Jag förstår hur du menar MEN man behöver hjälp för att överhuvudtaget bli bra nog att styra sina tankar.
Jag kanske läser och tolkar dina formuleringar fel, men du ser för mig ut som en person som aldrig haft en "riktig" depression men däremot många andra tuffa besvär som kan göra livet upp över öronen j-kligt.
Men att depression är en sjukdom tycker jag behöver upprepas för dig och de som läser dina inlägg och eventuellt nickar instämmande.
När man är i en depression är det nämligen vanligt att det är så att man inte KAN ta tag i sina tankar och byta inställning. Man behöver en katalysator.
Du får det att låta som att man VILL smita genom att skylla på saker.
Jag ser det snarare som att man behöver hjälp att hitta katalysator, sedan kan man ta tag i att ändra sin inställning.
Jag har varit på andra sidan, aldrig haft en depression en gång i världen. Trott att det är nog mest att ta tag i sig själv. Jag lovar dig att detet finns många inklusive jag själv som var förvånade över hur dålig jag kunde bli. Jag, med min positiva inställning som klarade det mesta.
Jag som var så envis och hade en stor tankekraft.
Själv trodde jag att jag blivit galen och att det aldrig skulle bli bättre.
Kort sagt det är inte så enkelt som du får det att låta.
@Wille kämpa på, det finns en väg, men försök ta emot alla former av hjälp de föreslår. Och lägg kraften på det.
Och berätta för vården om känslorna.
Låt all kraft gå till det, försök att inte tänka "hur ska det bli om". En dag i taget. Försök tro att det finns en ljusning, även om allt du bara ser de mörka molnen av ett dånande åskväder åt alla håll.