Bli med hund.

G

Galore

Tjo. har nu funderat på att skaffa hund. Är då nybörjare med "egen" hund, men familjen har haft det sen jag var liten. (rottis, dvärgschnauzer, och en blandning *papillon, chihuahua och tib spaniel*.)
men har ingen ide alls vad för hund som passar mej. Jag vill främst har en sällskapshund (långa promenader, kunna följa med på ridturer, passa med andra hundar, kanske ställa ut nån gång men inget krav, stabil i psyket, gärna nån hund som jag känner mej säker med)

kommer säkert på nåt mer senare, men får hoppas att jag inte har för höga krav? (eller det ska man kanske ha?) vill även ha en hund som jag klarar av som "första hund" även om jag har tillgång till mycket hjälp.
Släng gä'rna in ideer ni kunniga människor :)

Tack på förhand.

Sv: Bli med hund.

Du vill inte ha en dvärgschnuzer igen??? De är ju relativt lätta hundar som är pigga och glada och med på det mesta.

Jag tipsar också om dvärgschnauzer. Men de har du ju redan erfarenhet av. De följer gladeligen med på ridturer och hänger med trots att de är ganska små. Jag längtar tills att min lille valp ska växa till sig så att han kan följa med mig ut i skogen, än så länge får han bara följa med om sambon går vid sidan.

Dvärgscchnauzer en lätt hund? Som jag förstått det är det tvärtom. Min kollega har en och hon menar att hon verkligen insett att det inte är den lämpligaste förstahunden. Nu är ju jag också en förstagånghundägare, så jag är långt ifrån någon expert, men jag ville ändå berätta det.

Däremot har vår Golden av utställningstypen varit (och ÄR) den perfekta förstahunden för oss. Lugn och trygg men alltid positiv. Lättlärd och oerhört mån om att vara till lags.

Whippet helt klart! Kanske inte den hunden som passar n på ditt krav om beskyddning:rofl: men för övrigt världens bästa hundras. Stabilt och mycket vänligt lynne. De går för det mesta mycket bra ihop med andra hundar då de är välidgt ranglåga och är inte ute efter att bråka och mäta sina krafter med andra hundar!

Hänger med på allt upptåg man vill hitta på. Kan tävla agility, lure coursing och ja till och med lydnad. För det är en myt att en vinthund inte går att dressera, snarare tvärt om! De är oerhört intelligenta och gör vad som helst för en godisbit:D

Whippet är en aktiv hundras men som bara kräver så mycket motion som du vill ge den. De flesta nöjer sig med att få springa av sig ute någon gång om dagen, och är perfekt att rida ut med. Min vovve springer lätt 6-7 km när jag är ute och galopptränar, är helt toppen!

De är lugna och tar ingen plats inomhus och det bästa av allt....de tyr sig oerhört mycket till flocken. Sover gärna nära och under täcket mest hela tiden:p Kort päls som inte behöver någon närmare vård!

En frisk ras som blir ens bästa vän, fast varning, vinthundar är beoendeframkallande;):banana:

Senast ändrad:

Dvärgscchnauzer en lätt hund? Som jag förstått det är det tvärtom. Min kollega har en och hon menar att hon verkligen insett att det inte är den lämpligaste förstahunden. Nu är ju jag också en förstagånghundägare, så jag är långt ifrån någon expert, men jag ville ändå berätta det.
Har samma erfarenheter som du just gällande dvärg schnauzer. De behöver nog en väldigt fast hand och är ganska framåt och "på" i temperamentet. Känns INTE som en lämplig förstahund, annars tycker jag det är en oerhört härlig och käck hundras!

Japp, jag anser att dvärgschnauzern är en otroligt lätt hund att ha och rekomenderar den varmt som första hund. Självklart finns det individer som inte är lätthanterliga men de allra flesta brukar vara väldigt fogliga och mjuka hundar. Hanarna är nog ngt skarpare än tikarna.

Har nog bara träffat på en ds som inte varit trevlig och denna kommer från en mindre trevlig uppfödare så det beror nog på det...

Ungefär vilken storlek vill du ha?

Hur mycket tid på pälsvård är du beredd att lägga ner?

Gilly

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med falukorw. Jag har nu och har även tidigare haft dvärgschnauzer och de har varit lätta och medgörliga. Har även flera vänner och grannar som har DS och även de har varit bra i psyket och lätthanterliga. Dock kommer alla dessa från bra och seriösa uppfödare vilket kan vara en bidragande orsak. Jag tror också att hanarna kan vara lite tuffare än tikarna men det är ju inget ovanligt för någon ras. Det är dock ingen vek ras utan jag upplever dem generellt som robusta, modiga och nyfikna. Man hör ju ofta beskrivningen "stor hund i litet format", men då tror jag inte man menar att de är besvärliga på något sätt utan snarare att de är tåliga. Givetvis kräver de motion och aktivitet som alla andra hundar och en konsekvent uppfostring.

Jag har snarare erfarenhet av att den lite större varianten, schnauzern kan vara lite svårare och kanske inte bör rekomenderas som första hund. Men det kan också vara så att jag hade otur med min tik + att det var sämre avel "förr i tiden".

Svara alla.

det jag har märkt av våra dvärgschnauzer är att dom måste ha otroligt mycket uppmärksamhyet, dom skäller så fort man går från lägenheten och när brevbäreren kommer på morgonen (funkar inte i mitt område) och pälsen är vad jag förstått otroligt jobbig att sköta?

Hmm. Funderar faktiskt på en större hund...

Har funderat på detta med, dom är ju så söta! .em nklarar dom av så långa rundor bakom hästen?

Tackar för alla svar*

Vad du än väljer för ras ta reda på vad den har för arbetsbakgrund, av det kan man utläsa mycket om hunden. En hund som är avlad för vallning är ofta väldigt lättlärd och med på det mesta MEN får den inte utlopp för sin arbetslust (med andra ord använda huvudet såväl som kroppen) så är risken stor att den hittar på egna saker att sysselsätta sig med... tex valla bilar eller joggare... Är det en hund som är avlad för apportering så kan de må psykiskt dåligt om de inte får utlopp för just apporterandet, detta är relativt lätt ordnat, får den bära är den nöjd, men även en sådan hund behöver använda hjärnan. Är det en liten hund du ska ha så se upp för de som är avlade för att vara råttjägare, de kan ofta bli rätt skarpa, de är ju avlade för att döda, och fungerar inte alltid så bra med andra hundar... men vilken ras du än väljer så går ju beteenden att ändra det är bara en fråga om hur mycket tid du vill lägga ner och hur kunnig du är instinktiva beteenden kan vara svåra att ändra... Om du kommer på en ras du är intresserad av så PM:a gärna så kan jag berätta lite om arbetsbakgrund och hur detta kan komma att visa sig.
/Anna

Skäller gör de en del, men inte mer än vad en varnande vakthund bör. Har man bara en så brukar de knappt skälla alls.
De kan vara svåra att lämna själva hemma, behöver oftast mycket träning tidigt.

Och ja, det är relativt mycket pälsvård, dock har de inte en jobbig päls om du väljer hundar från rätt linjer. Är du intresserad av det så köp inte en ds.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 624
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 474
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka