Blir bara så ledsen!

Sv: Blir bara så ledsen!

Skor vid behov är ju om hästen ömmar eller halkar för mig, och det var det även för dem. Och han ömmade inte lite när jag var och hälsade på. Han linkade sakta sakta fram och den hagen var ändå inte särskilt bucklig.

Från början sa de att han skulle få gå i en hage med lite kuperad terräng, träd och två snälla valacker. När jag kom gick han i en helt platt liten hage utan träd och 4-5 andra hästar som jagade bort honom om han kom för nära. Jag tror att de höll med om att det var en rasthage eftersom att h*n direkt efter att jag påpekat det gick med på att jag fick hämta honom men att han inte kunde få tag på en vet. till imorgon.

varför skulle hästen inte få gå i rasthage? Alla hästar bör få gå i hage så där anser jag att ridskolan gjort rätt genom att ha honom i hage! Du kan ju inte kräva att de ska hålla honom i specifik hage med två specifika individer när det rör sig om en ridskola. Att den blev bortjagad av de andra hästarna kan ju beror på att din häst är låg i rang. Det är ju inget ridskolan kan göra så mycket åt...

Skor vid behov bör deffineras bättre om du ska få igenom det som kontraktsbrott. Om hästen går på lektion så antar jag att den går i ridhus så här års och behöver antagligen inte skor pga detta!

Men om han nu är hemma igen så är väl alla nöjda och glada. Du fick hem hästen tidigare och de blev av med dig som messar och mejlat stup i kvarten. Även om de själva inte anser sig ha brytit något i kontraktet som du anklarar dem för så kan de ju lämnat tillbaka hästen av annan anledning, ex pga ditt beteende. Försvarar inte någon part men du verkar så vansinnigt naiv och skickar anklagelser hit och dit.

Det är ju lite roligt, tidgare var alla upprörda för att hästen inte hämtades omedelbar, å nu när det är gjort, ja då är alla upprörda för att hästen har hämtats?!
I detta fall tror jag bara TS gjorde vad hon tyckte var bäst för hästen, vilket jag hoppas att de flasta andra av oss också skulle gjort!

haha denhär tråden börjar spåra ur! :) finns jävligt många onödiga inlägg här som TS helt bra kan strunta i ;)

jag tycker att han är ganska omusklad på andra bilden, inte vanvårdad men långt ifrån muskulär, pälsen ser sämre ut oxå o magen hänger--> proteinbrist? ;) tycker att du skall ta hem honom på grund av det att han måste gå på lektioner med ömmande fötter, och för att du skall få sinnesro! måste vara jättejobbigt att gå och tänka på det där hela tiden!! dessutom om de är oseriösa och faktiskt inte gjort som du velat, med hagen osv tycker jag inte att man skall behöva klaga på dej för att du tar hem honom! somsagt kommer du snart säkert må mkt bättre! :D

Senast ändrad:

Det är ju lite roligt, tidgare var alla upprörda för att hästen inte hämtades omedelbar, å nu när det är gjort, ja då är alla upprörda för att hästen har hämtats?!
du får du väl ändå skilja på dom olika nicken?

I detta fall tror jag bara TS gjorde vad hon tyckte var bäst för hästen, vilket jag hoppas att de flasta andra av oss också skulle gjort!

:rofl: :bow:

Fast jag tycker inte att hästar skulle få gå i rasthage om det inte är ngn speciell anledning (skada, provisoriskt osv.)

Sen hade jag inte som krav att han skulle gå med dessa 2 valacker. Det var dem som lovade att han skulle få gå med dem när jag sa att han var låg i rang. Så att han inte gick med just dem bryr jag mig inte om.

Vad är det du inte fattar? Hästen kunde knappt röra sig för att han ömmade så mkt. Tycker du det var rätt att inte sko honom då?:confused:
Stackars dina hästar isåfall.

Jag har inte mejlat och sms:at hela tiden. Det var sista veckan för jag ville ha svar på vad som var fel och eftersom att jag inte kunde få tag på dem på telefon så var jag ju tvungen att använda annat sätt. Annars har vi haft kontakt ungefär 1-2 veckor emellan. Ibland 3.

Klart de har brytit mot kontraktet.

Håller med dig och Bee. Innan när jag inte hämtade hästen så klagade alla på det och nu när jag hämtat honom så klagar de på mig för det:crazy:;).

Väntade folk med att svara tills de hade ngt att klaga på?;)

Nu är han iallafall hemma igen och det känns mycket bättre för både mig och hästen:)

Jag tycker att du har gjort helt rätt. Att trådar tar den här vändningen är tyvärr mer regel än undantag. Frågar du tio hästägare om något får du tio olika svar. Stå på dig och strunta i att folk klagar. Det är bara du som har sett hästen och kan avgöra hur han mår. Sköt väl om dig och din häst.

skönt att ha hästen hemma igen!! du får visa lite efter bilder om ett tag! :banana: elr iaf berätta hu de går och hu det är med hovarna hans :S

Det är din häst och givetvis gjode du rätt som tog hem honom,skit i alla andra som skriver något annat;)

Jag försöker bara säga att det oftast finns två sidor på en historia. Allt är inte svart eller vitt.

En rasthage för mig är en hage där hästen kan springa, en sjukhage är det du verkar beskriva.

Vilka hästar ömmar inte även med skor om de går på hårt knöggligt underlag? Då hjälper inte skor heller. Hovböld får man inte pga oskodda hästar.

Vad bra;)

Tinuri

Uppdatering kommer om ngn/några veckor när han börjar bli fin igen. Han äter dock inte lusernen som jag hade tänkt. Får kanske bara i honom ett par hekto så idag så ska vi köpa mer hippo alfa och även soja om det finns så ska han få det + betfor istället:)

Underlaget var inte särskilt knöggligt och som sagt så har jag haft hästen sen han var 1,5 år och har aldrig sett honom ömma så mkt. och då har vi ridit/kört på alla möjliga underlag utan skor.

Ingen annan häst i hagen ömmade.

Du gjorde helt rätt strunta i andra som säger att det finns två sidor av allt.

det är din häst och givetvis märker ju du om allt inte är som det ska med hästen det är ju ändå din häst som du känner utan och innan..

Var med om en riktig skräck historia själv och kommer aldrig mer att lämmna ut en häst på foder!!!

Men varför gnälla?

Det är ju inte din häst,hade det varit det så visst hade du haft rätt i att skita i om den inte mår bra på ridskolan..

Men varför ska du sura till det bara för att hon tycker om och är orolig för sin häst???

Men nu är ni ju helt ute och cyklar. Jag har inte yttrat mig om huruvida hästen är i bättre eller sämmre skick på rdskolan. Jag har bara ifrågasatt utformningen av kontraktet, inget annat.

Lämnade ut min vackra arab korsning på foder (duktig gammal hopp och dressyr ponny).

Skrev en mängd förhållningsregler om hur mycket mat han skulle ha per dag och vetrinärkontakt som skulle vara vid minsta problem+att jag skulle stå för vet kostnad om något inte var som det skulle..

Såg till att skicka med allt foder som han fick hemma så att det skulle räcka minst tre månader framåt och såg till att prata med foder värden minst två ggr i veckan för att kolla att det inte var några problem med ridning eller hantering av gammla killen..

Första månaden var jag ute ett par gånger och allt verkade bra,så då litade jag på att allt var som det skulle=åkte inte ut på två månader men hade telefonkontakt precis som innan.

När min älskade ponny hade varit hos foder värden i tre månader ringde dom en dag och sa att dom trodde att det var bäst att slakta ponnyn eftersom deras hovslagare sagt att han nog var klapp hingst och antagligen hade ont pga det!!!????(Jävla idioter)!!

Jag blev rätt ställd och sa att dom absolut inte får avliva hästen och undra vad dom hade fått för sig att det var något galet med hästen för..

Tydligen har tjejen inte kunnat rida ut på ponnyn den sista månaden utan han har bara snurrat och vägrat gå,dessutom har hon inte klarat av att leda ut hästen i hagen utan han har slitit sig ett flertal ggr och gått omkull i stallet.

Dessutom hade dom gjort en hö analys och räknat ut att min kille inte behövde mer än 5kg hö per dag=jätte mager häst på paper stod skrivet att han skulle ha minimum 8kg.

Jag var riktigt arg och tog hem honom omgående (blev av med en hel del utrustning som blev kvar där).

Hemma blev det en mängd veterinär vård då han hade brutit rumpan,fått överben,hade salt brist,problem med magen osv..

Han fick fyra bra år till hemma hos mig som promenad häst och unghäst uppfostrare saknar honom fortfarande....:cry:

Det finns idioter och jag kommer aldrig mer vara schyst och låna ut en häst till någon som vill utvecklas eller lära sig bli bättre med en läromästare:mad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 767
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 944
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka