ridningen och ser till att hästen får det den behöver (verkar ju tyvärr inte så i det här fallet ). Skulle 100 ggr hellre låna ut min häst till en ridskola än en privatperson.

Jag har inte förväntat mig att han vara i tävlingsskick. Men jag förväntar mig att han ska ha bättre muskler än i vila.

Jo, det kan man tycka. Troligen har han knappt några muskler pga. fel/för lite foder som lett till proteinbrist och inte pga. att ridskoleeleverna rider illa.

Jo, precis det är det jag tror med med tanke på att han låg på 235 gr i smp protein. Jag har alltid räknat med att han ska ungefär 400-600 gr..(beroende på arbete osv)

Tala om fördommar.

Jag tycker det finns många duktiga elever på ridskolarna + att där finns oftast någon som övervakar ridningen och ser till att hästen får det den behöver (verkar ju tyvärr inte så i det här fallet ). Skulle 100 ggr hellre låna ut min häst till en ridskola än en privatperson.

Ja, jag har fördomar och det erkände jag ju själv och sa förlåt för jag drog alla över en kant..
Jag tvivlar inte på att det kanske finns en och annan duktig ridkoleryttare här och var, men jag har då aldrig sett någon som impat på mig så jag skulle kunna lämna min häst där och förväntat mig att den skulle få muskler.

Om ridskolehästar inte hade haft muskler så hade de inte heller hållt.
Varför skulle inte hästen få muskler för att den går på ridskola? Verkar faktiskt som att du bara varit kontakt med väldigt dåliga ridskolor som inte ens bryr sig om hästen ser ut som hej kom och hjälp mig..

När jag pratar om muskler så pratar jag MUSKLER, vältränade hästar i bra kondition. Det får inte en häst av att harva omkring på en ridskola.
Visst blir den inte skinn och ben, den får väl muskler på dom ställerna som arbetas. Men hur ofta ser man inte ridskoleponnysar med underehals till exempel?

Ridskolan där jag red när jag var liten är den bästa ridskolan jag varit på, inte bara för att det var "min" ridskola utan för att det faktsikt är så :p
Nu pratar jag alltså om dom JAG varit på..
Hästarna blir väldigt noggrant omskötta och stallet är det fräschaste jag sett.. MEN det betyder inte att dom är värsta muskelbergen för att dom går några lektioner varje dag med massa ungar, då ungarna inte kan rida dom på det sättet.

Jag har praktiserat på den ridskolan jag red på när jag var liten och jag blev faktiskt förvånad över hur noga dom är med allt.. Mat, mockningen, strö och personalens kontakt med alla hästarna, det är verkligen roligt att se att dom står och gosar med hästarna lite då och då på mornarna när inte allt folk kommit.

Jag har också sett ridskolor där dom inte bryr sig ett SKIT om hästarna, dom får dåligt foder, knappt något att stå på, ute dygnet runt utan täcke i mars-april, vilket jag tycker är rätt tidigt att släppa på "bete". Det är inga håriga nordsvenskar eller islandshästar jag snackar om nu utan typ halvblod.

Så jag har sett både bra och dåligt men muskelmässigt så har jag inte direkt sett någon bodybuilder någonstans ;) Och det lät lite som det var de du ville att din häst skulle vara när du lämnade honom där.
Okej, jag överdriver mer bodybuilder, men du fattar....

Nej, jag hade absolut inte förväntat mig att han skulle bli en bodybuilder;).
Men att han är musklad för det ändamål som han ska användas till. Inte att han krympt och blivit mindre än vad han var i vila:crazy:.

Jag tycker inte jag ser någon speciell förändring förutom en större mage..
Inte heller tycker jag att han hade mer muskler på den första bilden heller, ungefär ganska lika.

Hoppas inte att du vill halshugga mig nu :p men jag säger bara min åsikt och jag tycker inte hästen ser ut att vara i speciellt dåligt skick för att vara på en ridskola.

Visst ska du kunna begära att dom höjer foder och sätter skor på hästen om du vill men som sagt, att han ska ha muskler.... Nej, inte med dom förutsättningarna.

Titta på bilderna liiite mer noga så kanske även du ser att det e stor skillnad på 1:a å 2:a bilden. Så där ska inte en ponny på en ridskola se ut...vet int riktigt vad du har sett för ridskolehästar. Som ngn annan skrev ser hästen ut att vara 25 år gammalt "ök".

KL mig själv*

Börjar bli riktigt irriterad (arg) nu. Jag skickade mailet i onsdags och han har fortfarande inte svarat. Han sa först att han skulle svara i onsdags kväll, jag höll mig då uppe till halv 2 ungefär. Jag sa sen igår på morgonen att jag måste ha mailet (igår). Han sa att jag skulle få det INNAN kvällen. Vid 22 så undrar jag varför han inte svarat och han är då i stallet men ska svara när han kommer in. Likadant denna kvällen låg jag uppe till 2. Inget svar nu när jag vaknade heller:crazy:

Jag har ju skola och ska upp vid halv 6 för jag har stallet på morgonen.. Känns ju jättekul.

Nej, jag hade absolut inte förväntat mig att han skulle bli en bodybuilder;).
Men att han är musklad för det ändamål som han ska användas till. Inte att han krympt och blivit mindre än vad han var i vila:crazy:.

en sak bara- inte för att jag kan se ngn större skillnad.
När en otränad häst sätts igång- blir den mer- fit.

Ja?
Han har varit i hårdträning innan och jag vet precis hur han ser ut när han är vältränad och musklad. Sen ser vem som helst att han inte är musklad för fem öre.

Detta är alltså inte en ponny som har gått och skrotat, utan han har tränats mycket och är utbildad ca la/msv dressyr och lc/lb hopp och är inkörd. Sen har han även gått prova på distans mm..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 556
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 515
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 650
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 455
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar